کد مطلب: ۱۷۳۳۳۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

سیاست ما بالا بردن تولید و اشتغال است

سیاست ما بالا بردن تولید و اشتغال است

وزیر اقتصاد و امور دارایی بالا بردن تولید و اشتغال را از سیاست‌های اصلی وزارتخانه متبوعش در سال جاری برشمرد.

مسعود کرباسیان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که عملکرد صد روزه وزارت امور اقتصادی و دارایی چه بوده است، گفت: ما در سال تولید ملی و اشتغال یکی از سیاست‌هایمان هم همین بوده است که تولید و اشتغال را بالا ببریم و در برنامه ابلاغی به تمامی وزرا نیز همین موضوع در نظر گرفته شده تا رشد تولید سالانه به هشت درصد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: یکی از زمینه‌های عملی کردن این کار، تامین اعتبار مالی از خط اعتبار خارجی از جمله از کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه بوده که تا کنون به بیست و سه میلیارد دلار رسیده که به تصویب شورای پول و اعتبار هم می رسد.

کرباسیان افزود: همچنین از این تامین اعتبار از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی تاکنون خوشبختاته میزان پنج میلیارد و چهارصد میلیون دلار در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان بوده که در صد روز اخیر انجام شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا با کاهش نرخ تورم، گرانی در جامعه محسوس است، گفت:‌ نرخ تورم روش علمی دارد که آن را نمی‌توانیم تغییر دهیم و در تمام دنیا ثابت است. ممکن است این موارد نسبت به شاخص مصرف‌کننده و نرخ تورم مورد محاسبه قرار گیرد که ملاک محاسبه نرخ تورم نمی‌تواند باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: ما باید به میزان نرخ تورم شهری و روستایی توجه داشته باشیم و آن‌ها را مقایسه کنیم که کارشناسان و اقتصاددانان نیز ملاک نرخ تورم را در تفاوت نرخ شهری و روستایی می‌دانند.

وی افزود: ملاک دیگر، سبد هزینه خانوار است تا مشخص شود چه مقدار در خوراک، پوشاک و تفریح سهم دارند که هر کدام دارای ضریب مخصوص به خود هستند، بنابراین ممکن است وقتی کالایی گران شود به دلیل اینکه از ضریب بالا در سبد خانوار برخوردار است، تاثیر آن زیاد باشد.

کرباسیان با اشاره به تغییر قیمت نان و تاثیرش بر خانوار و اقدام دولت در این زمینه، گفت:‌ قیمت نان تغییر زیادی نداشت اما تورم آن به دلیل اینکه در خانوار دارای ضریب بالا است و در دهک‌های پایین سهم بیشتری دارد و حتی برای برخی از خانوار قوت غالب محسوب می‌شود، تاثیر زیادی داشت که بنابراین این موضوع با تصمیم صحیح رئیس‌جمهوری از آن جلوگیری شد.

وی در پایان تاکید کرد: نرخ تورم نرخ صحیحی است و رئیس‌جمهور هم در صحبت‌های شب گذشته خود به آن اشاره داشتند و گفتند این نرخ نسبت به سال قبل هفت تا هشت درصد تغییر کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.