کد مطلب: ۶۶۸۴۶

دولت به کمک بازار سرمایه می آید

دولت به کمک بازار سرمایه می آید

با وجود عملکرد ضعیف شرکت ها در گزارش های سه ماهه، بنگاه های بورسی به دلیل سیاست های مثبت اقتصادی که دولت اخذ کرده است و مهمترین آن برنامه ریزی برای تداوم کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی است به مرور زمان با بهبود عملکرد مواجه می شوند؛ چرا که با سیاست های انقباضی

60ab1308ea3c6cc10cece29061af0c78_XL.jpg با وجود عملکرد ضعیف شرکت ها در گزارش های سه ماهه، بنگاه های بورسی به دلیل سیاست های مثبت اقتصادی که دولت اخذ کرده است و مهمترین آن برنامه ریزی برای تداوم کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی است به مرور زمان با بهبود عملکرد مواجه می شوند؛ چرا که با سیاست های انقباضی دولت در زمینه سود های بانکی سرمایه ها به سمت بازار سهام و بنگاه های تولیدی سرازیر شده و مشکل کمبود نقدینگی که مهمترین مشکل تولیدکنندگان است، برطرف خواهد شد.تغییرات مدیریتی در بدنه سازمان بورس در کنار عواملی همچون کاهش نرخ سود بانکی، مذاکرات بین المللی و قیمت های جهانی کامودیتی ها مهمترین دلایلی هستند که باعث رشد بازار در روزهای اخیر شده اند.
فردین آقابزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک آینده،در خصوص دلایل رشد شاخص ها در بازار سرمایه با اشاره به اینکه تغییر مدیریتی در سازمان بورس مهمترین خبر روزهای اخیر بود، گفت: این خبر یک شوک مثبت و مقطعی برای بورس محسوب می شود.
وی معتقد است بازار از رییس جدید شناخت داشته و همین موضوع باعث شده تا این تغییر و تحول برای فعالان بازار سرمایه مثبت تلقی شود.
آقابزرگی همچنین با اشاره به تاثیر مثبت کاهش نرخ سود اظهار داشت: این موضوع در طی زمان و با رسیدن موعد سررسید سپرده ها مورد توجه قرار می گیرد و در بازار سرمایه تاثیر می گذارد. چرا که با کاهش نرخ سود بانکی ، سرمایه گذاران باید به دنبال بازاری جایگزین باشند که بورس در مقایسه با بازارهای موازی مثل مسکن، طلا و بانک گزینه مناسب تری است.
وی افزود: سرمایه ها پس از رسیدن موعد سررسید سپرده های بانکی، کم کم از بازار پول راهی بازار سهام می شوند.
این کارشناس بازار سرمایه، همچنین افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار دانست و افزود: خبرهای خوبی نیز از مذاکرات بین المللی منتشر شده است که در بازار بی تاثیر نبوده است.
آقابزرگی درباره اینکه آیا گزارش های سه ماهه نیز توانسته است بازار را متاثر کند و باعث تحریک تقاضا شود، پاسخ داد: گزارش های سه ماهه نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده کند و نمی توان در رشد بازار نقشی به گزارش های سه ماهه داد.
مدیر عامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به تعدیل های منفی و افت عملکرد شرکت ها در گزارش های سه ماهه گفت: اکثر شرکت ها در سه ماهه اول سال 95 عملکرد ضعیفی داشتند و سهامداران با تعدیل های منفی زیادی مواجه شدند و سود پیش بینی شده شرکت ها افت قابل توجهی را ثبت کرده است.
آقابزرگی معتقد است: با وجود عملکرد ضعیف شرکت ها در گزارش های سه ماهه، بنگاه های بورسی به دلیل سیاست های مثبت اقتصادی که دولت اخذ کرده است و مهمترین آن برنامه ریزی برای تداوم کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی است به مرور زمان با بهبود عملکرد مواجه می شوند؛ چرا که با سیاست های انقباضی دولت در زمینه سود های بانکی سرمایه ها به سمت بازار سهام و بنگاه های تولیدی سرازیر شده و مشکل کمبود نقدینگی که مهمترین مشکل تولیدکنندگان است، برطرف خواهد شد. همچنین با افزایش تقاضا در بازار قیمت سهام شرکت ها نیز رشد می کند.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره پیش بینی روند آتی بازار سرمایه با اشاره به اینکه رشد پر سرعت روزهای اخیر اندکی نیز هیجانی بود، گفت: به طور قطع بازار با این شتاب به صعود خود ادامه نمی دهد و این رشد نیازمند استراحت و تعدیل است.
وی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)،پیش بینی کرد: روند بازار سرمایه رو به جلو و صعودی است؛ چراکه برنامه ریزی های دولتی نیز به گونه ای است که بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاران باشد و سرمایه های سرگردان و همچنین نقدینگی هایی که در بازار پول هستند به مرور زمان به سمت بازار سرمایه هدایت می شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.