خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۰۶۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت ۳٫۵ درصدی وزن صادرات ایران/ بازار افغانستان از دست رفت؟

افت ۳٫۵ درصدی وزن صادرات ایران/ بازار افغانستان از دست رفت؟

بر اساس آمار گمرک، به‌رغم رشد ۲۱ درصدی ارزش صادرات ایران، از لحاظ وزنی شاهد افت ۳٫۵ درصدی صادرات بودیم. مهم‌ترین بخش این گزارش به از دست رفتن بازار افغانستان مربوط می‌شود.

به گزارش ت جارت‌نیوز ، آمار گمرک نشان می‌دهد که بیشترین میزان صادرات ایران در پنج ماهه نخست سال جاری، به مقصد کشور چین، عراق، امارات، ترکیه و هند بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته افغانستان در رده چهارم به جای کشور هند قرار داشت.

گفتنی است که اخیرا مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارش خود به کاهش ۴۰ درصدی تجارت ایران و افغانستان اشاره کرد. در این گزارش تحریم‌های آمریکا علیه شبکه بانکی افغانستان، عامل کاهش تجارت این کشور عنوان شد.

طی پنج ماهه امسال، ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار وارد کشور شد. این آمار افزایش ۱۹ درصدd واردات در پنج ماه ابتدایی سال جاری را نشان می‌دهد.

کالاهای مهم در واردات و صادرات ایران

پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع‌شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد در میان اقلام مهم صادراتی ایران بود. گندم، برنج، گوشی تلفن همراه، روغن خام، سویا و کنجاله در فهرست اقلام مهم وارداتی در پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ قرار داشتند. بنابر اعلام گمرک در چهار ماهه امسال ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار وارد کشور شد.

همچنین آمار نشان می‌دهد، میزان واردات کشور در این مدت، با کاهشی ۸٫۵۳ درصدی در وزن و افزایشی ۱۹٫۶۵ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رسید.

صادرات ایران طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱، کشور امارات با رقمی بالغ بر ۶۰۷۴ میلیون دلار سهم حدود ۴۳ درصدی از کل واردات کشور در مدت مذکور داشت. همچنین کشور چین با ۵۵۱۸ میلیون دلار و سهم ۲۵٫۴۷ درصدی، ترکیه با ۲۱۶۶ میلیون دلار و سهم ۱۰ درصدی، هند با ۱۱۵۹ میلیون دلار و سهم ۵٫۳۵ درصدی و فدراسیون روسیه با ۷۱۵ میلیون دلار با سهم حدود سه درصدی جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بودند. سال گذشته آلمان و سوئیس نیز در این فهرست در رده سوم و چهارم قرار داشتند.

گفتنی است؛ حجم تجارت خارجی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در پنج ماهه سال جاری به رقم یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۳۹۴ هزار دلار رسید. بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا در پنج ماهه امسال را به ترتیب به مقصد کشورهای فدراسیون روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس بود.

بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش تورم جهانی، به‌ویژه در آمریکا و تأثیر آن روی ارزش و نرخ دلار در کشورهای مختلف طبیعی است که واردات و صادرات ایران به‌رغم کاهش وزن، رشد ارزشی داشته باشند.

مطلب تجارت ایران و اوراسیا ۳۰درصد افزایش یافت را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.