کد مطلب: ۷۶۷۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها در سال گذشته از روسیه سوخت فسیلی خریده‌اند؟

کدام کشورها در سال گذشته از روسیه سوخت فسیلی خریده‌اند؟

از زمان آغاز جنگ اوکراین، چین بزرگترین واردکننده سوخت‌های فسیلی و به‌ویژه نفت خام روسیه بوده است. آلمان پس از آن قرار می‌گیرد که با اعمال محدودیت‌های اتحادیه اروپا، واردات خود را از این کشور کاهش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با گذشت یک سال از حمله آغازین روسیه به اوکراین، صادرات سوخت فسیلی روسیه همچنان به کشورهای مختلف در سراسر جهان جریان دارد.

بر اساس برآوردهای مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، از زمان آغاز جنگ از حدود یک سال پیش، روسیه بیش از 315 میلیارد دلار از صادرات سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان درآمد داشته است که تقریباً نیمی از آن (149 میلیارد دلار) از سوی کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.

بزرگترین واردکنندگان سوخت‌های فسیلی روسیه

به نقل از ویژوال کاپیتالیست ، چین از ابتدای تهاجم روسیه به خاک همسایه، بزرگترین خریدار سوخت‌های فسیلی این کشور بوده است. این کشور به‌عنوان همسایه و متحد غیررسمی روسیه عمدتاً نفت خام آن را وارد کرده است که از آغاز تهاجم بیش از 80 درصد واردات آن را تشکیل داده و به ارزش بیش از 55 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا یعنی آلمان، دومین واردکننده بزرگ سوخت‌های فسیلی روسیه است که عمدتاً به دلیل واردات گاز طبیعی، در یک سال گذشته به ارزش بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است.

ترکیه، یکی از اعضای ناتو که عضو اتحادیه اروپا نیست، پس از آلمان و به‌عنوان سومین واردکننده بزرگ سوخت‌های فسیلی روسیه از زمان تهاجم قرار می‌گیرد. این کشور احتمالاً به زودی از آلمان پیشی خواهد گرفت، زیرا عضویت نداشتن در اتحادیه اروپا به این معنی است که از ممنوعیت‌های واردات روسیه که در طول یک سال اخیر توسط این بلوک اعمال شده است، تأثیری نمی‌پذیرد و مقید به رعایت کردن آنها نیست.

بیش از نیمی از 20 کشور بزرگ واردکننده سوخت فسیلی روسیه از اتحادیه اروپا هستند، اما کشورهای این بلوک و سایر کشورهای اروپا با آغاز ممنوعیت‌ها و سقف قیمتی برای واردات زغال سنگ روسیه، محموله‌های دریایی نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی، واردات خود را کاهش داده‌اند.

خریداران سوخت فسیلی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین

خریداران سوخت فسیلی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین

کاهش درآمدهای روسیه از سوخت فسیلی

تحریم‌ها و سقف قیمت‌های اتحادیه اروپا منجر به کاهش درآمد روزانه سوخت‌های فسیلی از این بلوک به میزان تقریباً 85 درصد شده که از اوج خود در ماه مارس 2022 که 774 میلیون دلار در روز بود به 119 میلیون دلار در تاریخ 22 فوریه 2023 کاهش یافته است.

اگرچه هند واردات سوخت فسیلی خود را در این مدت افزایش داده و از روزانه 3 میلیون دلار در روز در روز تهاجم به 81 میلیون دلار در روز تا 22 فوریه سال جاری رسانده، اما با کاهش واردات کشورهای اتحادیه اروپا این افزایش به جبران روزانه 655 میلیون دلار شکاف نزدیک هم نشده است.

به طور مشابه، حتی اگر کشورهای آفریقایی واردات سوخت از روسیه را از ماه دسامبر سال گذشته دو برابر کرده باشند، صادرات محصولات نفتی دریایی روسیه همچنان به طور کلی از ماه ژانویه 21 درصد کاهش یافته است.

به طور کلی، درآمدهای سوخت فسیلی روسیه از اوج خود در 24 مارس با حدود 1.17 میلیارد دلار درآمد روزانه، با بیش از 50 درصد کاهش به تنها 560 میلیون دلار در روز رسیده است. کاهش خرید اتحادیه اروپا، یکی از عوامل موثر در کاهش قیمت نفت خام روسیه بوده که از زمان تهاجم تاکنون نزدیک به 50 درصد و از 99 دلار در هر بشکه امروز به بشکه‌ای 50 دلا رسیده است.

اینکه آیا این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت یا خیر؛ هنوز مشخص نیست. با این اوصاف، دهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا که در 25 فوریه اعلام شد، واردات قیر، مواد مرتبط مانند آسفالت، لاستیک‌های مصنوعی، و کربن سیاه را ممنوع می‌کند و برآورد می‌شود که درآمد کلی صادرات روسیه را تقریباً 1.4 میلیارد دلار کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.