کد مطلب: ۲۹۳۲۹۸

صادرات ۲۲ میلیون دلاری گل و گیاه در سال ۹۶

صادرات 22 میلیون دلاری گل و گیاه در سال 96

سال گذشته 22 میلیون دلار صادرات در حوزه گل و گیاه داشتیم و در این راستا تولید گل و گیاه می‌تواند بخشی از بار صادرات نفتی را به دوش بکشد.

امروز شهرستان محمودآباد میزبان برگزاری سومین نمایشگاه گل و گیاه زینتی بود که قرار است این نمایشگاه تا 9 شهریورماه برای علاقه‌مندان دایر باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جشنواره اظهار کرد: کشاورزی مازندران به عنوان رکن فعال و جدی در عرصه اقتصادی، اشتغال، صادرات، امنیت غذایی و نشاط و شادابی در استان و کشور است.

عزیزالله شهیدی‌فر ادامه داد: مازندران سال‌ها مورد انتقاد بود که چرا نباید همانند کشور هلند پیشگام و رو به جلو باشد در حالی که در سال‌های اخیر به جایگاه مطلوبی دست یافته است به گونه‌ای که 80 درصد تولید گل و گیاه، 90 درصد مرکبات، 70 درصد کیوی، 100 درصد برنج، 70 درصد طیور و 50 درصد فرآورده‌های شیلاتی را به خارج استان و کشور صادر می‌کنیم.

ارزش اقتصادی تولیدات گل و گیاه مشخص شود

وی با بیان اینکه مازندران نقش مهمی در صادرات گل و گیاه زینتی دارد، گفت: توجه به جایگاه صادراتی می‌تواند ما را در تحقق صادرات ۳ میلیارد دلاری در برنامه ششم توسعه کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: استعداد و توانایی کشاورزی مازندران این مهم را یادآوری می‌کند که اراضی کشاورزی استان همگام با تولیدکنندگان استان و فعالین بخش کشاورزی ارزشمند است چراکه هم عرصه و هم فعالین این بخش باید حفظ شوند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: نقش مازندران در گل و گیاه پویا و برجسته است و باید این صنعت را از نظر دانش و تکنولوژی به جایگاه قابل قبولی برسانیم.

شهیدی‌فر ادامه داد: سالانه 500 میلیون واحد گل و گیاه زینتی در استان تولید می‌شود که 150 میلیون واحد درخت و درختچه زینتی است که باید ارزش اقتصادی تولیدات گل و گیاه استان مشخص شود.

وی افزود: نیم درصد معادل ۲ میلیون واحد گل و گیاه استان به خارج کشور صادر می‌شود و اگر این عدد به 10 درصد برسد ارزآوری و ساماندهی شغلی قابل توجهی برای استان به همراه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اختصاص 150 میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال روستایی در سامانه کارا اشاره کرد و افزود: 45 درصد معادل 75 میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی بود که نه تنها صددرصد تسهیلات را جذب کردیم بلکه 25 میلیارد تومان مازاد از سایر بخش‌ها مانند صنعت، معدن و تجارت، خدمات و گردشگری به کشاورزی اختصاص داده شد.

طراز تجاری گل و گیاه مثبت است

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی نیز بیان کرد: سال گذشته 22 میلیون دلار صادرات در حوزه گل و گیاه داشتیم و در این راستا تولید گل و گیاه می‌تواند بخشی از بار صادرات نفتی را به دوش بکشد.

غلامرضا تقوی افزود: مازندران ظرفیت‌های خوبی در صنعت گل و گیاه دارد که می‌تواند چشم‌اندازی برای صادرات باشد.

وی با بیان اینکه طراز تجاری کشور منفی است در حالی که در حوزه گل و گیاه شاهد طراز تجاری مثبت هستیم، گفت: آنچه در بحث اقتصاد نوین جهانی به آن تاکید شده تعدد گردش مالی است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: پایین بودن سرانه مصرف، بالا بودن ضایعات، پایین بودن حجم صادرات، وابستگی به تامین اندام‌های تکثیری و بالا بودن هزینه تولید از جمله مشکلات در تولید گل و گیاه زینتی و صادرات این محصول است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: باید نگاه به صنعت گل و گیاه که یک کالای لوکس است تغییر پیدا کند و در سبد هزینه‌ای افراد قرار گیرد.

سهم مناسبی در صادرات گل و گیاه به کشورهای همسایه نداریم

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در این جشنواره گفت: گل و گیاه یکی از محصولات راهبردی مازندران است و به عنوان پنج کالایی تعیین شد که مشمول توجه ویژه استان قرار گرفت و باید سند راهبردی توسعه در کارگروه اقتصادی استان تهیه و تدوین شود و همه این‌ها نشان از توجه ویژه به صنعت گل و گیاه مازندران است.

مهدی گلچوب با بیان اینکه گل و گیاه زینتی هم در اقتصاد داخلی و هم اقتصاد خارجی نقش بسزایی دارد، ادامه داد: گل و گیاه یکی از محورهای توسعه صادرات بشمار می‌رود و پتانسیل خوبی در کشورهای cis دارد اما هنوز نتوانستیم سهم مناسبی از کشورها همسایه در صادرات این محصول جذب کنیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه هدف‌گذاری سه میلیارد دلاری برای صادرات استان تا پایان برنامه ششم توسعه تعیین شد و گل و گیاه یکی از محصولاتی است که نقش محوری در تحقق صادرات دارد، گفت: با واردات گل و گیاه به شدت مخالف هستیم و اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد باید با نظر سازمان حفظ نباتات باشد.

مازندران نیازمند دهکده گل و گیاه

رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران نیز اظهار کرد: با توجه به ناملایماتی که به صنعت گل و گیاه شد اما فعالیت در این بخش متوقف نشد و اولین واحد تولیدی گل و گیاه در سال 70 تشکیل شد و این بخش در کشاورزی به رسمیت شناخته شد.

گلزاری بیان کرد:مازندران رتبه نخست گیاهان آپارتمانی، فضای باز و برگ‌های شاخه بریده و رتبه سوم گل‌های شاخه بریده را در کشور به خود اختصاص داده است

وی گفت: در مازندران نیازمند دهکده گل و گیاه هستیم.

منبع:‌ فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.