خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۲۵۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی صورت‌ مالی بانک‌های دولتی/ رشد ۳.۱درصدی زیان انباشته بانک‌ها

بررسی صورت‌ مالی بانک‌های دولتی/ رشد 3.1درصدی زیان انباشته بانک‌ها

نگاهی به صورت‌های مالی بانک‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که از میان ۶ بانک، تنها بانک ملی زیانده بوده و بانک‌های دیگر توانسته‌اند سود شناسایی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در چهارمین مرحله از فرآیند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، روز گذشته عملکرد حدود ۴۰۰ شرکت دولتی سال ۱۴۰۰ در سامانه کدال برای عموم افشا شد.

البته سید عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، در اوایل شهریور ماه اعلام کرده بود که این صورت‌های مالی در هفته دولت منتشر خواهند شد اما این اتفاق با بیش از یک ماه تاخیر رخ داد.

در میان صورت‌های مالی افشا شده، نام بانک‌های دولتی نیز به چشم می‌خورد. بانک‌های ملی، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، توسعه تعاون و توسعه صادرات، ۶ بانکی بودند که صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ خود را منتشر کردند. تجارت نیوز در این گزارش به بررسی صورت‌های مالی بانک‌های دولتی می‌پردازد.

رشد زیان انباشته بانک‌های دولتی

در سال ۱۴۰۰ بانک‌های دولتی که صورت‌های مالی خود را منتشر کردند، در مجموع درآمدی ۱۱۶هزار و ۴۸۲میلیارد تومانی از اعطای وام کسب کردند که این رقم ۳۱درصد بیشتر از سال گذشته است.

همچنین این ۶بانک در مدت ذکر شده ۸۴هزار و ۱۷۶میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران خود پرداخت کردند که ۲۳٫۵درصد بیش از سال ۹۹ است.

به این ترتیب خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک‌ها با ۵۵٫۶درصد رشد، عدد ۳۲هزار و ۳۰۶میلیارد تومان را به ثبت رساند.

با وجود اینکه بانک‌های ذکر شده در پایان سال ۱۴۰۰ مجموعا زیان خالص دو هزار و ۴۸۸میلیارد تومانی را متحمل شدند اما زیان آنها در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۴۸درصد بهبود یافته است. با این حال این بانک‌ها در مجموع زیان انباشته ۸۶هزار و ۷۳۶میلیارد تومانی را ثبت کرده‌اند که ۳٫۱درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در ادامه به بررسی جداگانه صورت‌های مالی هر یک از بانک‌ها می‌پردازیم.

صورت‌های مالی بانک‌های دولتی

سود و زیان بانک‌های دولتی در سال ۱۴۰۰

بانک ملی؛ همچنان زیان‌ده

بانک ملی در سال ۱۴۰۰ از اعطای تسهیلات، درآمدی ۵۰هزار و ۲۳۳میلیارد تومانی را کسب و از سویی دیگر به سپرده‌گذاران خود ۴۸هزار و ۸۴۰میلیارد تومان سود پرداخت کرد. به این ترتیب سود ناخالص بانک ملی به هزار و ۳۹۱میلیارد تومان رسید. این در حالی است که بانک ملی در سال ۹۹ زیان ناخالص هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی را متحمل شده بود.

با وجود اینکه عملیات بانکی بانک ملی سودده بوده، اما هزینه‌های بالای اداری و عمومی و مطالبات مشکوک الوصول، باعث شد که بانک ملی زیان خالص دو هزار و ۶۷۶میلیارد تومانی را ثبت کند. با این وجود زیان خالص بانک ملی نسبت به سال ۹۹ حدود ۶۰درصد کاهش یافته است. همچنین این زیان خالص باعث شد که زیان انباشته بانک ملی از ۶۶هزار و ۸۵۹میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۶۹هزار و ۵۳۵میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ برسد.

