کد مطلب: ۳۱۶۵۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چک سفید امضای شریعتمداری به کارفرمایان و کارگران/تعهداتی که پشتوانه قوی ندارند

چک سفید امضای شریعتمداری به کارفرمایان و کارگران/تعهداتی که پشتوانه قوی ندارند

محمد شریعتمداری تعهدات و وعده‌هایی را مطرح کرده که مشخص نیست با اتکا به چه پشتوانه‌هایی قرار است آنها را اجرایی کند. «رعایت اصل سه جانبه گرایی»،«صیانت از حقوق و دستمزد کارگران»، «توجه به مدیریت هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی» و «اصلاح قانون کار» از آرزوهای دست‌نیافتنی‌ای هستند که وزرای قبلی هم هرچند وعده آنها را مطرح کرده بودند اما پس از صدارت، نتوانستند رضایت کامل کارگران و کارفرمایان را نسبت به این موضوعات به دست بیاورند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، «صیانت از مشاغل موجود» و «تامین معیشت کارگران» دو وعده‌ای است که محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت ، معدن و تجارت برای حمایت از کارگران و کارفرمایان داده است تا با اتکا به آنها بتواند وارد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود.حال با آنکه پرونده وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخشان نیست همین موضوع نیز باعث شده برخی کارفرمایان نسبت به ورود او در بخش وزارت خانه مورد اشاره وحشت داشته باشند؛ این درحالی است که شریعتمداری قول داده «رعایت اصل سه جانبه گرایی»،«صیانت از حقوق و دستمزد کارگران»، «توجه به مدیریت هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی» و «اصلاح قانون کار» را به عنوان مهمترین مطالبه جامعه کارگری و کارفرمایی در امور خود لحاظ کند. حال باید دید با حمایت کارفرمایان، کارگران و رای مثبت مجلس چک سفید امضای شریعتمداری به کارفرمایان چه زمانی پاس خواهد شد؟

در همین حال نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار و عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران در پاسخ به این پرسش کارفرمایان چه موضعی نسبت به محمد شریعتمداری دارند؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در جامعه کارفرمایی سه مطالبه اصلی را از وزیر پیشنهادی کار، محمد شریعتمداری داریم که امیدواریم این انتظارات مورد توجه قرار گیرد. درحال حاضر حدود هشت میلیون بیکار در کشور وجود دارد که دلیل آن ناشی از ناکارآمدی قانون کار است.

حسین سلاح‌ورزی می‌افزاید: قانون کار کشور علی رغم عدم تناسب با تحولات اقتصادی، در 30 سال گذشته اصلاحی نداشته است. در حقیقت این قانون تابویی بوده که هیچ وزیری جرات اصلاح آن را نداشته؛ درحالی که در برنامه پنجم توسعه اصلاح این قانونی تکلیفی است که باید نسبت به آن توجه شود.

او اظهار می‌کند: اولویت دوم مطالبات ‌ما این است که وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در ریل اصلی فعالیت‌ها و ماموریت‌ها قرار دهند. بسیاری از وزاری قبلی معتقد بودند که وظیفه اصلی وزارت‌خانه صرفا حمایت از جامعه کارگری است. ما هم معتقدیم مهمترین رکن احیای تولید نیروی کار است اما هدف اصلی این بخش باید تنظیم وظیفه کار میان کارفرما و کارگر باشد.

سلاح‌ورزی به نحوه مدیریت سازمان تامین اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی به دلیل مدیریت ناکارآمد از یک سو و از طرف دیگر به دلیل عدم ایفای تعهدات دولت در تامین هزینه‌های این بخش با یکسری مشکلات و چالش‌ها رو به رو است. ما فعالان بخش خصوصی معتقدیم این سازمان دست در جیب کارفرمایان می‌کند و هزینه‌های گزافی را برای صاحبان کسب و کار تحمیل کرده است.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، وزرای قبلی بدون توجه به وضعیت اشتغال و کارفرمایی کشور بیشتر نگرانی‌هایشان تامین منابع برای سازمان تامین اجتماعی بود.

سلاح‌ورزی تصریح می‌کند: ما معتقدیم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سازمان تامین اجتماعی به عنوان صندوق بین نسلی براساس اصل سه جانبه گرایی موضع مشخصی را اتخاذ کند.

او می‌گوید: سیاست توسعه اشتغالزایی وظیفه وزارت کار است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گذشته در حوزه اشتغال روستایی و مشاغل خانگی منابعی را توزیع کرده که هیچ گاه منجر به کمک و رشد اقتصادی کشور نشده است. از این رو معتقدیم که سیاست و برنامه هدفمندی در این مسیر در نظر گرفته شود تا در آینده شاهد رشد اقتصاد کشور باشیم.

سلاح‌ورزی اظهار می‌کند: در گذشته آنچه تحت عنوان سه جانبه‌گرایی در وزارت کار از آن یاد می‌شد بیشتر شبیه شعار بوده و حال امیدواریم در آینده شرکای اجتماعی یعنی جامعه کارگری و کارفرمایی در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند.

خط و نشان ها برای شریعتمداری

در همین حال نماینده دیگر کارفرمایان در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش کارفرمایان چه موضعی نسبت به شریعتمداری دارند؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر کارفرمایان موضع خاصی برای ورود محمد شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارند. باید دید عملکردشان در آینده به چه نحوی خواهد بود. اگر به موضوعاتی که مطرح کردند، پایبند باشند ما از او پشتیبانی و در مقابل هم مطالباتمان را هم مطرح کردیم.

محمد عطاردیان در پاسخ به این پرسش که حضور فرد با ویژگی‌های شریعتمداری در وزارت کار چه تبعاتی می‌تواند برای این وزارتخانه داشته باشد؟ پاسخ می‌دهد: محمد شریعتمداری در صحبت‌هایشان تعهد کرد که سه جانبه‌گرایی را در امور خود رعایت کند. معتقدیم عملکرد قبلی هر چه که هست به عملکردهای بعدی ارتباطی ندارد.

او درباره عمده مطالبات کارگران و کارفرمایان می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی سازمانی است که 91 درصد از منابعش توسط کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود و دولت تنها سهم 9 درصدی را برای حمایت از این صندوق دارد و در این سال‌ها 160 هزار میلیارد تومان بدهکار است. بنابراین اگر نگاه وزرا این باشد که با حضور در این وزارت‌‎خانه می توانند حق الناس را جا به جا و صرف دیگر هزینه‌ها کنند، شدنی نیست.

عطاردیان تصریح می‌کند: سازمان تامین اجتماعی نهادی مستقل است که دولت ضمانت آن را می‌کند. بنابراین افراد حق ندارند سرمایه‌های این بخش را با موضوعات دیگر اشتباه بگیرند.

او درباره تدوین برنامه‌ای در راستای اشتغالزایی نیز این طور می‌گوید: در این سال‌ها هزینه‌هایی را خرج برنامه‌هایی برای توسعه اشتغالزایی کرده‌ایم که هیچ‌گاه نتایج قابل قبولی نداشته است. بنابراین برای ساماندهی امور کار نیازمند مصوبه عمومی هستیم تا دستخوش نگاه مدیران نشود. در این بازه زمانی با فاصله‌های طبقاتی که ایجاد شده شاهد فعالیت هزاران نفر کوله‌بر، بیکار و حاشیه‌نشین هستیم چنانچه این افراد اعتراضی کنند مشکلاتی را به وجود خواهند آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.