کد مطلب: ۱۴۸۵۷۷

صعود سود در پس بودجه بدبینانه

صعود سود در پس بودجه بدبینانه

شرکت‌های گروه پالایشی در گزارش بودجه قیمت نفت را بدبینانه پیش‌بینی کرده‌اند و هم این، زمینه ساز خوشبینی نسبت به گزارش‌های آتی و تعدیل مثبت‌شان است.

پانیذ نوربخش : یکی از گروه‌های مهم بازار سهام که احتمال سودآوری بسیار بالایی می‌توان برای آن متصور بود، گروه فرآورده‌هاي نفتي، كک و سوخت هسته‌اي یا به اصطلاح گروه پالایشی‌ها است.

به گزارش تجارت نیوز ، شرکت‌های این گروه با توجه به عدم دریافت اطلاعات در خصوص نرخ فروش فرآورده‌ها و نرخ خوراک دریافتی، هنوز گزارش صورت‌های مالی میان دوره‌ای سه‌ماهه منتهی به 31 خرداد 1396 و همچنین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 1396 بر اساس عملکرد واقعی 3 ماهه را اعلام نکرده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود در گزارش‌های اولین بودجه و مقایسه با قیمت واقعی نفت از ابتدای سال جاری تاکنون، انتظار می‌رود تعدیل‌های بسیار بالای مثبتی را در نمادهای این گروه نظاره‌گر باشیم.

شرکت‌های گروه پالایشی عموما قیمت نفت را در سال جاری زیر 42 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. بر اساس گزارش بودجه، قیمت نفت در شبریز 42، شراز 42، شپنا 41، شتران 41، شبندر 40 و شاوان 37 دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که قیمت نفت در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته و در حال حاضر حدود 10 دلار با نرخ‌های پیش‌بینی شده این شرکت‌ها اختلاف دارد. گفتنی است قیمت هر بشکه نفت برنت در معاملات روز جاری بیش از 52 دلار بوده است.

در حال حاضر نیمی از نمادهای گروه پالایشی در بازار سهام بسته هستند و عمده تحلیل‌گران بر این باورند که بازگشایی آن‌ها خونی تازه در رگ‌های شاخص کل بورس وارد خواهد کرد و رشد قابل ملاحظه‌ای بر آن خواهد گذاشت.

گزارشی که دیروز عصر از شرکت پالایش نفت لاوان منتشر شد دلیلی بر این مدعاست. شاوان در آخرین اصلاحیه گزارش پیش‌بینی سال 1396، سود هر سهم را 94 درصد افزایش داده و از 357 ریال به 692 ریال رسانده است. با توجه به قیمت نفت در پیش‌بینی سایر هم‌گروهی‌های شاوان، انتظار می‌رود این سناریو برای آن‌ها نیز تکرارپذیر باشد.

نمودار زیر تغییرات قیمتی نفت برنت را از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان می‌دهد:

image 2017 08 01 14 04 05

واحد: دلار به ازای هر بشکه
منبع: اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.