ثبت سود خالص ۲۳میلیاردی برای بانک کشاورزی

خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰ با رشد ۴۱درصدی نسبت به سال گذشته به ۹هزار و ۷۸۴میلیارد تومان رسید. به این ترتیب بانک کشاورزی سود خالص ۲۳میلیارد تومانی را رقم زد. این در حالی است که این بانک در سال ۹۹ زیان ۲۸۹میلیارد تومانی را متحمل شده بود.

لازم به ذکر است که سود خالص اندک بانک کشاورزی نتوانست زیان انباشته عظیم آن را جبران کند و زیان انباشته این بانک در سال ۱۴۰۰ به هشت هزار ۶۱۹میلیارد تومان رسید.

کاهش سود خالص بانک صنعت و معدن

با وجود اینکه بانک صنعت و معدن توانست سود ناخالص خود در سال ۱۴۰۰ را با افزایش ۱۱درصدی به هشت هزار و ۴۰۰میلیارد تومان برساند اما سود خالص این بانک نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

بانک صنعت و معدن در سال ۹۹ سود خالص ۳۵میلیارد تومانی را ثبت کرده بود اما این رقم در سال گذشته به ۲۴میلیارد تومان کاهش یافت. با وجود ثبت این سود، بانک صنعت و معدن همچنان دارای زیان انباشته ۳۰۰میلیارد تومانی است.

زیان انباشته پنج هزار میلیاردی بانک مسکن

بانک مسکن نیز توانست در سال ۱۴۰۰ سود ناخالص خود را ۴۵درصد افزایش داده و به هشت هزار و ۵۱۳میلیارد تومان برساند. با این حال سود خالص این بانک تنها به یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید. البته این عدد در شرایطی ثبت شد که بانک مسکن در سال ۹۹ متحمل زیان خالص هزار و ۷۸۶میلیارد تومانی شده بود.

سود خالص اندک بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ نتوانست تغییر خاصی در وضعیت زیان انباشته این بانک بوجود آورد و این بانک همچنان زیان انباشته‌ای پنج هزار میلیارد تومانی را ترازنامه خود می‌بیند.

بانک توسعه تعاون تنها ۵۸۰میلیون تومان سود ساخت

بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۰ موفق شد خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری خود را به هزار و ۱۹۰میلیارد تومان برساند که حدود ۴۰میلیارد بیشتر از سال ۹۹ است. به این ترتیب بانک توسعه تعاون نیز توانست در سال گذشته به سوددهی برسد؛ گرچه سود خالص این شرکت مبلغ ناچیزی بود.

سود خالص بانک توسعه تعاون در سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۸۰میلیون تومان رسید. این در حالی است که این بانک در سال ۹۹ زیانی ۲۸٫۵میلیارد تومانی را رقم زده بود. همچنین در پایان سال گذشته، زیان انباشته بانک توسعه تعاون به حدود هزار و ۲۳۰میلیارد تومان رسید.

سود خالص بانک توسعه صادرات افت کرد

بانک توسعه صادرات ایران در سال گذشته توانست درآمد تسهیلات اعطایی خود را نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۳۰درصد افزایش داده و به چهار هزار و ۵۴۶میلیارد تومان برساند. این در حالی است که سود پرداختی بانک توسعه صادرات به مشتریان خود تنها ۴۰درصد افزایش یافت و هزار و ۵۳۰میلیارد تومان رسید.

در نتیجه خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری بانک توسعه صادرات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ معادل ۲۴۳درصد رشد و رقم سه هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

با وجود موفقیت بانک توسعه صادرات در عملیات بانکداری، افزایش هزینه‌های غیرعملیاتی این بانک باعث شد که سود خالص آن نسبت به سال ۹۹ کاهش یابد. بانک توسعه صادرات در حالی سال ۱۴۰۰ را با شناسایی سود خالص ۶۵میلیارد تومانی به پایان رساند که این مبلغ در سال ۹۹ برابر با ۱۵۴میلیارد تومان بود. لازم به ذکر است که زیان انباشته بانک توسعه صادرات در پایان سال گذشته به حدود دو هزار میلیارد تومان رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.