کد مطلب: ۱۷۰۰۳۷

شنای قیمت طلای ایران خلاف جریان جهانی

بازار طلا در هفته گذشته بازار رو به افزایشی را پشت سر گذاشت. هر چند که به نظر نمی‌رسید اتفاق‌های جهانی تاثیر قابل توجهی در بازار طلای ایران داشته باشد.

اما روال هفته گذشته نشان می‌دهد که طلا از فاصله نخستین روز هفته تا آخرین روز معاملات طلا در هفته گذشته روال افزایشی خود را حفظ کرده و تقریبا در تمام بخش‌های بازار طلا شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که مقایسه قیمت اول هفته و آخر هفته انواع سکه، طلا و ارز در بازار آزاد نشان می‌دهد که قیمت انواع طلا و سکه روند افزایش داشته‌اند، هر چند که این افزایش محدود بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی قیمت‌ها در هفته جاری نشان می‌دهد که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته و به ۱۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده است. همچنین مثقال طلا با ۴۵۰۰ تومان افزایش در آخر هفته به ۵۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

بازار سکه نیز با حرکت صعودی همراه شده است

سکه تمام طرح جدید با افزایش قابل توجهی از یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان در ابتدای هفته به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. در میان سایر انواع سکه، نیم‌سکه ۵۰۰۰ تومان، ربع سکه ۴۰۰۰ تومان و سکه گرمی ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است. دلار امریکا نیز در این بازه زمانی ۲۴ تومان افزایش قیمت پیدا کرده و به ۴۰۷۴ تومان رسیده است. همچنین یورو ۱۶ تومان و پوند انگلستان ۷۶ تومان افزایش نرخ یافته‌اند.

این در حالی بود که بازار طلای جهانی کمی رو به کاهش گذاشته بود و به پایین‌ترین سطح خود در هفته گذشته رسید که نشان از خلاف حرکت بازار طلای ایران با طلای جهانی دارد.

در هفته گذشته طلای جهانی برای سومین هفته پشت سر هم کاهش قیمت را ثبت کرد و در انتهای معاملات روز جمعه گذشته به قیمت ١٠/١٢٦٨ دلار رسید. در حالی که برخی کارشناسان معتقد بودند که عدم انتشار آمارهای اقتصادی در هفته آینده نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار بین‌المللی بگذارد.

تشدید تنش‌ها و نگرانی‌های سیاسی می‌تواند مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت جهانی کالاهای راهبردی به خصوص طلا باشد. تقویت ارزش دلار امریکا موجب شده است تا قیمت طلا در هفته گذشته با کاهش حدود یک درصدی روبرو شود.

قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه هفته گذشته به کمتر از ١٢٦٩ دلار رسیده که این پایین‌ترین رقم در سه ماه اخیر به شمار می‌رود. البته قیمت نقره در هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و در پایان مبادلات روز جمعه گذشته به ٨١/١٦ دلار رسید.

بر اساس این گزارش در شرایطی که بازار جهانی طلا در طول چند وقت گذشته به طور مداوم در حال کاهش و فاصله گرفتن از سطح قیمت ١٢٨٠ دلاری بوده و در صورت ادامه روند فعلی و نرسیدن طلا به بالای سطح ١٢٨٠ دلاری، احتمال سقوط قیمت طلا به ١٢٦٧ دلار و بعد از آن ١٢٦٠ دلار نیز وجود دارد اما بازار طلای ایران روالی متفاوت را در پیش گرفته بود.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.