کد مطلب: ۵۷۶۰۳۱

فرار عجیب اشرف غنی / اقدام طالبان علیه کارمندان

فرار عجیب اشرف غنی / اقدام طالبان علیه کارمندان

واشنگتن پست گزارش کرد، اشرف غنی بدون آنکه معاونان و متحدانش را خبر کند همزمان با سقوط کابل، فرار کرد. در این میان طالبان به همه کارمندان دولت اعلام کرد که که هر آنچه از بیت‌المال را برده‌اند به امارت اسلامی تسلیم کنند تا مجازات نشوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واشنگتن پست نوشت، اشرف غنی بدون آنکه معاونان و متحدانش را خبر کند، همزمان با سقوط کابل و از ترس ورود طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری و کشته شدن توسط آنها، فرار کرد.

روزنامه مذکور گزارش کرد، ناآرامی‌ها در دولت افغانستان در حالی به وجود آمد که طالبان ۱۵ اوت وارد حومه کابل شد و این چیزی بود که مقام‌های ارشد در پایتخت افغانستان و واشنگتن چند هفته قبلش می‌دانستند که طالبان احتمالا تلاش کند تا کابل را متصرف شود.

اما در پی سقوط جلال آباد در ۱۴ اوت به دست طالبان، این شبه‌نظامیان خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، کابل را تصرف کردند.

مقام‌ها به واشنگتن پست گفتند، معاون‌های غنی برای صرف ناهار رفته بودند که یکی از معاون‌های ارشد رئیس‌جمهوری افغانستان به اشتباه برایش خبر آورد که طالبان وارد کاخ ریاست‌جمهوری شده و به دنبالش هستند.

یکی از مشاورهای ارشد غنی به واشنگتن پست گفت: به رئیس جمهوری افغانستان گفته شد که یا گارد ریاست‌جمهوری هستند یا طالبان اما اگر بماند، او را خواهند کشت.

گزارش شده که غنی پرسید می‌تواند به خانه‌اش برود تا وسایلش را جمع کند اما به او گفتند که زمانی ندارد و او به همراه همسر و معاون‌های ارشدش سوار بر هلیکوپتر به ازبکستان رفت و بعد از آنجا به امارات.

طالبان در کاخ نبودند!

وقتی مقام‌ها از ناهار برگشتند، متوجه شدند که دفتر غنی خالی است و او رفته است. حقیقت این بود که طالبان هرگز در آن زمان وارد کاخ ریاست جمهوری نشده بود و بر اساس توافقی قرار شد حین گفتگو درباره تشکیل دولتی موقت در حومه کابل بماند.

همچنین گزارش شد غنی از تکرار سرنوشت آخرین رئیس جمهوری افغانستان پس از به دست گرفتن کنترل این کشور به دست طالبان که به دست شبه‌نظامیان اعدام شد،‌ هراس داشت.

غنی نه متحدان آمریکایی و نه مقام‌های ارشد دولتش را از خروج ناگهانی‌اش با خبر نکرد و این باعث شد تا دولت، فروپاشد.

تنها شب قبل از فرار، غنی در یک سخنرانی تلویزیونی به افغان‌ها گفته بود که هدف اصلی‌اش اجتناب از بی‌ثباتی، خشونت و بی‌خانمانی بیشتر افغان‌هاست و برای همین از ارتش افغانستان می‌خواهد تا دوباره متحد شود.

غنی در پستی در فیسبوک همچنین از تصمیمش برای فرار از افغانستان دفاع کرد و گفت، برای اجتناب از خونریزی‌های بیشتر کشور را ترک و ادعاهای مطرح شده درباره انتقال یک چمدان پر از پول نقد را به خارج از افغانستان رد کرد ( ایسنا ).

نخستین اقدام طالبان علیه کارمندان

در خبری دیگر اعلام شد که طالبان یازده روز پس از تصرف کابل، اکنون از تمام کارمندان پیشین دولت افغانستان خواسته‌اند که هر آنچه از بیت‌المال را برده‌اند یا نزد خود نگهداری می‌کنند به امارت اسلامی تسلیم کنند، و در غیر این صورت، مجازات می‌شوند.

ایندیپندنت در این مورد نوشت، ذبیح‌الله مجاهد، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان، این موضوع را از نشانی ارگان‌های امنیتی امارت اسلامی در صفحه توییترش نوشت: «در شهر کابل به تمام کسانی که وسایل، اسلحه، مهمات و دیگر اجناس دولتی را با خود دارند اطلاع داده می‌شود که اشیای مذکور را در مدت یک هفته به رضایت خود به ارگان‌های مربوطه امارت اسلامی بسپارند.»

مجاهد، به کسانی که از این اعلامیه امارت اسلامی برای تسلیم نکردن وسایل نظامی و اشیای دولتی سرپیچی کنند هشدار داد و گفت: «کسانی که از این دستور سرپیچی کنند، در صورت کشف وسایل بیت‌المال از نزد آنان با برخورد قانونی امارت اسلامی طالبان مواجه می‌شوند.»

نگرانی از برخورد با کارمندان

این اعلامیه‌ طالبان یازده روز پس از تصرف کابل و در حالی صادر می‌شود هزاران نظامی و غیرنظامی دولت پیشین افغانستان به محض رسیدن طالبان به کابل، همه چیز را رها کردند و برای نجات جانشان به خانه برگشتند و همه اشیای دولتی (خودرو، اسلحه، مهمات، و…)، که به نام خود ثبت کرده بودند، بدون آنکه به کسی تسلیم کنند در جای خود باقی گذاشتند.

حالا آنچه که باعث نگرانی نظامیان افغان و کارمندان پیشین دولت افغانستان شده اسنادی است که به نام آنان در ادارات دولتی (ملکی و نظامی) که اکنون تحت تسلط طالبان قرار دارد، موجود است.

اکنون پرسش این است که این گروه با کارمندان دولتی و نظامی که دست خالی به خانه برگشته‌اند، اما ده‌ها مورد به نامشان ثبت است چگونه رفتار خواهد کرد و آیا آنان را مجبور می‌کنند تا به هر شکل ممکن هر آنچه را به نامشان ثبت است، پیدا کنند.

طالبان اگرچه به ظاهر عفو عمومی اعلام کرده، اما باورها بر این است که آنان با این کارشان احتمال دارد شمار زیادی از نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان را تحت بازپرسی و مجازات قرار دهند تا به این شکل از آنان انتقام بگیرند ( ایسنا ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.