کد مطلب: ۳۲۴۷۴۶

شروع هفته منفی فرابورس

شروع هفته منفی فرابورس

معاملات فرابورس آخرین هفته آبان ماه همگام با تداوم فشار عرضه بر بزرگان سهام، با قرارگیری در مسیر کاهشی شروع به کار کرد.

معاملات فرابورس آخرین هفته آبان ماه همگام با تداوم فشار عرضه بر بزرگان سهام، با قرارگیری در مسیر کاهشی شروع به کار کرد. روندی که تا پایان معاملات ثابت ماند و منجر به ریزش بیش از ۳/ ۲ درصدی شاخص کل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسانات معاملات از ابتدای ماه جاری تا پایان روز کاری گذشته افت بیش از ۳/ ۹ درصدی شاخص را رقم زد و مقدار نهایی نماگر یادشده در پایان داد و ستد‌ها در سطحی کمتر از ۱۹۱۲ واحد متوقف شد.

روز گذشته، معاملات در حالی شروع شد که نگرانی‌ها از افت شاخص دلار و اثرات آن بر سهام دلاری بسیاری از معامله‌گران را به سوی طرف عرضه نمادهای مربوطه کشاند و موجبات کاهش شاخص کل را فراهم کرد.

تازه‌وارد فرابورسی

روز گذشته فرابورس ایران شاهد عرضه اولیه ۶۱۵ میلیون سهم شرکت گهرزمین در نماد «کگهر» بود. با آنکه قبل از عرضه سهام شرکت سنگ‌آهن گهر زمین اعلام شده بود که هر شخص حقیقی و حقوقی تا حداکثر ۶ هزار سهم امکان خرید از سهام این شرکت را دارد، اما مشارکت حدود ۳۰۸ هزار نفری خریداران در عرضه اولیه «کگهر» که رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه بازار سرمایه را نیز شکست موجب شد تا ۲۰۸۲ سهم به هر کد در سقف دامنه قیمتی ثبت سفارش تخصیص یابد. مجموع ارزش خرید «کگهر» به بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان رسید و نقدینگی این نماد به تنهایی بیش از ۵۰ درصد از نقدینگی کل فرابورس را به گردش درآورد.

رصد معاملات بازار اول و دوم

روز گذشته، غالب نمادهای فرابورسی در مدار منفی قرار گرفتند که نشان‌دهنده غلبه عرضه بر تقاضا در میان این نمادها بود. افزایش فروش در نمادهای بزرگ‌تر باعث شد که بهای آنها در سطوح پایین‌تری تثبیت شود و روزی منفی را برای شاخص کل صنایع خود (فلزات اساسی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی) رقم بزند.

با توجه به اینکه ارزش بازار صنایع ذکر شده بیش از نیمی از ارزش بازار فرابورس را شامل می‌شود، بنابراین نوسانات شاخص این صنایع رابطه‌ای مستقیم با شاخص کل بازار دارد. به‌این‌ترتیب مقدمات عقب‌نشینی بیش از ۴۵ واحدی شاخص کل چیده شد.

در ادامه نیز علاقه سهامداران حقیقی به عرضه اولیه سنگ‌آهن گهرزمین و تجمع نقدینگی چشمگیر معادل با ۷۴ درصد از ارزش معاملات خرد، به این امر دامن زد. در بازار اول و دوم روز گذشته بیش از ۹۸۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۵۶۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

صرف نظر از نماد «کگهر» که به واسطه عرضه اولیه سهام خود شمار زیادی از فعالان بازار را به سوی خود کشاند و نقدینگی قابل توجهی را رقم زد، صنایع فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی دیگر زیرگروه‌های پرمعامله دیروز بودند.

با افزوده شدن زیرمجموعه جدید «استخراج کانه‌های فلزی»، تعداد صنایع فرابورس به ۲۶ واحد رسید که گفتنی است از بین آنها، دو زیرگروه بانک و سیمان روز گذشته در معاملات شرکت نداشتند.

از منظر رشد روزانه این صنایع، در پی قرمز‌پوش شدن بسیاری از نمادها، ۱۶ صنعت در محدوده منفی قرار گرفتند و هشت صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. قند و شکر، خرده‌فروشی و اطلاعات و ارتباطات صنایع پربازده دیروز معرفی شدند و در مقابل پیمانکاری صنعتی، محصولات کاغذی و رایانه با شاخصی منفی به کار خود پایان دادند.

«ترین»های فرابورس

طبق آنچه گفته شد، با اتمام روز کاری گذشته نماگر بازار با عقبگرد بیش از ۴۵ واحدی مواجه شد. نمادهای پتروشیمی «مارون» و «زاگرس» در مجموع اثر کاهنده بیش از ۲۲ واحدی را بر شاخص کل به جای گذاشتند.

سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز به همراه فولاد هرمزگان جنوب موجب ریزش بیشتر این نماگر و کاهش بیش از ۱۳ واحدی آن شدند. در پی کاهش قیمت متانول در بازارهای آسیایی، بزرگ‌ترین‌ شرکت متانول‌ساز کشور، پتروشیمی زاگرس، تحت فشار فروش قرار گرفته و بهای آن به سوی سطوح پایین‌تری از قیمت در حال حرکت است.

با این حال باعث نشد که طولانی‌ترین صف خرید را از آن خود کند. عنوان برترین عرضه به سهامی ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت که با اتمام معاملات، بیش از شش میلیارد تومان نقدینگی را در صف فروش خود به انتظار گذاشته بود. در مقابل، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر قرار داشت که صف خرید آن در مرز ۴۴ میلیارد تومانی قرار گرفته بود.

بررسی بازیگران

روز گذشته بالغ بر ۴۱۸ میلیارد تومان سهام از سبد سهامداران حقوقی به سمت سبد سهامداران حقیقی جابه‌جا‌ شد. این مقدار از ارزش تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها، مدیون عرضه اولیه سهام «کگهر» و خالص خرید بیش از ۴۱۶ میلیارد تومانی توسط فعالان حقیقی بازار بود.

بدین‌ترتیب صنعت جدید فرابورس با عنوان «استخراج کانه‌های فلزی» با حمایت و استقبال فراوان معامله‌گران خرد کار خود را آغاز کرد. در ادامه صنعت اطلاعات و ارتباطات و همچنین انبوه‌سازی، از زیرمجموعه‌های مورد علاقه سهامداران حقیقی معرفی شدند.

در مقابل هر سه صنعت صادرات محور بازار، مورد پشتیبانی سهامداران حقوقی قرار گرفتند. ارزش تغییر مالکیت صورت‌گرفته در هر سه گروه بیش از ۶ میلیارد تومان محاسبه شد. صرف‌نظر از «کگهر» که در صدر اولویت‌های حقیقی‌ها قرار داشت، نماد معاملاتی آتیه داده پرداز در جایگاه دوم ترجیحات این دسته از سهامداران مستقر شد.

سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز در مرتبه بعدی جای گرفت. در مقابل پتروشیمی زاگرس با جابه‌جا‌یی بیش از سه میلیارد تومان از سمت سهامداران خرد به سوی معامله‌گران عمده، بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها را کسب کرد. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز با همراهی پالایش نفت شیراز اولویت‌های دوم و سوم فعالان حقوقی بازار را تشکیل دادند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.