کد مطلب: ۷۴۵

صادرات نفت ایران از سطح تحریمها فراتر رفت

خبرگزاری رویترز از آمار بارگیری نفت ایران گزارش داد صادرات نفت ایران در ماه فوریه برای چهارمین ماه متوالی بالاتر از سطح مجاز تحریمهای غرب قرار گرفت و مشتریان اصلی نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریده اند.   افزایش فروش نفت ایران به مشتریان اصلی عمدتا آسیایی و

خبرگزاری رویترز از آمار بارگیری نفت ایران گزارش داد صادرات نفت ایران در ماه فوریه برای چهارمین ماه متوالی بالاتر از سطح مجاز تحریمهای غرب قرار گرفت و مشتریان اصلی نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریده اند.

افزایش فروش نفت ایران به مشتریان اصلی عمدتا آسیایی و ترکیه پس از توافق هسته‌ای موقت بین ایران و گروه 1+5 که به کاهش تحریمها علیه تهران انجامید محقق شده است.

آمار رویترز حاکی از اینست که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به عنوان چهار مشتری اصلی نفت ایران در مجموع در ماه فوریه روزانه یک میلیون و 160 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند. این در حالیست که واردات نفت این چهار کشور از ایران در ماه ژانویه روزانه 994 هزار و 669 بشکه در روز بوده است.

اگر میزان واردات نفت ترکیه از ایران را که در ماه فوریه روزانه 117 هزار و 857 هزار بشکه و در ژانویه روزانه 105 هزار و 824 بشکه در روز بود را نیز به این رقم اضافه کنیم، صادرات نفت ایران دستکم از ماه نوامبر بالاتر از سطح مجاز تحریمها بوده است.

در این آمار میزان صادرات میعانات گازی(نفت سبک) که ایران به چین و دیگر کشورها صادر می‌کند لحاظ نشده است.

سناتورهای آمریکایی در نامه ای به باراک اوباما رییس جمهور آمریکا گفتند که معتقدند ایران نباید اجازه پیدا کند در زمانیکه قدرتهای جهان سرگرم کار روی توافقنامه هسته‌ای نهایی هستند، تحریمها را دور بزند.

83 سناتور آمریکایی در نامه ای به رییس جمهور این کشور گفتند: ایران نباید اجازه تجارت با دیگر کشورها را پیدا کند. ما این دوره را پر از خطر تلاش شرکتها و دولتها برای ارتقای جایگاه تجاری در ایران می‌دانیم.

آمار دولتی و صنعتی نشان می‌دهد: خریداران آسیایی نفت ایران از ماه نوامبر به تنهایی روزانه 960 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده اند.

چین در ماه فوریه روزانه 502 هزار و 500 بشکه نفت از ایران وارد کرد و میزان واردات خود را به سطح قبل از تحریمها رساند. همچنین پالایشگاههای این کشور در ژانویه روزانه 564 هزار و 536 بشکه نفت از ایران وارد کردند.

هند دیگر مشتری مهم نفت ایران در ماه فوریه روزانه 304 هزار و 286 بشکه نفت از ایران وارد کرد. دومین مشتری بزرگ نفت ایران در ماه ژانویه نیز روزانه 412 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

منابع آگاه در هند گفتند این کشور باید در سه ماهه دوم 2014 واردات خود را از ایران به میزان دو سوم کاهش دهد تا متوسط وارداتش از ایران در دوره شش ماهه توافق هسته ای موقت به روزانه 195 هزار بشکه مد نظر آمریکا تنزل پیدا کند.

کره جنوبی در ماه فوریه روزانه 214 هزار و 286 بشکه نفت از ایران وارد کرد. واردات این کشور در فوریه نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از دو برابر شد زیرا پالایشگاههای این کشور واردات خود را در آستانه عملیات مرمت و بازسازی ماه مارس افزایش دادند.

براساس برنامه ای که بدست خبرگزاری رویترز رسید، ژاپن نیز در ماه گذشته میلادی روزانه 140 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد.

این کشور در ماه ژانویه روزانه 210 هزار و 517 بشکه نفت از ایران وارد کرد. ژاپن در سال 2013 واردات خود را از ایران با 6.4 درصد کاهش به روزانه 177 هزار و 414 بشکه رساند که پایین ترین رقم ثبت شده طی 30 سال گذشته بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.