کد مطلب: ۶۷۱۶۲۶

شروع مذاکرات رفع تحریم از امروز/ علی باقری به دوحه می‌رود

شروع مذاکرات رفع تحریم از امروز/ علی باقری به دوحه می‌رود

مذاکرات رفع تحریم، در هفته جاری از سر گرفته می‌‌شود. این خبر را سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در قامت سخنگو اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مذاکرات رفع تحریم، امروز از سر گرفته می‌‌شود. دو روز پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با هدف بن‌بست شکنی از مذاکرات وین، قرار است این گفت‌وگوها با توافق طرفین به میزبانی قطر برگزار شود.

این مذاکرات در شرایطی از سرگرفته می‌‌شود که بنا به اعلام وزارت امور خارجه، طرفین پیرامون محتوا و شکل مذاکرات تلاش‌های قابل قبولی را انجام داده‌اند.

به نقل از ایران ، اما سخنگوی جدید وزارت خارجه شب گذشته اعلام کرد علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز سه شنبه عازم دوحه خواهد شد. کنعانی همچنین تأیید کرد که مذاکرات رفع تحریم از امروز آغاز خواهد شد.

دو روز پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با هدف بن‌بست شکنی از مذاکرات وین، قرار است این گفت‌وگوها با توافق طرفین به میزبانی یکی از کشورهای منطقه برگزار شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات مربوط به رفع تحریم پس از سفر «بورل» به تهران از سر گرفته می‌شود و هم زمان و هم مکان تقریباً مشخص است و یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان خواهد بود و در همین هفته این ملاقات انجام می‌شود.

بورل قبلاً در تماس‌هایی که با ایران داشته بود ادامه گفت‌وگوها بر مبنای بسته پیشنهادی ایران را که قبل از قطعنامه شورای حکام توسط تهران ارائه شده بود پیشنهاد داده بود.

خطیب زاده همچنین گفته است درخصوص اینکه امریکایی‌ها در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و خواهند پذیرفت که عضو مسئولی باشند، باید منتظر باشیم و ببینیم.

وی همچنین تصریح کرد: ما با این تعهد می‌رویم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این چند موضوع باقیمانده را به سرانجام برسانیم و امیدواریم پیام‌هایی که بورل آورد در عمل نیز مشاهده شود.

سخن و عمل متناقض امریکایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه به یکی از خطوط قرمز مهم کشورمان یعنی موضوع تضمین نیز پرداخت و در این خصوص گفت: امریکا نشان داده که غیرقابل اعتماد است و نشان داده به آنچه امضا می‌کند و تعهد می‌کند، پایبند نیست و نشان می‌دهد از همه ابزارها استفاده می‌کند برای اینکه محتوای توافقات را خالی کرده و تعهدات را انجام ندهد.

آنچه به ما می‌گویند خلاف عملی است که تا به امروز انجام شده است، لذا ما با قاطعیت و جدیت این مذاکرات را با فرض عدم اعتماد قطعی به طرف امریکایی جلو بردیم. وی ادامه داد: البته تضامین مختلف هم در این توافق دیده شده که ما درباره آنها حساس هستیم و این‌ها باید جمع‌بندی و نهایی شود.

رد مذاکرات مستقیم با امریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گمانه‌زنی‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم ایران و امریکا و تغییر شکل مذاکرات را رد کرد و گفت: این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفاً درخصوص موضوعات اختلافی است که در آخرین جلسه وین باقی مانده بود.

خطیب‌زاده ادامه داد: امیدواریم نتایج را مثبت ببینیم. توپ در زمین واشنگتن است. وی همچنین درخصوص چرایی عدم حضور برخی کشورهای برجامی در مذاکرات آتی و شایعات درخصوص کنار گذاشته شدن سایر طرف‌ها به تمام شدن مأموریت این کشورها در موضوعات هسته‌ای و دیگر موضوعات اشاره کرد و گفت چند موضوع اختلافی بین ایران و امریکا باقی مانده که با حضور تسهیل کننده برجام که بر اساس برجام اتحادیه اروپاست ادامه خواهد یافت.

