کد مطلب: ۳۹۹۱۹۴

اکونومیست بررسی کرد:

افزایش بی‌سابقه شاخص عدم قطعیت / نااطمینانی چه تاثیری بر رشد اقتصادی دارد؟

افزایش بی‌سابقه شاخص عدم قطعیت / نااطمینانی چه تاثیری بر رشد اقتصادی دارد؟

علی‌رغم افت قابل توجهِ حجم تجارت در زمان بحران مالی 2008، شاخص نااطمینانی اما در این دوره افزایش نیافت. به عقیده تحلیلگران، مهم‌ترین دلیل آن شاید تعهد رهبران جهان برای در پیش نگرفتن سیاست‌های حمایت‌گرایانه باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد این شاخص از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته و در سال جاری رشدی بی‌سابقه را تجربه کرده است.

عدم قطعیت برای اقتصاد جهان خوب نیست. با وجود نااطمینانی نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد و بدون پیش‌بینیِ آنچه پیش روست، شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های سودآور و استخدام کارگران جدید را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، با تشدید جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن، اقتصاددانان بر آن شده‌اند تا میزان افزایش عدم قطعیت و تاثیر آن بر رشد اقتصادی جهان را اندازه‌گیری کنند.

هایتس آهیر (Hites Ahir) و دیوید فورسری (Davide Furceri) از صندوق بین‌المللی پول و نیک بلوم (Nick Bloom) از دانشگاه استنفورد از جمله اقتصاددانانی هستند که آخرین اندازه‌گیری‌ها را از شاخص عدم قطعیت انجام داده‎اند. آنها برای دستیابی به یک اندازه‌گیری در طول زمان، گزارش‌های اقتصادی جمع‌آوری‌شده از واحد اطلاعات اکونومیست از کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این اندازه‌گیری‌ها به این شکل است که هر چقدر در این گزارش‌ها کلمات «عدم قطعیت»، «نامشخص» و «نااطمینانی» در نزدیکی کلمه «تجارت» یا واژه مربوط به تجارت وجود داشته باشد، شاخص عدم قطعیت هم در آن کشورها بالاتر است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد، برای چند دهه شاخص عدم قطعیت پایین و ثابت بوده است. علی‌رغم افت قابل توجهِ تجارت در زمان بحران مالی سال 2008، نااطمینانی اما در این دوره افزایش نیافت. به عقیده تحلیلگران مهم‌ترین دلیل این ثبات شاید تعهد رهبران جهان برای در پیش نگرفتن اقدامات و سیاست‌های حمایت‌گرایانه باشد.

با این حال، در سال‌های اخیر و به‌ویژه در اقتصادهای پیشرفته، عدم قطعیت تجاری افزایش چشمگیری داشته است. این شاخص پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اندکی بالا رفته بود، اما پس از اعمال تعرفه‌ها بر کالاهای چینی افزایش قابل توجهی یافت.

دور اول تعرفه‌های آمریکا علیه چین در ماه جولای 2018 وضع شد. به این ترتیب، در سه‌ماهه سوم سال 2018 شاخص عدم قطعیت بالا رفت و در سه‌ماهه چهارم با اعلام آتش‌بس میان هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکایی و چینی بار دیگر کاهش یافت. در سال جاری میلادی اما این روند دوباره صعودی شده و نااطمینانی رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.

این مساله بدون شک اقتصاد جهانی را هم دچار آسیب‌هایی کرده است. تحلیلگران بر این باورند که در سه‌ماهه ابتدایی سال 2019، افزایش شاخص عدم قطعیت احتمالا رشد اقتصادی را 0.75 درصد کاهش داده است.

در عین حال، مطالعه جداگانه‌ دیگری از سوی اقتصادانان فدرال‌رزرو آمریکا هم صورت گرفته که به نتایج مشابهی دست یافته است.

با این حال، اقتصادانان بر این باورند که عدم قطعیت در مورد برآوردهای آنها هم صدق می‌کند و این پیش‌بینی‌ها ممکن است دقیق نباشند.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.