کد مطلب: ۴۸۱۵۹۵

بررسی طرح مرکز پژوهش‌های مجلس:

پیشنهاد جدید برای پرداخت کالابرگ / چه کسانی هزینه طرح جدید را می‌‌پردازند؟

پیشنهاد جدید برای پرداخت کالابرگ / چه کسانی هزینه طرح جدید را می‌‌پردازند؟

اجرای طرح کالابرگ در مجلس به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در حالی که بودجه دولت توان پرداخت این اعتبار را ندارد. مرکز پژوهش‌های مجلس سه شیوه برای تامین اعتبار این طرح پیشنهاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دریافت عوارض از تراکنش‌های بانکی، افزایش مالیات بر ارزش‌افزوده و سه راهکار مجلس برای تامین اعتبار طرح پیشنهادی است.

چندی پیش بود که مجلس طرح پرداخت کالابرگ ۶۰ هزار تومانی برای ۶۰میلیون نفر را پیشنهاد داد. مساله مهم در اجرای این طرح این است که اعتبار۳۰ هزار میلیارد تومانی اجرای این طرح در شش ماهه دوم سال چگونه باید تامین شود. راهی که نه به دولت فشار وارد کند و نه تورم جدید ایجاد کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی سه راهکار پیشنهاد داده که نه كسري بودجه را تشدید کند و نه تورم جدید خلق کند. این پیشنهادات چیست؟

دریافت عوارض از تراکنش‌های بانکی:

اولین پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها دریافت عوارض از برخی تراكنش‌هاي بانکی است. بر اساس این پیشنهاد دو فرض در نظر گرفته شده است. در فرض اول دریافت هزار تومان کارمزد از تراکنش‌های بالای ۱۰ میلیون تومان است.

با فرض بدبينانه در صورت دریافت هزار تومان براي تراكنش ده ميليون تومانی در طول یک سال 4/2 هزار ميليارد تومان منابع قابل حصول هست. اما اگر این مبلغ به 5 هزار تومان براي تراكنش ده ميليون تومانی باشد، در یک سال ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود.

اصلاح نرخ ارز گمرک:

راهکار دوم اصلاح نرخ ارز مبناي محاسبه حقوق ورودي است. از سال ۹۷ تا کنون مبنای محاسبه حقوق ورودی در گمرک ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده حتی اگر آن کالا با ارز نیمایی وارد شده باشد.
حال مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده که اگر حقوق ورودي همه کالاها بر مبناي نرخ ارز نيمایی محاسبه ‌شود، حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود. ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی و ۶۰ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش‌افزوده.

از طرف دیگر با فرض كاهش 20 درصدي واردات در نيمه دوم سال 1399 و كاهش برخی تعرفه‌هاي كالایی، از این محل می‌توان حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

افزایش ارزش‌افزوده:

راهکار سوم افزایش یک واحد درصدي نرخ ماليات بر ارزش‌افزوده است و پیش‌بینی شده که 13 هزار ميليارد تومان از این محل قابل حصول باشد.

بر اساس پیش‌بینی و سناریوی پیشنهادی،‌ مجموع درآمد حاصل از این سه راه، ۵۵ هزار میلیارد تومان در یک سال است. از سوی دیگر پیش‌بینی شده که مجموع منابع لازم برای اجرای این طرح در شش ماهه دوم امسال، ۳۰ هزار میلیارد تومان و طی یک سال ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

سه راهکار عنوان شده و امکان اجرا و درآمدزایی واقعی آن باید توسط کارشناسان این حوزه بررسی شود. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دولت برای پرداخت یارانه معیشتی، یارانه نقدی و کالابرگ، به اعتباری معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. رقمی دو برابر درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۹ و ۵۸ درصد کل درآمد مالیاتی ایران.

نکته مهم این است که دولت باید چنین مبلغ بالایی را پرداخت کند تا در مجموع بتواند از محل این سه یارانه، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم بدهد. رقمی که با توجه به تورم کنونی اقتصاد ایران،‌ کارایی چندانی در تامین معیشت خانوارهای هدف ندارد و حتی تامین آن از طریق استقراض از بانک مرکزی به تورم و افزایش قیمت بیشتر دامن می‌زند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا خودتون رو خسته میکنید؟ یه دفعه بگید هر ایرانی ماهی ۶۰هزار تومن بگذاره کنار آخر ماه بریزه به حساب ما برای کالابرگش دیگه!

    • ناشناس

      کاش فقط همین بود، مساله اینه که به جای ۶۰ هزار تومان ۱۸۰ هزار تومان از خودمون میگیرن، ۱۲۰ هزارش رو میدزدن و بعد اگه دلشون بیاد به یه عده ۶۰ هزارتومان!!!! میدن

  • هادی

    منطق می گه اصلاخ ارز گمرک بهتره
    چرا چون برای ما فرقی نمی کنه ما کلا داریم پول بازار آزاد رو می دیم سود یه سری واسطه کم می شه

    • ناشناس

      سلام. وضع خرابه مرگ بهتره مرگ مرگ مرگ

  • ناشناس

    خسته نباشین ??

  • ناشناس

    خست نباشین اقا یون شمارو بقران شماره تلفن پسرمه من گووشی ندارم ۰۹۰۲۹۸۲۳۸۱۴بخداعززندگی سیرم نه کرونا نیاد سراغن جونموبگیره ته سکته نه وامی نه سهموعدالای هزاربارپیانک دادن خودم یه پسرمریض دارم وستا دختر بیمارم ومریضیه اسم شدید دارم نون خالی بقران روزی زوجورنیکنم زنوبچهان ترکم جردن امروزکارهم حاظرمتاگلوبرن توچاه دسشوی خالی کنم ولی نیس کاری بکنید بخدا روم نمیشه گدای کنم

  • ناشناس

    نهدیدبهترنیست بااینگارهافقط‌تورم افزایش میابدوباهمان ۶۰تومان هیچ خریده نمیشه به جای این کارها تورم کم کنیدکلای اساسی واردکنیدباکاهش نرخ دلاروترخیص کالا از گمرک وبنادرکشور

  • ناشناس

    از حقوق نجومی مسولان دولتی و برخی زیر مجموعه های اون کم کنید،بن خرید و سهمیه ماهیانه بنزین که حق هر فرد ایرانی است را با آن به مردم پرداخت کنید.
    وضع معیشتی مردم اسف بار است

  • داود

    میخواهید ازثروت مردم که دست شماهاست نفری ۶۰تومن به مردم بدید دست هاتون داره می لرزه اون موقع ببینید هرروز دارید دست میکنید جیب مردم به بهانه های مختلف مثل جریمه تورم وگرانی مالیات عوارض پول اب برق گاز تلفن شهریه مدرسه دانشگاه بنزین و،،،،،،،،،،،ازمردم پول میگیرید مردم چه حالی دارن درآمد به ریال خرج ومخارج به دلار بازم مردم نجابت به خرج میدن منتطرن ببین شماها میخواهید چکار کنید براشون واقعا شرم آوره

  • ناشناس

    حقوق ما کارگران شهرداری رو نمیدن بخوره توسرشون
    اگه پل صراط باشه جلو همشون رو اون دنیا میگرم?