کد مطلب: ۴۰۳۷۲۱

زنگنه پاسخ داد:

صادرات نفت با «کشتی ارواح» چقدر واقعی است؟

صادرات نفت با «کشتی ارواح» چقدر واقعی است؟

وزیر نفت درباره استفاده از «کشتی ارواح» گفت: ما از هر روشی برای فروش نفت استفاده می‌کنیم، چراکه باید تمام توان‌مان را برای مقابله با تحریم‌ها و محدودیت برای صادرات نفت به کار‌گیریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همایش «هفته انرژی روسیه» با وجود اینکه برای سومین سال متوالی است که برگزار می‌شود، اما یک تفاهمنامه مهم بین اوپک و کشورهای صادرکننده گاز در آن به امضا رسید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه نشست «هفته انرژی روسیه» مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «اسپوتینک» داشت.

او در این مصاحبه وجود «کشتی‌های ارواح» را تکذیب کرد. هر چند از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها نیز سخن گفت. یکی از این راه‌ها انتقال نفت از طریق خط لوله است که ایران را به سوریه متصل می‌کند. طبق صحبت‌های وزیر نفت برای تحقق این امر یک ترمینال جدید در منطقه مکران ساخته شده که توانایی صادرات روزانه یک میلیون بشکه را دارد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نیز در مصاحبه‌ای با همین خبرگزاری به بررسی روند تاثیر‌گذاری ایران و عربستان بر سرنوشت اوپک همچنین تاثیر امضای توافقنامه کشورهای صادرکننده گاز بر بازار انرژی نیز پرداخت. بارکیندو معتقد است ایران و عربستان تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به سایر اعضا بر این کارتل نفتی می‌گذارند و هر اتفاقی که تولید و صادرات نفت این دو کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد، می‌تواند بر بازار انرژی تاثیراتی بگذارد.

به هر طریقی نفت خود را صادر می‌کنیم

یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده از نفتکش‌هایی با ردیاب خاموش بود. این کشتی‌ها که به «کشتی ارواح» معروف بودند، در دور اول تحریم توانستند بخش زیادی از نفت ایران را در جزایر و برخی پالایشگاه‌ها انبار کنند.

آبان سال گذشته که معافیت‌های نفتی برای هشت مشتری عمده نفت ایران به پایان رسید، مدیرعامل شرکت نفتی «روس نفت» به رویترز اعلام کرد که ایران در تلاش است تا بیش از 20 میلیون بشکه نفت خام خود را به بندر دالیان صادر کند تا در چین ذخیره شود.

اگرچه تکنولوژی جدید و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای باعث شده نفتکش‌ها تمایل کمتری به حرکت با ردیاب خاموش داشته باشند، اما زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگار «اسپوتنیک» مبنی بر استفاده از «کشتی ارواح» گفت: «ما از هر روشی برای فروش نفت استفاده می‌کنیم، چراکه باید تمام توان‌مان را برای مقابله با تحریم‌ها و محدودیت برای صادرات نفت به کار‌ گیریم.»

او در بخش دیگری از پاسخ خود به این پرسش گفت: «جنگ خوب هیچ‌وقت تمیز نیست. صادرات نفت، حق قانونی ما است.» پرسش بعدی به «برنامه‌های ایران برای توسعه صنعت نفت به‌خصوص ساخت پتروشیمی در مناطق نزدیک دریای خزر» اختصاص داشت.

وزیر نفت نیز خاطرنشان کرد: «طبق نظر بوم‌شناسان ایرانی، وضعیت زیست‌محیطی دریای خزر در شرایط فعلی مناسب نیست. با این حال اگر بخواهیم پتروشیمی در این مناطق احداث کنیم‌، آیا به فاجعه زیست محیطی منجر نمی‌شود؟»

زنگنه در بخش دیگری از پاسخ خود افزود: «نیاز آنچنانی به ساخت پالایشگاه نزدیک خزر نداریم، چراکه نفت زیادی آنجا تولید نمی‌کنیم و این هم که از جنوب به شمال نفت بفرستیم خیلی عملی نیست.»

او در توضیح عملکرد مالی صنعت پتروشیمی نیز گفت: «درآمد تولیدی آن حدود ۱۸ میلیارد دلار است. برنامه ما این است که طی دو سال این رقم به ۲۵ میلیارد دلار برسد و طی ۶ سال به ۳۷ میلیارد دلار.»

