کد مطلب: ۲۶۶۵۰۶

دو کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهند:

شاخص بورس چقدر کشش افزایش دارد؟

شاخص بورس چقدر کشش افزایش دارد؟

علت صعودی بودن هفته‌های اخیر شاخص بورس چیست؟ آیا این روند صعودی ادامه پیدا می‌کند؟ شاخص تا چند واحد دیگر جای رشد دارد؟ پاسخ دو کارشناس بازار سرمایه به این سوالات را در گزارش زیر بخوانید.

علت صعودی بودن هفته‌های اخیر شاخص بورس چیست؟ آیا این روند صعودی ادامه پیدا می‌کند؟ شاخص تا چند واحد دیگر جای رشد دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره علت صعودی بودن شاخص بورس به « تجارت نیوز » گفت: در هفته‌های گذشته سهم‌هایی که باعث رشد شاخص شده‌اند بر پایه کالاهای اساسی (commodity base) هستند. با افزایش قیمت دلار ارزش جایگزینی شرکت‌ها هم جا به جا شده و حتی سهم‌هایی که بازار فروش داخلی دارند همراه با افزایش ارزش جایگزینی آنها افزایش تقاضا پیدا کرده‌اند.

محمد گرجی‌آرا در ادامه افزود: به نظر می‌رسد روند رشد شاخص برای سال 97 ادامه‌دار باشد، مگر اینکه قیمت دلار کاهش چشم‌گیری پیدا کند، حداقل تا دوره مجامع و انتهای تابستان می‌توان یک رون صعودی کاهنده را پیش‌بینی کرد، با وضعیت فعلی دلار،شاخص بورس تا پایان امسال حتی تا 170 هزار واحد جای رشد دارد.

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با « تجارت نیوز » در رابطه با علت صعودی بودن شاخص بورس توضیح داد: سرمایه‌های سرگردان جامعه در ابتدا به سمت بازار های ارز، مسکن، سکه و سپس رشد فزاینده آنها خوشبختانه به بازار سرمایه راه پیدا کردند. در بازار های موازی این منابع به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت نمی‌شدند اما در بازار سرمایه اگر بتوانیم با یک روند مدیریت شده این منابع را هدایت کنیم، می‌توان به بخش مولد اقتصاد کمک کرد. این مساله از دو طریق امکان پذیر است، اول اینکه که بتوانیم روند پذیرش و افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسریع کنیم تا منابع هدایت شده به سمت بازار سرمایه صرفا باعث افزایش قیمت سهام نشود، اینها تدابیری هستند که بورس اوراق بهادار باید قبل از اینکه خیلی دیر شود یه آن توجه کند تا همانند سال‌های 92،83 و 87 دچار حباب در قیمت سهام نشویم.

وی عنوان کرد: رشد اخیر بازار سرمایه محدود به 10 تا 15 شرکت می‎شود که محصولات صادراتی تولید می‌کنند و یا اینکه قیمت محصولات آنها در داخل بر اساس ارز تعیین می‌شود. این شرکت‌ها عمدتا شرکت‌های فلزی و پتروشیمی هستند. با فرص رشد آتی ارز و کاهش فاصله قیمتی ارز رسمی و غیررسمی کماکان می‌‌توانیم شاهد رشد قیمتی این سهم‌ها باشیم و تا زمانی که رشد دلار ادامه داشته باشه این دسته از شرکت‌ها رشد خواهند کرد.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: رشد نرخ ارز باعث رشد درآمدی بعضی شرکت‌ها و افت درآمدی برخی دیگر از شرکت‌ها خواهد شد. سرمایه‌گذاران باید آگاهانه وارد بازار شوند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.