کد مطلب: ۷۱۰۲۴۸

موقعیت ویژه صادراتی برای دانش‌بنیان‌ها/ چه تعاملاتی با روسیه ممکن است؟

موقعیت ویژه صادراتی برای دانش‌بنیان‌ها/ چه تعاملاتی با روسیه ممکن است؟

مدیر خانه نوآوری و فناوری روسیه گفت: صادرات به روسیه در حوزه فناوری یک موقعیت استثنایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر خانه نوآوری و فناوری روسیه با اشاره به رئوس‌های تعاملات فناورانه با روسیه گفت: با صادرات به روسیه جهش صادراتی خواهیم داشت.
مهدی دیلم صالحی با بیان اینکه ایران و روسیه تمایل دو طرفه برای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های فناوری دارند، گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید تلاش کنیم طی مدت یک سال شرایط همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با روس‌ها را فراهم کنیم.

به نقل از مهر، صالحی با بیان اینکه دولتمردان باید برای افزایش سهم صادراتی محصولات دانش‌بنیان اقدام کنند، افزود: مذاکره برای ثبت موقت و پذیرش مجوزات سازمان‌های ایرانی، برای این حوزه بسیار کمک کننده خواهد بود. معاونت علمی در این مسیر کمک می‌کند تا اگر جایی نیاز است مذاکره دولتی انجام دهد تا طی یکسال طلایی فرصت پیش آمده، محصولات دانش بنیان ایران به راحتی به روسیه صادر شوند یا در هر صورت زمینه همکاری دو کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه تجربه قبلی نشان می‌دهد که حجم بالای صادرات محصولات «غیرهای تک» به روسیه وجود داشته، گفت: بیش از نود درصد صادرات ایران به روسیه در زمینه محصولات کشاورزی و محصولات غذایی و … بوده است ولی اکنون این فرصت فراهم آمده تا محصولات «های تک» به این کشور صادر شود.
مدیر خانه نوآوری و فناوری روسیه ادامه داد: اگر مذاکرات دو کشور به نتیجه برسد و بتوانیم ورود محصولات «های تک» را به این کشور تسهیل کنیم چندین برابر محصولات غیرهای تک درآمدزایی خواهیم کرد و این عایدی بیشتری برای کشور دارد.

به گفته وی، اگر کمک دولتی را پشت شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم این فرصت تقویت می‌شود تا به زودی محصولات ایرانی را در بازار روسیه معرفی کنیم تا علاوه بر ایجاد روابط بهتر، بتوانیم در لیست مناقصات دولتی آنها باشیم و سهم بازار را بدست بیاوریم.

مدیر خانه نوآوری و فناوری روسیه با بیان اینکه در مذاکرات دولتی مشخص شد که روس‌ها به محصولات مصرفی نیاز دارند، گفت: این فرصت خوبی است که بر روی صادرات تجهیزات مصرفی پزشکی و مانند آن تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه روسیه ۱۱ میلیارد دلار در حوزه دارو واردات دارد، گفت: اگر بتوانیم بخشی از این بازار را بدست بیاوریم جهش صادراتی شرکتهای دانش بنیان رخ می‌دهد و این تراز تجاری ما را مثبت می‌کند.

وی در خصوص روش‌هایی که تاکنون می‌توانستیم به روسیه صادرات داشته باشیم، گفت: «ریبرندینگ» یکی از روش‌ها بود که وقتی محصولی را ثبت نکرده بودیم، می‌توانستیم بصورت محدود از کشور ثالث به روسیه صادرات داشته باشیم. اکنون قزاقستان در زمینه محصولات غذایی و ارمنستان یا بلاروس در زمینه تجهیزات این نقش را ایفا می‌کنند.

حوزه‌های تعامل فناورانه با روسیه

وی با تاکید براینکه این فرصت پیش آمده یک فرصت برای دانش بنیان هاست که محصولات ایرانی بدون ریبرند به روسیه وارد شود، گفت: دارو و تجهیزات پزشکی، حوزه نفت و گاز از زمینه‌های پرظرفیت صادرات محصولات دانش بنیان به روسیه هستند

ارتقا تراز تجاری کشور در راستای تعاملات فناورانه با روسیه

وی با تاکید بر اینکه صادرات به روسیه می‌تواند تراز تجاری کشور ما را ارتقا دهد، گفت: تراز تجاری ما به روسیه منفی بوده زیرا بخشی از صادرات کشورمان از طریق کشورهای ثالث (قزاقستان) بوده که جز صادرات به این کشور محسوب نمی‌شود.

صالحی گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم زیرا اگر نتوانیم عقب می‌مانیم و کشورهایی مانند ترکیه به راحتی می‌توانند از این فرصت بهره مند شوند. ضمن اینکه به هر حال روسیه هم راه دور زدن تحریم را یادخواهد گرفت و در زمینه تخفیف قیمت نفت این اتفاق افتاده و به همین دلیل تا قبل از این اقدامات، باید این فرصت را برای شرکتهای دانش بنیان غنیمت شمارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.