خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۲۰۶۶

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بانک‌ها در حال تخلف در پرداخت سود هستند / بانک مرکزی باید پاسخگوی تخلفات بانکی باشد

بانک‌ها در حال تخلف در پرداخت سود هستند / بانک مرکزی باید پاسخگوی تخلفات بانکی باشد

ناصر موسوی لارگانی گفت: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها سود سپرده‌ای که باید پرداخت کنند 15 درصد و حداکثر سود دریافتی از تسهیلات بانکی 18 درصد است، اما متاسفانه بانک‌ها هم در نرخ سود سپرده‌های بانکی و هم نرخ سود تسهیلات بانکی تخلف می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند وقتی است که بسیاری از بانک‌ها برای جذب سرمایه مشتریان مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با نرخ سود 10 درصدی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت و نرخ سود 15 درصدی برای سپرده‌های بلندمدت بانکی را زیر پا گذاشته و به سپرده‌های بلندمدت نرخ سود 20 درصدی آن هم به صورت روزشمار می‌دهند!

وضعیت بانک‌های دولتی و خصوصی از نظر میزان بدهی و زیان انباشته نگران‌کننده گزارش شده و حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این بانک‌ها از چه طریقی این میزان سود را به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند؟ آیا خلق پول از سوی بانک‌ها تنها برای بازپرداخت سود سپرده‌ها باعث افزایش نرخ تورم و به دنبال آن افزایش مجدد قیمت دلار نمی‌شود؟

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: متاسفانه اکثر بانک‌ها اعتنایی به مصوبات شورای پول و اعتبار و بخشنامه‌های بانک مرکزی ندارند و معمولا برای خود یک سری قواعد و قانون‌هایی اجرایی می‌کنند که مغایر با مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها سود سپرده‌ای که باید پرداخت کنند 15 درصد و حداکثر سود دریافتی از تسهیلات بانکی 18 درصد است، اما متاسفانه بانک‌ها هم در نرخ سود سپرده‌های بانکی و هم نرخ سود تسهیلات بانکی تخلف می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بانک‌ها برای جذب سپرده مشتریان و به دنبال آن درآمدزایی از طریق سپرده‌ها با ترفندهای متعددی سودهای بیشتری را به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند که بعضا 20 درصد و بلکه بیش از 25 درصد است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه بانک‌ها برای سود تسهیلات هم با روش‌هایی که انجام می‌دهند دنبال درآمدزایی بیشتر هستند. به طوری که در راستای اعطای وام به وام‌گیرندگان اعلام می‌کنند که باید 25 تا 30 درصد مبلغ وام را در بانک سپرده کنند، اما به این 25 تا 30 درصدی که در بانک بلوکه شده است سودی تعلق نمی‌گیرد و اگر هم سودی تعلق گیرد بین چهار تا هتف درصد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: درحالی وام‌گیرندگان از حسابی که در بانک سپرده و بلوکه کرده‌اند سود قابل انتظاری دریافت نمی‌کنند که این وام گیرندگان باید 18 درصد نرخ سود کل تسهیلات را به بانک پرداخت کنند که این عملکرد بانک‌ها تخلف است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم عدم نظارت کافی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها باعث شده است تا میزان تخلفات بانک‌ها روز به روز بیشتر شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه فرآیند نظارت در کشور ما به میزان مورد نیاز قوی نیست، به عبارتی اگر مسئولان وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام می‌دادند دیگر شاهد این حجم زیاد مفاسد اقتصادی و ادراری درکشور نبودیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.