خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۵۵۹۸

شماره شبا چیست؟

شماره شبا چیست؟

شبا همان شناسه حساب بانکی ایران است که آن را به اختصار شبا نامیده‌اند. این شماره 24 رقم داشته است که برای هر شخصی در سیستم نظام بانکی منحصر به فرد است.

شبا همان شناسه حساب بانکی ایران است که آن را به اختصار شبا نامیده‌اند. شماره شبا 24 رقم داشته است که برای هر شخصی در سیستم نظام بانکی منحصربه‌فرد است.

شماره شبا و انتقال وجه در حساب‌های بانکی

درون سایت‌هایی که کسب‌وکار داخلی دارند برای اینکه بتوانند درآمد شما را پرداخت کند، نیاز دارند تا شما این شماره را داشته باشید. اگر شما به این شماره نیاز دارید باید به سایت بانکی بروید که پیشتر در آن برای خود حساب باز کرده‌اید، یا اینکه به بانک مراجعه کنید و شماره شبای حساب خود را دریافت کنید.

شماره شبا چه مزیت‌هایی دارد؟

شبا برای حساب فعلی شما جایگزین نیست، در صورتی این شبا به عنوان یک شماره استاندارد در کنار شماره حساب قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید برای هر حساب خود یک شماره شبا که مخصوص آن است، تهیه کنید. شبا را می‌توان برای حسابی مثل تسهیلات، جاری و مانند اینها مورد استفاده قرار داد. شبا می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد. این مزایا هم برای بانک است و هم برای مشتریان:

مزایای شبا:

انتقال وجه شبا: «شبا» جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک شماره استاندارد در کنار آنها قرار می‌گیرد. برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک «شبا»ی مخصوص به آن دریافت کنید. «شبا» برای انواع حساب‌ها مانند جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. وجود «شبا» مزایای زیر را برای مشتریان و بانک در بردارد:

  1. شبا مانند یک حساب معمولی تمامی اطلاعات را دارا است. شما می‌توانید عملیات انتقال وجه را با داشتن شبا انجام دهید یا به واسطه آن پول بگیرید. اصلا نگران دیگر جزئیات حساب خود نباشید.
  2. اگر در هنگام ورود شبا اشتباه یا خطایی رخ دهد، متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) یا سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) مطلع خواهند شد و گزارش می دهند. به عبارت دیگر اگر مشتری یا متصدی بانک چند رقم یا یک رقم شبا را اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوا اعلام می‌کند که اشتباهی رخ داده یا شبایی که وارد کرده‌اید، اشتباه است تا بتوانید دوباره وارد کنید. این کار می‌تواند خطاهایی مانند انتقال وجه به حساب دیگر توسط مشتری و متصدی را کم کند.
  3. اگر برای حواله‌ای از شبا استفاده می‌کنید، دیگر نیازی نیست که بر روی نام بانک، کد شعبه، نوع حساب و…. کنترلی صورت گرفته شود. زیرا تمامی این اطلاعات در شبا موجود است.
  4. سامانه‌هایی مانند «ساتنا» و «پایا» بر پایه شبا به عنوان سامانه‌های حواله الکترونیکی فعالیت می‌کنند. پس برای اینکه از حواله‌های بانکی استفاده کنید، باید شبای حساب خود را داشته باشید.

شبای بین‌المللی

شبا در مبادلات بین‌المللی نیز بسیار بااهمیت است. بر اساس استاندارد شبا IBAN مخفف International Bank Account Number است که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان و در تمام کشورهای اروپایی به عنوان یک استاندارد بین حساب‌های بانکی شناخته شده است.

با افزودن IR به «شبا»ی داخلی، شبای بین‌المللی ساخته می‌شود که می‌توان در مبادلات بین‌المللی از آن استفاده کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.