کد مطلب: ۸۱۹۸۰۲

بر اساس گزارش شامخ؛

کسب و کارها در اردیبهشت رونق گرفتند؟/ اصلی‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی

کسب و کارها در اردیبهشت رونق گرفتند؟/ اصلی‌ترین دغدغه فعالان اقتصادی

در اردیبهشت ماه شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار مطابق روال هر سال افزایش داشت و با توجه به اینکه شاخص در ماه فروردین افت شدیدی را به ثبت رسانده بود، در ماه جاری با آغاز فعالیت در اکثر شرکت‌ها بیشترین مقدار 44 دوره به ثبت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار در فروردین ماه امسال به 34.60 درصد رسید. هر سال این کاهش شاخص را شاهد هستیم اما در فروردین ماه امسال کمترین مقدار در 12 ماهه (از اردیبهشت سال 1401) به ثبت رسید.

در فروردین ماه امسال، رکود و کسادی به دلایلی همچون تعطیلات نوروز، ماه رمضان و نابسامانی قیمت‌ها بر کسب و کار سایه افکنده بود. در ضمن، تمام رشته فعالیت‌های اصلی در این ماه در رکود به سر می‌بردند اما کمترین مقدار رکود در بخش صنعت در مقایسه با دیگر بخش‌ها مانند ساختمان، خدمات و کشاورزی اتفاق افتاد.

در اردیبهشت ماه اما شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار مطابق روال هر سال افزایش داشت و با توجه به اینکه شاخص در ماه فروردین افت شدیدی را به ثبت رسانده بود، در ماه جاری با آغاز فعالیت در اکثر شرکت‌ها بیشترین مقدار 44 دوره به ثبت رسید. در اردیبهشت ماه، بخش صنعت بیشترین افزایش را در مقایسه با دیگر بخش‌ها به ثبت رساند.

همچنین در این ماه، شاخص مدیران خرید اردیبهشت‌ماه روی رقم 57.3 واحد ایستاد.

مشکلات اصلی از دید فعالان اقتصادی

فعالان اقتصادی که در نظرسنجی شامخ شرکت داشته‌اند؛ از هفت مساله به‌عنوان عمده مشکلات و دغدغه‌های اصلی خود نام بردند.

در این گزارش آمده است:

بی‌ثباتی شدید در بازار ارز، تخصیص نیافتن ارز توسط بانک مرکزی و عدم تبدیل حواله ریالی به ارزی توسط بانک مرکزی، اکثر صنایع را در تأمین مواد اولیه مورد نیاز دچار مشکل کرده و بسیاری مواد مورد نیاز خود را با ارز آزاد تهیه کرده‌اند که منجر به افزایش هزینه تولید شده است.

علاوه بر این پول بلوکه شده جهت دریافت ارزی که تخصیص داده نشده، بسیاری از تولیدکنندگان را متضرر کرده است.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها با کمبود نیروی کار ماهر روبه‌رو هستند و به دلیل تمایل نداشتن به کار نیروی متخصص، ناچار به جایگزین کردن نیروی کار جدید و مبتدی با نیروهای آموزش‌دیده و ماهر هستند.

آغاز قطعی‌های برق در شروع فصل گرما و کاهش سهمیه استفاده از برق، شرکت‌های تولیدی را با معضل مجدد تعطیلی خطوط تولید روبه‌رو کرده است. (صنایع شیمیایی، کانی غیرفلزی و…)

شرکت‌ها با کمبود تجهیزات و مواد اولیه به دلیل قیمت‌های بسیار بالا مواجه هستند. (صنایع فلزی)

همچنان برخی از شرکت‌هایی که طرف قرارداد با وزارت نیرو هستند با مشکل پرداخت نشدن مطالبات ریالی توسط توانیر مواجه هستند. (صنایع فلزی)

بسیاری از شرکت‌ها همچنان با معضل افزایش شدید قیمت مواد اولیه و رکود در بازار روبه‌رو هستند.

به دلیل تغییر دائمی قوانین و مقررات و قیمت‌ها، محاسبات و برنامه‌ریزی شرکت‌ها به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی شده است. (صنایع نفت، گاز و پالایشگاهی، صنایع نساجی و …).

معیار سنجش شامخ چیست؟

معیار سنجش شامخ نیز عددی بین صفر تا ۱۰۰ است. عدد ۰ و ۱۰۰ به ترتیب به معنای آن است که ۱۰۰ درصد پاسخگویان گزینه «بدتر شده است» و«بهتر شده است» را انتخاب کرده‌اند.

عدد ۵۰ به معنای تغییر نیافتن وضعیت نسبت به ماه قبل است. اگر عدد بیشتر از ۵۰ باشد، وضعیت نسبت به ماه قبل بهبود یافته و اگر پایین‌تر از ۵۰ باشد به معنی بدتر شدن اوضاع است.

همچنین در گزارش شامخ فروردین ماه آمده است که چنانچه عدد محاسبه شده زیر ۵۰ باشد، اما از عدد محاسبه شده ماه قبل بیشتر باشد، نشان می‌دهد که سرعت بدتر شدن وضعیت کاهش یافته است. همچنین چنانچه عدد محاسبه شده بالای ۵۰ باشد اما از عدد ماه قبل کمتر باشد، نشان می‌دهد که سرعت بهبود وضعیت در مقایسه با ماه قبل، کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.