کد مطلب: ۵۷۴۲۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

صادرات دارو از ایران به ۵ کشور خاص! / قاچاق معکوس دارو صحت دارد؟

صادرات دارو از ایران به ۵ کشور خاص! / قاچاق معکوس دارو صحت دارد؟

برخی از داروها در داروخانه‌های ایران کمیاب شده و مردم باید ساعت‌ها برای تهیه دارو شهر را بالا و پایین کنند. اما در این میان عضو سابق هیات مدیره انجمن داروسازان می‌گوید یکی از دلایل کمبود دارو صادرات آن به کشورهای منطقه است. کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ازبکستان، یمن و لبنان.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا داروخانه‌ها می‌گویند برخی از داروها کمیاب شده است. از جمله داروهای اعصاب و روان و یا سرم و رمدسیویر که مدتی پیدا نمی‌شد اما با واردات سرم تزریقی از ترکیه بخشی از مشکلات برطرف شد.

برخی از داروخانه‌دارها می‌گویند علت این کمبودها، صادرات دارو به کشورهای منطقه است. اما آیا ایران به کشورهای دیگر دارو صادر می‌کند؟

چه داروهایی به کشورهای منطقه صادر می‌شود؟

سیف‌الرضا شهابی، عضو سابق هیات مدیره انجمن داروسازان در گفتگو با تجارت‌نیوز صادرات دارو از ایران را تایید می‌کند و می‌گوید: علت کمبود برخی داروها صادرات است اما علت مهمتر آن، تحریم‌هاست! تحریم‌ها مانع واردات مواد اولیه به ایران شده است. هر چند در معاهدات بین‌المللی اثری از تحریم دارو نیست اما در عمل به دلیل عدم گشایش ال سی و کمبود ارز، نقل و انتقال پول سخت‌تر از گذشته شده و تامین دارو به مشکل خورده است.

او می‌گوید: ایران به کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ازبکستان، یمن و لبنان دارو صادر می‌کند اما معمولا داروهایی صادر می‌شود که بازار داخل آن اشباع شده است. داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، قرص و شربت‌هایی که در بازار داخل اشباع شده. اما داروهای خاص که در تولید آن مزیت نداریم، صادر نمی‌شود.

او می‌گوید: کمبود داروهای خاص در ایران مقطعی است. اخیرا اعلام کرده‌اند که منابع ارزی در اختیار شرکت‌های دارویی قرار گرفته و احتمالا در ماه‌های آینده کمبود دارو برطرف شود.

چندی پیش هم تسنیم به نقل از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که «به‌زودی از ایران سوخت و دارو وارد می‌کنیم.»

قاچاق معکوس دارو!

اما ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بر خلاف ادعای سیف‌الرضا شهابی معتقد است ایران به شکل رسمی صادرات دارو ندارد. بلکه داروی ایران قاچاق می‌شود. یعنی صادرات معکوس.

او به تجارت‌نیوز توضیح داد: تا قبل از ظهور ارز ۴٢٠٠ تومانی اندکی دارو به روسیه و افغانستان و مواد اولیه ساخت دارو به ژاپن صادر می‌کردیم. زمانی هم پلاسماى ارسالى ما جهت تولید قراردادى به آلمان در آمار صادرات ثبت می‌شد. اما الان این صادرات رسمی وجود ندارد. اما در مقابل برخی افراد دارو را قاچاق معکوس می‌کنند. برخی زوار هم هستند که به محض ورود به ایران به دلیل ارزانی، دارو از ایران می‌خرند و وارد کشور خود می‌کنند.

آیا صادرات دارو متوقف است؟

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره معایب تخصیص ارز دولتی بیان کرد: زمانی که ارز دولتی به دارو اختصاص یافت عملا صادرات آن متوقف شد. چون در آن زمان گفته شد کسانى که ماده اولیه آنها با ارز دولتی آمده حق صادرات ندارند. دلیل محکمى هم وجود داشت چرا که ارز حاصل از صادرات به قیمت نیما فروخته می‌شد و منطق نداشت که کالایى که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آمده بعدها با ارز آزاد فروخته شود.

او اظهار کرد: در دارو ٣٠ درصد قیمت تمام شده مواد اولیه وارداتى است. بعدها دولت یک دستورالعمل غیر اجرایى داد که تولیدکننده دارو می‌تواند ماده اولیه مصرفى را براى صادرات جداگانه با ارز نیمایى (به جاى ارز دولتى ) بیاورد و بعد از همان مواد براى تولید و صادرات استفاده کند! این کار عملا قابل اجرا نبود. چرا که اکثر کشورها مواد اولیه را با بهترین قیمت از کشورهای صاحب‌نام می‌خرند و در آن زمان هم معلوم نبود که اگر ما موادى را با ارز نیما بیاوریم تضمینى براى صادرات آن باشد یا خیر.

از نوروز امسال داروهای خاص در بازار ایران نایاب شد. تشدید تحریم‌ها این بار بخش غذا و دارو را نشانه گرفته است. به طوری که برخی داروها با قیمت بالا سر از بازارهای غیر رسمی همچون ناصر خسرو در آوردند! در این باره ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو به ایسنا گفته بود: «کاهش جدی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری، شرایط را برای تولید و تامین داروهای مورد نیاز کشور دشوار کرده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر کمبود سرم تزریقی در تهران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خخخخخ چراکه نه تواین کشور هیچ چیز بعید نیست

  • ناشناس

    تحریم ها مگر بی اثر نبود؟؟؟؟؟؟
    چرا پس روی دارو ها اثر داره؟؟؟؟؟