کد مطلب: ۲۶۰۴۵۵

صنایع دستی در صدور فرهنگ و ارزآوری جایگاه ویژه‌ای دارد

صنایع دستی در صدور فرهنگ و ارزآوری جایگاه ویژه‌ای دارد

حریری گفت: باید از صنایع دستی حمایت به عمل آوریم، زیرا این هنر در خارج از مرزها معرف فرهنگ کشور بوده و از لحاظ اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد.

مجیدرضا حریری، رییس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی، در خصوص ظرفیت‌های صنایع دستی ایران، اظهار کرد: حوزه صنایع دستی به ذات قوی است، اما در ۴ دهه اخیر نگاه جدی و واقعی به این نقطه قوت وجود نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح در هر بخشی موجب غفلت از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌شود، افزود: در دوره دولت نهم و دهم به اقتصاد ضربات شدیدی وارد آمد که در آن دوران صنایع دستی نیز آسیب جدی را متحمل شد.

حریری بیان کرد: بنده با حمایت‌های نادرست دولت مخالف هستم، زیرا موجب ایجاد رانت، عدم شفافیت و رقابت پذیری می‌شود، اما حوزه صنایع دستی یک استثناست زیرا در آزادترین اقتصادهای دنیا از میراث فرهنگی و صنایع دستی حمایت می‌شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی گفت: صنایع دستی تنها یک صنعت یا هنر نیست بلکه اگر بتوانیم قطعه‌ای از صنایع دستی را در هر بخشی از دنیا به فروش برسانیم علاوه بر ارزآوری، صدور فرهنگ را نیز صورت داده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی که در خصوص توسعه پایدار جوامع روستایی صحبت می‌کنیم باید تلاش کنیم که معاش روستاییان که بیش از ۹۰ درصد آن از طریق آب و خاک اداره می‌شود را به سمت تولید صنایع دستی سوق دهیم.

حریری تصریح کرد: ضروری است که از صنایع دستی نیز همانند دیگر هنرهای دیگر اعم از سینما حمایت به عمل آوریم، زیرا این هنر صنعت در خارج از مرزهای کشور هم معرف فرهنگ کشور بوده و هم از لحاظ اقتصادی و ارزآوری جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی تاکید کرد: از ابتدای دولت یازدهم اتفاقات بسیار خوبی در راستای سیاست گذاری در سازمان میراث فرهنگی رخ داده است، اما نباید از یک سازمان با یک بودجه اندک که تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز کارمندان آن باشد توقع زیادی در عرصه حمایت از صنعتگران و هنرمندان داشت.

وی در پایان گفت: به دلیل مسائل سیاسی بازارهای زیادی را در حاشیه جنوب خلیج فارس در حوزه صادرات صنایع دستی از دست دادیم؛ لذا تصمیم گیرندگان در حوزه دیپلماسی باید به فکر ضرر و زیان‌های وارده به بخش خصوصی باشند و در بازارهای دیگرجایگاهی برای فعالان پیدا کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.