کد مطلب: ۲۸۷۰۶۱

صادرات نخستین محموله کود مه ولات به اروپا

صادرات نخستین محموله کود مه ولات به اروپا

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات گفت: برای نخستین بار کود تولیدی شرکت شیمی گل فیض خراسان به کشور اسپانیا که خود بزرگترین صادر‌کننده کود هیومیکی به دنیا است، بارگیری و صادر شد.

احمد نادری مدیر جهاد کشاورزی مه ولات در مراسم بارگیری این محموله صادراتی گفت: دوکانتینر به مقدار ۳۶ تن و در آینده اگر مشکلی در ارسال بوجود نیاید ماهیانه ۱۰۰ تن کود هیومیکی به کشور اسپانیا صادر می‌شود که نشان از کیفیت کالای ایرانی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: مواد هیومیکی محصول نهایی تجزیه هر ماده آلی در شرایط ویژه و توسط میکروارگانیسم‌های خاص می‌باشند. از آنجا که این ماده ph اسیدی ضعیف (۳/۸ تا ۵) دارد و مشتق از هوموس می‌باشد به نام هیومیک اسید هم شناخته میشود. اما هیچ شباهتی به اسید‌های شناخته شده چه معدنی و چه آلی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خاطرنشان کرد: موادهیومیکی در واقع طیف وسیعی از ترکیبات آلی- معدنی گوناگون نظیر اسید‌های آمینه، پتیدها، فنول‌ها، آلدئیدها و اسید‌های نوکلئیک در پیوند با انواع کاتیون‌ها می‌باشند که مجموعا ترکیب بسیار پیچیده و شگفت‌انگیزی را ساخته‌اند که می‌توانند میلیو‌ن‌ها سال در طبیعت دوام بیاورد و اعمال بسیار شگرفی انجام دهد که قابل قیاس با هیچ ترکیب دیگری نیست.

نادری تصریح کرد: امروزه استفاده از کود‌های شیمیایی به دلیل آثار مخرب و زیانبار آن‌ها بر روی محیط زیست در حال منسوخ شدن است به همین دلیل هیومیک اسید در سراسر جهان مورد توجه خاص قرار گرفته است و در صنعت و کشاورزی کاربرد‌های متنوع و وسیعی دارد و بر مصرف سالیانه آن‌ها به طور متوسط %۲۵ اضافه می‌شود.

وی افزود: شرکت دانش بنیان شیمی گل فیض خراسان در سال ۱۳۹۲ جهت تولید کود‌های آلی پروانه تاسیس و در سال ۱۳۹۴ پروانه بهره برداری گرفته و برای تمامی محصولات خود گواهی ثبت کودی از مرکز تحقیقات آب و خاک وزرات جهاد کشاورزی دریافت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات گفت: شرکت شیمی گل در سال گذشته محصولات خود را به کشور‌های همسایه ( افغانستان و پاکستان ) صادر کرد و به لحاظ بررسی‌های کیفی تولیدات شرکت مذکور طرح‌های آماری توسط کارشناسان این مدیریت با نظارت و اجرا توسط خانم دکتر اریابد بصورت مقایسه‌ای با محصولات مشابه نظیر محصولات هیومیکی امریکایی اجرا شد که نتایج گویای برتری محصولات شیمی گل در مقابل کالای امریکایی می‌باشد.

نادری افزود: طرح فوق طی دو مقاله در دومین همایش ملی پسته ایران که در تاریخ ۲۰ و ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در دانشگاه رفسنجان برگزار می‌شود پذیرفته شده وارائه خواهد شد.

در ادامه مسعود رنجبر فرماندار مه ولات گفت: مدتی است که آمریکا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی شروع و یکطرفه از برجام خارج شد و به کوری چشم آمریکا ومخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اولین محموله کود شرکت شیمی گل فیض خراسان به قلب اروپا صادر می‌شود که ارز آوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بحث استفاده از نخبگان کشور و کارآفرینی این صادرات و عملکرد این شرکت سهم خوبی دراشتغال منطقه، استان وکشور در پی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.