کد مطلب: ۷۶۵۲۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه هر روز وزارت فاطمی‌امین برای بازار خودرو/ افزایش ۱۰.۵ میلیون تومانی لاماری در هر روز!

هزینه هر روز وزارت فاطمی‌امین برای بازار خودرو/ افزایش 10.5 میلیون تومانی لاماری در هر روز!

استیضاح وزیر صمت مجدداً در مجلس مطرح شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بار دیگر رضا فاطمی‌امین را به استیضاح نزدیک کرده به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار ایران، یعنی پراید، به‌طور میانگین در هر روز وزارت فاطمی‌امین یک میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 10 آبان 1401 بود که جلسه استیضاح وزیر صمت رئیسی در مجلس برگزار شد و او برای بار دوم از نمایندگان رأی اعتماد گرفت. یکی از دلایل اصلی کلید خوردن استیضاح رضا فاطمی‌امین به عملکرد او در بازار خودرو مربوط می‌شد.

در نهایت، وزیر صمت با وعده ساماندهی بازار خودرو کشور توانست به کار خود ادامه دهد. اما این وعده نیز مانند سایر وعده‌های این وزیر، نه تنها وضعیت بازار خودرو در این مدت را رو به بهبود حرکت نداد، بلکه باعث شد تا قیمت خودرو به صورت روزانه در حال افزایش باشد.

نابسامانی بازار خودرو باعث شد تا بار دیگر مساله استیضاح فاطمی‌امین در دستور کار قرار بگیرد. آن‌گونه که لطف‌ا… سیاهکلی به تجارت‌نیوز گفته است، طرح استیضاح فاطمی امین اکنون در دست اعضای هیئت رئیسه قرار دارد، اما آن‌ها این طرح را تا این لحظه اعلام وصول نکرده‌اند.

افزایش قیمت خودرو از زمان استیضاح وزیر صمت

حال مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که قیمت خودرو از زمانی که وزیر صمت استیضاح شد و وعده کاهش قیمت‌ها را داد، چقدر افزایش یافته است؟

برای شروع می‌توان به سراغ ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین خودروهایی رفت که این روزها در بازار آزاد خودرو کشور یافت می‌شود. پراید 111 در زمان استیضاح فاطمی‌امین، یعنی 10 آبان 1401، 205 میلیون تومان قیمت داشت. اما این خودرو امروز در نرخ 331 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این یعنی پراید طی 117 روز به طور میانگین، روزانه بیش از یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

البته همیشه این بهانه وجود دارد که پراید جزو خودروهایی است که تولید آن متوقف شده و به همین دلیل قیمت آن تا 300 میلیون و بالاتر نیز رشد کرده است. در نتیجه به سراغ خودرویی می‌توان رفت که خبری از توقف تولید یا کاهش عرضه آن در کار نباشد.

کوییک این روزها جایگزین پراید شده و در زمره خودروهای اقتصادی بازار خودرو قرار گرفته است. این خودرو در روز استیضاح وزیر صمت 210 میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز به 366 میلیون تومان نیز رسید. یعنی در دوره مدیریت وزارت فاطمی‌امین، این خودرو هم به صورت روزانه بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.

دنا پلاس 6 دنده‌ای توربو در 10 آبان 1401 به 475 میلیون تومان رسید. اما این خودرو در بازار آزاد امروز قیمت 792 میلیون تومان را به ثبت رساند. دنا پلاس در 117 روز گذشته، به صورت متوسط دو میلیون و 700 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

افزایش 1 میلیارد تومانی لاماری طی 3 ماه

اما این افزایش قیمت تنها در خودروهای داخلی فزاینده بود؟ بازار خودروهای خارجی و مونتاژی نیز در ماه‌های اخیر چنگی به دل نزد.

برای مثال، لاماری که در ابتدای سال به بازار خودرو کشور عرضه شده بود، طی 117 روز گذشته، یک میلیارد و 230 میلیون تومان گران شد و به دو میلیارد و 325 میلیون تومان رسید.

به عبارتی دیگر، این خودرو نیز به صورت روزانه بیش از 10 میلیون و 500 هزار تومان با افزایش قیمت همراه شد.

گرانی خودرو تنها دلیل استیضاح؟

با نگاهی به وعده‌های رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت سیزدهم، می‌توان پی برد که تنها بخش اندکی از این وعده‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایی که وزیر در رابطه با بخش خودرو داده بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور بود. وزارت صمت در ابتدا اعلام کرد که واردات خودرو از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود. اما با نزدیک شدن به پایان سال، تنها تعداد اندکی خودرو خارجی به کشور آمده است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همان تعداد محدود نیز به عنوان نمونه وارد کشور شده است و همچنان خبری از محموله‌های اصلی سواری‌های خارجی نیست.

برای مطالعه بیشتر، خبر 6 واردکننده اصلی خودرو کدام شرکت‌ها هستند؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آفرین روزنامه نگار باید اینطوری تیتر انتخاب کن واقعی و انتقادی

  • ناشناس

    آفرین روزنامه نگار باید اینطوری تیتر انتخاب کن واقعی و انتقادی

  • ناشناس

    همینه که هست!