کد مطلب: ۶۴۲۵۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شوک مافیای نیکل به بازار/ شرکت‌های بزرگ خودروسازی تعطیل می‌شوند؟

شوک مافیای نیکل به بازار/ شرکت‌های بزرگ خودروسازی تعطیل می‌شوند؟

رشد ۲۴۴ درصدی قیمت نیکل در پی بروز بحران اوکراین، بازار باتری خودرو را به شوک فرو برد. حالا برخی رسانه‌ها از دست‌داشتن مافیاهای روس و چینی در این بازار خبر می‌دهند. مافیایی که فعالیت شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ازجمله فولکس واگن و بی.ام.و را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیکل فلزی اساسی است که ایلان ماسک آن را طلای جدید می‌داند. اما به نظر می‌رسد پس از حمله روسیه به اوکراین مافیاهای روس و چینی بیش از هر زمانی بر مدیریت این طلای جدید سیطره پیدا کردند.

حدود دو هفته بعد از لشکرکشی روسیه به اوکراین، یعنی هشتم مارس (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) بود که قیمت نیکل در معاملات آتی بورس لندن با جهش ۲۴۴ درصدی از ۲۹ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار رسید.

گرچه پس از سه هفته توقف، معاملات این فلز از سر گرفته شد، اما رویترز از کاهش ۲۸ درصدی حجم نیکل در بورس فلزات لندن خبر می‌دهد. گویا این بازار فعلا قصد ندارد از شوک خارج شود.

در این بین گروهی هم هستند که به ادامه این شوک دامن می‌زنند. گروهی که از آن‌ها به‌عنوان مافیای بازار نیکل یاد می‌شود.

به نظر می‌رسد پس از آنکه کمبود قطعات، خطوط مونتاژ فولکس واگن در کشورهایی نظیر اسلواکی را به تعطیلی کشاند، حالا این گروه با ایجاد اخلال در تامین نیکل قصد دارند خودروسازی‌های بزرگ جهان نظیر بی.ام.و را هم به تعطیلی بکشانند.

خودروسازی‌ها تعطیل می‌شوند؟

این گمانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که نیکل بیشتر در تولید باتری خودرو کاربرد دارد و تاثیر آن به حدی نیست که منجر به تعطیلی ابرشرکت‌های خودروسازی شود. با این حال پس از بحران تامین قطعه و سایر فلزات ازجمله فولاد شاید انفجار قیمت طلای جدید در قیمت نهایی خودرو بی‌تاثیر نباشد.

در همین زمینه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که باتری ماشین‌های الکتریکی متوسط حدود ۸۰ پوند نیکل دارد. بر اساس تخمین‌ها، افزایش قیمت‌ها در ماه مارس، ممکن است قیمت باتری این خودروها را تا دو برابر افزایش دهد.

البته خودروسازان و سایر خریداران بزرگ نیکل مانند فولادسازان ممکن است بتوانند تامین‌کنندگان جایگزین پیدا کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند استفاده بیشتر از مواد بازیافتی را در دستور کار خود قرار دهند. یا اینکه باتری‌هایی را طراحی کنند که به نیکل کمتری نیاز شود.

در همین زمینه مدیر اجرایی شرکت آئودی در مصاحبه‌ای گفت که تهیه مواد خام برای سال‌های آینده یک موضوع حیاتی است. اما پرسش این است که اکنون چه کسانی مدیریت بازار نیکل را به شکل مافیایی در دست گرفته‌اند؟

ولادیمیر پوتانین کیست؟

این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: روسیه سهم نسبتا کمی از تولید نیکل در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. روس‌ها از این فلز بیشتر برای ساخت فولاد ضدزنگ استفاده می‌کنند، اما به‌طور کلی روسیه نقش پررنگی در بازارهای نیکل ایفا می‌کند.

شرکت نوریلسک نیکل که به‌عنوان نورنیکل نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل در جهان است. ولادیمیر پوتانین، مالک این شرکت، یکی از ثروتمندترین افراد روسیه و جهان شناخته می‌شود.

اما این موضوع چه ارتباطی به مافیای نیکل دارد؟ در این زمینه باید گفت نوریلسک از معدود شرکت‌های مجاز به فروش تخصصی نیکل در بورس فلزات لندن به حساب می‌آید.

ایالات متحده و اروپا که بارها روسیه را تهدید به تحریم کرده‌اند، اما تلاشی برای جلوگیری از صادرات نیکل از روسیه انجام نداده‌اند. زیرا این حرکت می‌توانست ضربه بزرگی برای اقتصاد جهان باشد. در واقع چشم‌انداز قطع شدن نیکل روسیه از بازارهای جهانی برای ایجاد وحشت کافی بود.

بیگ شات بازار نیکل را بر هم ریخت؟

طبیعتا یک سرمایه‌دار روس به‌تنهایی نمی‌تواند بازار را تا این حد تحت تاثیر قرار دهد. در این میان از نقش چینی‌ها هم در بازار نیکل نباید غافل شد. دنیای اقتصاد به نقل از بلومبرگ گزارش داد که چندین شرکت چینی به‌عنوان متحدان شیانگ گوانگدا، میلیاردر چینی معروف به بیگ‌ شات، موقعیت‌های کوتاهی را در بورس فلزات لندن ایجاد کردند.

بیگ شات محصولات نیکل خود را به گونه‌ای فروخت که معامله‌‌گران و خریداران، معاملات بزرگ پوزیشن شورت خود را در LME (بورس فلزات لندن) داشته باشند. این امر باعث تشدید بحران در سراسر بازار هنگام افزایش قیمت‌ها شد.

در این بین بانک‌ها نیز از تیغ اتهام بلومبرگ در امان نمانده‌اند. گویا اکثریت قریب به اتفاق معاملات مشتقه دوجانبه، معروف به معاملات خارج از بورس، توسط بیگ شات با بانک‌هایی به رهبری جی‌پی‌مورگان و ازجمله بی‌‌ان‌‌پی پاریبا، استاندارد چارترد و یونایتد اورسیز بانک صورت پذیرفت.

نقش پیشرو جی‌پی‌مورگان، غول مالی جهانی، به این معنی است که این موسسه مالی ایالات متحده احتمالا بینش بهتری درباره بورس فلزات لندن نسبت به موقعیت غوطه‌ور سینگشان در بازار داشته است.

بلومبرگ LME و نهادهای تنظیم‌کننده را هم متهم به دخالت در بازار می‌کند. چنانکه این خانه ۱۴۵ساله تجارت جهانی فلزات به دلیل واکنش نامناسب به این بحران به‌شدت مورد انتقاد سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

آوا فلاح

آخرین اخبار بازار فلزات را در صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.