کد مطلب: ۶۸۷۴۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حرکت اولین کشتی حامل غلات اوکراین به سوی لبنان

حرکت اولین کشتی حامل غلات اوکراین به سوی لبنان

نخستین کشتی حامل غلات پس از ماه‌ها محاصره بندر اودسا را ترک کرد. اوکراین امیدوار است درآمد بالایی از صادرات غلات خود کسب کند. گروه هفت نیز با تعویق در پرداخت بدهی‌های اوکراین موافقت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نخستین کشتی با محموله غلات اوکراین توانست بندر اودسا را ترک کند. وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه ۱۰ مرداد (اول اوت) اعلام کرد که کشتی باری "رازونی" با محموله ۲۶هزار تنی ذرت به سوی لبنان حرکت کرده است و کشتی‌های دیگر نیز در حال بارگیری هستند.

به نقل از دویچه‌وله ، اولکساندر کوبراکف، وزیر امور زیرساختی اوکراین در این رابطه گفت، "در صورتی که روسیه به قرارداد صدور غلات همچنان پایبند بماند، اوکراین قصد دارد مذاکراتی را در مورد گشایش بندر میکولایف برای صدور غلات آغاز کند".

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که با تداوم صادرات غلات امنیت غذایی جهان ثبات یابد. نماینده وزارت خارجه آلمان آغاز صادرات غلات اوکراین را "امیدوارکننده" خواند و تأکید کرد که باید مسیرهای دیگری برای خروج غلات از اوکراین یافت تا از انباشتگی و ترافیک طولانی غلات جلوگیری کرد.

هم‌اکنون ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین آماده صدور است. سیلوهای این کشور باید برای ذخیره محصولات جدید هر چه سریع‌تر تخلیه شوند. تا پیش از تهاجم نظامی روسیه، اوکراین مهم‌ترین صادرکننده و تأمین‌کننده غلات در سطح جهانی بود و میلیاردها دلار درآمد این کشور از فروش گندم و ذرت است. هم‌اکنون ۱۶ کشتی باری در بنادر دریای سیاه آماده حرکت هستند.

موافقت گروه ۷ با تعویق بازپرداخت بدهی‌های اوکراین

در این میان کشورهای عضو گروه ۷ اعلام کردند از امروز دوشنبه اول اوت بازپرداخت تمام بدهی‌های اوکراین را تا پایان سال آینده ۲۰۲۳ به تعویق می‌اندازند. دولت آلمان پیش از این در زمان ریاست خود بر گروه هفت کشور صنعتی پیشنهاد تعویق بازپرداخت بدهی‌های اوکراین را مطرح کرده بود.
این کشور حدود ۱،۵ میلیارد دلار به گروه هفت کشور صنعتی بدهی دارد. بر اساس داده‌های بانک جهانی کل بدهی‌های خارجی اوکراین بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار است. بخشی از بدهی‌های اوکراین مربوط به دوران پیش از جنگ است.

ارسال چند سامانه دیگر موشک‌انداز هیمارس به اوکراین

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که چند سامانه دیگر موشک‌انداز هیمارس را از آمریکا دریافت کرده‌ است. اولکسی رسنیکف، وزیر دفاع اوکراین در توییتر با اعلام این خبر گفت که ارتش اوکراین "سپاسگزار حمایت‌های جو بایدن، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و مردم آمریکاست".

سامانه موشکی هیمارس یک راکت‌انداز مدرن و سبک است که می‌تواند هم‌زمان ۶ موشک هدایت‌شونده را پرتاب کند. این سامانه می‌تواند پس از شلیک موشک‌ها محل را به فوریت ترک کند. میزان خطای اصابت موشک‌ها کمتر از ۵ متر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.