قطر، میزبان ادامه گفت‌وگوها

این مذاکرات در شرایطی از سرگرفته می‌‌شود که بنا به اعلام وزارت امور خارجه، طرفین پیرامون محتوا و شکل مذاکرات تلاش‌های قابل قبولی را انجام داده‌اند. گفتنی است منابع خبری، قطر را دارای بیشترین شانس برای میزبانی این رویداد اعلام کرده‌اند. یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه «میدل ایست نیوز»، خبر داده است که دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر برگزار خواهد شد.

خبرگزاری «رویترز» هم روز گذشته به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران دوشنبه (۲۷ ژوئن) وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند.

رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هم «برای گفت‌وگو ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود.» شواهد نیز نشان می‌دهد تحرکات دوحه برای تسهیل مذاکرات و از سرگیری آن از ماه مارس این کشور را برای میزبانی مورد توجه کشورهای مختلف قرار داده است.

در این راستا، دوشب قبل نیز سفیر ایران در قطر با «ابراهیم فخرو» مدیر کل تشریفات وزارت خارجه قطر، دیدار کرد.

«محمد مرندی»، تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات امریکا، شب گذشته در گفت‌وگو با پایگاه «العربی الجدید» به احتمال انتقال محل مذاکرات به قطر و اینکه ایران، قطر را به عنوان کشوری دوست برای مکان مذاکرات انتخاب کرده، اشاره کرد و در ادامه گفت: مذاکرات چه در وین، چه در قطر یا عمان باشد سیاست دولت ابراهیم رئیسی ایجاد روابط بهتر با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می‌بینیم.

در نهایت شب گذشته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به خبرگزاری ایرنا گفت مذاکرات رفع تحریم امروز در دوحه آغاز می شود.

راز تقلای غرب

به نظر می‌رسد دو مسأله باعث شده است که غربی‌ها بار دیگر برای حصول به توافق از خود اشتیاق نشان دهند. مسأله اول اقدامات مبتکرانه ایران پس از قطعنامه ضدایرانی آژانس علیه کشورمان بود که دسترسی‌های ویژه آژانس و نظارت‌های فراپادمانی را پایان داد و دیگری بحران انرژی در جهان بوده که کشورهای غربی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

اعتراض کشورهای مختلف جهان به عدم صدور نفت ایران به بازار جهانی و کاستن از فشار تقاضا بارها خود را نشان داده است.

پس از اعتراض هند به تحریم نفتی کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا، دیروز خبرگزاری فرانسه به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری این کشور گزارش داد پاریس خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت است.

همچنین دفتر ریاست ‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده درصدد هستند امروز (سه‌شنبه، ۲۸ ژوئن) در حاشیه‌ نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت (۷G) درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند.

روزنامه تایمز هند گزارش کرد، یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های G7 درخصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» بحث و گفت‌وگو خواهد شد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این مقام فرانسوی ادامه داد: «موضوع ایران در این نشست چهارجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت. ما روز سه‌شنبه‌ جلسه‌ای در این قالب داریم.»

معارفه سخنگوی جدید وزارت امور خارجه

روز گذشته آخرین نشست خبری «سعید خطیب‌زاده» در کسوت سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد و او بعد از اتمام جلسه، با اهالی رسانه خداحافظی کرد. وی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود تأیید کرد که «امروز آخرین جلسه مأموریت او در جایگاه سخنگویی دیپلماسی ایران است و از هفته آینده ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه خواهد شد.» خطیب‌زاده از ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ تاکنون عهده‌دار این سمت بود.

کنعانی از تیرماه ۱۳۹۷ عهده‌دار دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره (پایتخت مصر) بوده است.

او پیش از این نیز ریاست ستاد عراق و وزارت امور خارجه را برعهده داشت. دبیر سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند (ازبکستان)، معاون اداره خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان (اردن)، کاردار سفارت ایران در اردن، کارشناس ارشد حوزه معاونت عربی و آفریقایی از دیگر سمت‌های کنعانی در دوران فعالیتش در وزارت امور خارجه بوده است.

او دارنده مدرک کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل و مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی است. مرتضی سرمدی، محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، محمدعلی حسینی، حسن قشقاوی، رامین میهمان‌پرست، عباس عراقچی، مرضیه افخم، حسین جابری انصاری، بهرام قاسمی، عباس موسوی و سعید خطیب‌زاده پیش از کنعانی، عهده‌دار سخنگویی وزارت امور خارجه بودند.
​​​​​​​

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.