کد مطلب: ۵۹۹۱۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استفاده از مازوت دردسرساز شد / قیمت سیمان بالا می‌رود؟

استفاده از مازوت دردسرساز شد / قیمت سیمان بالا می‌رود؟

به گفته معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در صورت قطع گاز صنایع، مازوت تنها در اختیار صنایع بزرگ قرار می‌گیرد. حالا قیمت تمام‌شده سیمان بالا رفته و عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان می‌گوید یکی از دلایل آن، گران تمام شدن حمل و نقل مازوت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با فرا رسیدن فصل سرد و کمبود گاز، شرکت ملی نفت به منظور تامین گاز بخش خانگی و تجاری، گاز صنایع را محدود کرده است.

حالا با وجود این که هنوز یک‌ماه به زمستان مانده است، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کمبود سوخت ابراز نگرانی کرده و گفته: «مازوت تنها در اختیار صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها و صنایع فولادی قرار می‌گیرد و عمده واحدهای کوچک شهرک‌های صنعتی مازوتی دریافت نمی‌کنند.»

اما در این میان، شرایط برای صنایع بزرگ هم چندان مطلوب نیست. علی کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران قبلا در توییتی هشدار داده بود تنها ۱۰ روز ذخیره مازوت در نیروگاه‌ها داریم و در زمستان هم با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شویم.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم اعلام کرده بود اگر در زمستان مازوت نسوزانیم، ناچاریم دوباره برنامه خاموشی را اعمال کنیم.

حالا نادر غفاری، عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر، سوخت مازوت در اختیار ما قرار گرفته است اما هزینه‌های حمل مازوت بالاست و سبب می‌شود قیمت تمام شده محصول بالا برود.

استفاده از مازوت، سیمان را گران می‌کند؟

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از رسیدن زمستان و کمبود گاز، و تکرار مشکلات صنایع در زمستان پارسال، ابراز نگرانی کرده بود. او گفته بود کمبود سوخت سال پیش، باعث کاهش تولید، بیکاری نیروی کار و حتی خسارت به برخی تجهیزات شده بود.

غفاری معتقد است استفاده از مازوت، هزینه تمام‌شده سیمان را بالا برده است. او در همین باره ادامه می‌دهد: قیمت تمام‌شده سیمان بالا رفته؛ در شرایطی که گاز ما با توجه به قانون بودجه شناور شده، سوخت گران شده است. به جز این هزینه حمل مازوت بسیار گران بوده و در نهایت قیمت سوخت ما بسیار بالا رفته و قیمت تمام‌شده ما هم افزایش پیدا کرده است.

او توضیح می‌دهد: با وجود این که مازوت در حال حاضر در اختیار ما قرار گرفته است اما شرکت نفت مازوت را در پالایشگاه‌ها به ما تحویل می‌دهد و هزینه حمل آن با ماست و گاهی هزینه حمل مازوت از قیمت خود مازوت بیشتر می‌شود.

سال پیش اعلام شد ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه مازوت اضافه دارد و تحریم مانع صادرات آن است به همین دلیل هم مجبورند این میزان مازوت را در صنایع بسوزانند. حالا مشخص نیست که به چه دلیل ایران با کمبود مازوت مواجه شده‌ایم؟ این طور که به نظر می‌رسد کمبود مازوت به قدری جدی است که شرکت نفت، مازوت فولادی‌ها و سیمانی‌ها را تامین کرده است اما هنوز تکلیف مازوت صنایع کوچک‌تر معلوم نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.