کد مطلب: ۶۴۹۵۴۴

صادرات نفت ایران چقدر رشد کرد؟

صادرات نفت ایران چقدر رشد کرد؟

صادرات نفت ایران در سه ماه اول امسال به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است که ۳۰ درصد از میانگین صادرات سال ۲۰۲۱ بیشتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صادرات نفت ایران در سال جاری در بحبوحه افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه انرژی که با درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید یافته، رشد کرده است.

فارس به نقل از وال استریت ژورنال نوشت، که صادرات نفت ایران در سه ماه اول سال به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است که ۳۰ درصد از میانگین ۶۶۸ هزار بشکه در روز سال ۲۰۲۱ بیشتر است.

این ارقام نشان می‌دهد که تلاش‌های ایران برای تقویت صادرات نفت موثر بوده است، زیرا تهران در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در اواخر اسفند ماه گفت: باوجود تلاش های آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ایران با توقیف کردن نفتکش‌ها، صادرات نفت خام این کشور از تابستان ۲۰۲۱ تا کنون ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، صادرات ایران در سه ماهه اول سال جاری سریع‌تر از دیگر کشورهای خاورمیانه رشد کرد و بالاترین میزان صادرات نفت را از زمان خروج یک طرفه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، به ثبت رسانده است.

بخش اعظم فروش نفت ایران به چین می‌رود که با وجود کاهش شدید قیمت از زمان حمله روسیه به اوکراین، خرید نفت از روسیه را محدود کرده است. بر اساس ارقام ارائه شده توسط داده های گمرک چین، چین در ماه مارس ۱۴ درصد کمتر از سال قبل نفت از روسیه خریداری کرده است.

روز چهارشنبه، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت: تولید نفت روسیه در سال جاری به کمترین میزان در ۱۸ سال گذشته خواهد رسید، زیرا این صنعت به دلیل تحریم‌های غرب و خروج شرکت‌های نفتی خارجی آسیب دیده است.

ایالات متحده تصمیمی عمدتا نمادین برای ممنوعیت نفت روسیه گرفته و اتحادیه اروپا هم تقریبا به تحریم نزدیک‌تر شده و آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا از تحریم حمایت می‌کند.

پیش از اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران، تهران حدود ۲٫۵ میلیون بشکه در روز صادرات داشت.

تحلیلگران تخمین می‌زنند ایران حدود ۱۰۳ میلیون بشکه نفت در دریا ذخیره کرده که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای می‌تواند به سرعت در بازار آزاد شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.