عضو کابینه دوازدهم معتقد است ترجیح وزارت نفت بر ساخت پالایشگاه در جنوب است. با این حال برنامه‌ای نیز برای ساخت دو پالایشگاه در سواحل دریای خزر در دستور کار است که صددرصد با معیارهای محیط‌زیستی سازگار است.

در این راستا، بهزاد محمدی‌، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در توضیح ساخت دو پالایشگاه پتروشیمی در سواحل خزر گفت: «مجتمع‌های پتروشیمی و پترو پالایشگاه‌ها به آب فراوان نیاز دارند، به همین دلیل ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در مناطقی که نزدیک به منابع عظیم آبی قرار دارند، در دستور کار قرار گرفته است و برنامه‌ریزی شده تا دو پالایشگاه پتروشیمی در سواحل دریای خزر تاسیس شود.»

پرسش دیگر به «دور زدن تنگه هرمز توسط ایران و صادرات نفت از طریق خط لوله» اختصاص داشت. شهریور سال جاری‌، احتمال بازگشایی یک خط لوله که ایران را از طریق عراق به سوریه متصل می‌کند‌، بر سر زبان‌ها افتاد. با راه‌اندازی این خط لوله‌، می‌توان نفت را بدون عبور از تنگه هرمز به کشورهای آسیایی منتقل کرد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش نیز گفت: «هدف ما انتقال نفت از طریق خط لوله بدون نیاز به تنگه هرمز است. برای این هدف ما یک ترمینال جدید در نزدیکی بندر جاسک ساخته‌ایم که ظرفیت صادرات آن یک میلیون بشکه در روز خواهد بود همچنین یک خط لوله نفت در همین منطقه در دست ساخت است. امیدواریم تا سال ۲۰۲۱ این پروژه به مرحله اجرا برسد.»

پرسش بعدی اسپوتنیک، ‌«پیش‌بینی قیمت از نفت برنت در آینده» بود. زنگنه معتقد است هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت نفت در آینده را حدس بزند و هر حرفی تنها تخمین و حدس است، چراکه قیمت بازار برآیندی از عرضه و تقاضا و یک‌سری از دیگر عوامل است که با مسائل سیاسی و اجتماعی مرتبط است. او در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد قیمت نفت برنت خیلی با جهش مواجه نخواهد شد و چیزی شبیه همین قیمت فعلی خواهد بود.»

در پایان، بیژن نامدار زنگنه، به پرسشی درباره بنزین ایرانی پاسخ داد و گفت که ایران در پی آن است تا برای همیشه و تماما خود را از واردات بنزین بی‌نیاز کند و به این نکته اشاره کرد که از زمان تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۲ وضع شد تا امروز، کشورش به صادرات بنزین هم نائل شده است و می‌خواهد با افزایش صادرات تا ۳ میلیون تن در ماه به درآمدی ۱.۵ میلیارد دلاری برسد.

سرنوشت اوپک در دستان ایران و عربستان است

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک نیز در حاشیه نشست «هفته انرژی روسیه» با این خبرگزاری مصاحبه کرد. مهم‌ترین نکته‌ای که دبیرکل نیجریه‌ای اوپک بیان کرد، تاثیر ایران در هماهنگ‌سازی اعضای اوپک از اولین سال تاسیس این کارتل نفتی تاکنون است.

او در این خصوص گفت: «ایران یکی از پنج بنیانگذار اوپک است. در این مدت، ایران نه تنها در فعالیت‌های اوپک و اوپک پلاس نقش سازنده‌ای داشته، بلکه به عنوان یک کشور پیشرو، هماهنگی‌های بسیاری را نیز بین اعضا ایجاد کرده است.»

اواخر هفته گذشته تفاهمنامه‌ای بین اوپک و مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز به امضا رسید. بارکیندو معتقد است این تفاهمنامه یک نقطه عطف بسیار مهم در رابطه بین اوپک و مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز است و می‌تواند بر بازار انرژی تاثیراتی بگذارد، زیرا این تفاهمنامه نه تنها دو سازمان بلکه کل بخش نفت و گاز را دربر می‌گیرد.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • لیسانس با شغل کارگری

    خوب نفت ایران را با موفقیت در دوره تحریم ها فروختی آفرین حالا چه نفعی داره برای مردم عادی در ایران که با گرانی ها دست و پنجه نرم می کنند راستی چه خبر از حقوق های نجومی و املاک نجومی مدیران و چه خبر از اختلاس کننده ها و چه خبر از شفافیت مالی مسئولان!!!