خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۰۸۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق مهم برای ثبت‌نام یارانه دلار / شرایط خرید دلار صرافی ملی تغییر کرد

اتفاق مهم برای ثبت‌نام یارانه دلار / شرایط خرید دلار صرافی ملی تغییر کرد

هر ایرانی می‌تواند سالانه ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد که معمولا نرخ این خرید ارزان‌تر از بازار است. هرچند در روزهای اخیر گزارش شده که این خرید تنها با کارت ملی از سوی برخی انجام می‌شود اما گویا تغییر جدیدی قرار است رخ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. در صرافی ملی قیمت دلار معمولا ارزان‌تر از بازار است و در روزهای اخیر با افزایش این اختلاف قیمت صف‌های طولانی مقابل صرافی ملی شکل گرفته است.

پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از این است که اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.

خبرنگار روزنامه همشهری نیز در هفته اخیر در گزارشی نوشته بود که تنها کارت ملی کافی است تا خریداران دلار بتوانند با همراه داشتن حدود ۶۰ میلیون تومان پول نقد، سودی حدود چهار میلیون تومان به جیب بزنند.

طبق مشاهدات خبرنگار تجارت‌نیوز بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صف‌های طولانی برای خرید دلار سهیمه‌ای خود بودند، قصد نگهداری آن را نداشتند و به محض خرید به دلالان می‌فروختند. نکته قابل توجه ادعای دلالان بود که برای خرید دلار تنها نیاز به کارت ملی افراد داشتند و با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان کارت ملی برخی را اجاره می‌کردند و سهمیه ارزی آنها را می‌خریدند.

در همین حال به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در این مورد رخ داده است. آخرین پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این است که شرایط خرید دلار از صرافی ملی تغییراتی داشته و تنها کارت ملی کافی نیست. زمزمه این اتفاق در چند روز اخیر هم به گوش می‌رسید. با این اتفاق احتمالا متقاضیان در هفته جدید نتوانند به مانند چند روز گذشته تنها با کارت ملی خرید داشته باشند.

اما شرایط خرید دلار چگونه شده است و خریداران نیاز به چه مدارکی دارند؟

۱- اصل کارت ملی ( در صورت داشتن کارت ملی قدیمی ارائه کارت ملی به همراه شناسنامه و رسید ممهور ثبت احوال مبنی بر انجام مراحل تعویض کارت ملی قدیمی)

۲- کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش

۳- شماره تلفن همراه ( سیم کارت) به نام فرد متقاضی

۴- تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آن ها در حضور متصدی صرافی

۵- بلیط- گذرنامه- ویزای معتبر(در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)+ عوارض خروج از کشور

از نگاه خیلی از کارشناسان با اتفاقات چند روز اخیر ذخایر ارزی کشور متاثر خواهد شد اما بدون توجه به این موضوع به نوعی یارانه چند میلیونی خرید دلار توزیع شده و این اتفاق همزمان با افزایش قیمت دلار بوده است. در هفته اخیر قیمت دلار تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم افزایش یافت.

آیا با این تغییر ممکن است صف خرید دلار از صرافی ملی برچیده شود؟

صف‌های خرید دلار از صرافی ملی در هفته گذشته را در گزارش «صف خرید دلار دولتی» مشاهده کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نمیدونم.. باز داره خوابم میاد.. نمیدونم.. از اینا هر کاری بر میاد.. نمیدونم یکی با ما راه بیاد.. نمیدونم هی فقط فک میزنه آخه من دلم واسه دلار 3 تومنی لک میزنه.. ???

  • ناشناس

    الآن این ارز فقط برای کسانی هست که ویزا یا بلیط سفر دارند؟ من نه در این خبر چیزی در مورد سفر دیدم و نه در سایت صرافی ملی چنین چیزی گفته شده.

    • مهدی

      داداش دروغ میگن فرق کرده دلار سهمیه ای دلار فردوسی با کارت ملی میدن

  • علی برکت الله

    از ماست که در ماست

  • ناشناس

    آره دیگه اونی که میخواد بره عشق و حال بگیره و ارز مملکتو ببره بریزه تو شکم ترکیه ای و قبرسی و گرجی و ارمنی اونوقت اون بدبختی که میخواد سرمایشو حفظ کنه ریالی که اندازه پشکل ارزش نداره تبدیل به دلار بکنه بیچاره دلار میخواد بخره از این بدبخت تر نشه هیچی به هیچی

  • امیررضا

    با پول یه پراید تونستم تو این مدت یک میلیاردو چارصد تومن پول در بیارم دیگه برام مهم نی قانونای جدیدشون میخوام بزنم تو کار ساختمون سازی کافیه یه مشارکت بگیرم یه شریکم پیدا کردم.از دوست و اشنا و فامیل گرفته تا کارتون‌خوابای شوش همشونو بردم سهمیه دلاراشونو گرفتم فروختم به هرکیم یه صد تومن دویس تومن میدادم یه ساندویچم میدادم بهشون عشق میکردن ?

    • ناشناس

      تابلوئه که هم آویزونی هم عقده ای

    • ناشناس

      افتخارتون به دلالی خیلی جالبه

    • ناشناس

      بله اون موقع نیاز نبود بیار اینجا جار بزنی این نشانه فقط پوچ بودن حرفتو نشون میده

  • ناشناس

    با سلام و عرض ادب
    آیا برای خرید یورو هم باید این مدارک:
    ۵- بلیط- گذرنامه- ویزای معتبر(در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)+ عوارض خروج از کشورهم باید داشت.
    بنده برای دانشجویی هستم و باید تمکن مالی را ابتدا به حساب بانکی در آلمان انتقال دهم تا پروسه شروع بررسی ویزا آغاز شود.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  • ناشناس

    سلام آخرش نفهمیدم بلیط و ویزا و عوارض خروج میخواد یانه لطفا راهنمایی ممنون

  • ناشناس

    دوستان الان میشه رفت و گرفت دلار هارو فقط با کارت ملی یا حتما باید بلیط و اینها داشته باشیم ؟ و یک سواال دیگه من و خانواده میخوایم بریم ترکیه و زمینی هم قراره بریم و ارز میخوایم تهیه کنیم ولی میگن اینطوریه خب ما اصن بلیط نداریم که پس باید چه کنیم یک نفر که رفته لطفا توضیح بده یا به ایمیل من پیام بده تشکر

    • ناشناس

      باید برگه خروج از کشور بگیری که حدود ۶۰۰ هزار تومان خرج دارد

  • ناشناس

    اگر پاسپورت نباشد ایا خرید دلار ممکن است

  • م ن

    سلام خواهشن پیگری کنید چرا فقط خرید دلار دولتی در تهران هست اگر کسی در مکز استانی زندگی میکند چرا امکان خرید ندار این تبعیض نیست