کد مطلب: ۷۱۴۶۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در انتظار صورت مالی‌های ۶ ماهه / بازار تغییر مسیر می‌دهد؟

بورس در انتظار صورت مالی‌های 6 ماهه / بازار تغییر مسیر می‌دهد؟

صورت مالی شش ماهه شرکت‌های بورسی در حال انتشار است. این صورت مالی‌ها چه تاثیری می‌توانند روی بازار سرمایه داشته باشند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمان انتشار گزارش‌های شش ماهه رو به پایان است و باید به همین زودی‌ها شرکت‌های فعال در بورس گزارش شش ماهه خود را در سامانه کدال منتشر کنند. این گزارش‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در روند معاملات بازار سرمایه داشته باشد و بازار را برای یک روند جدید آماده کند.

هر ساله با انتشار گزارش‌های شش ماهه، بورس کمی مثبت می‌شود و به نوعی تکان می‌خورد و رشد می‌کند. امسال نیز بسیاری از کارشناسان همین انتظار را از بازار دارند. چرا که شاخص در شش ماهه اخیر روی روند نزولی بوده و به آستانه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رسید.

اما تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که با انتشار گزارش‌های شش ماهه روند شاخص نیز تغییر می‌کند. به گفته این افراد کف بازار بسته شده و روند رو به بالا آغاز خواهد شد. این موضوع یک سیگنال مثبت برای فعالان بازار سرمایه به حساب می‌‌آید و بسیاری از افراد به واسطه همین سیگنال مثبت نقدینگی و پول جدید وارد معاملات می‌کنند و این یعنی رشد شاخص کل بورس.

بهبود شرایط E/P بورس

البته انتشار گزارش‌های شش ماهه مزیت دیگری نیز دارد آن هم بهبود P/E کل بازار سرمایه و افزایش ارزندگی سهام شود. این موضوع یک فرصت مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه است.

البته نباید فراموش کرد که نسبت p/e بسیاری از نمادها در منطقه ارزندگی هستند. اما به نظر می‌رسد با وجود ارزندگی به دلیل زیان دو ساله سرمایه‌گذاران و سهامداران بورس تا زمان مشخص نشدن وضعیت و رفع ابهامات سرمایه سنگینی وارد بازار سهام نشود.

محمدرضا بیک‌زاده، کارشناس بازار سرمایه نیز چندی پیش گفت که با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت مناسب بسیاری از صنایع به نظر می‌رسد بورس تهران در کوتاه مدت واکنش مثبتی داشته باشد. به چشم انداز مثبت بازار و اصلاح روند نزولی تا پایان سال نمی‌توان امیدواری چندانی داشت، چراکه سوابق تاریخی نسبت ارزندگی سطوح پایینتر را نیز ثبت کرده و این احتمال وجود دارد که نه به دلیل کاهش قیمت بلکه به دلیل افزایش eps شرکت‌ها p/e مقادیر کمتری را تجربه کند.

با وجود این وضعیت انتظار می‌رود که بورس تهران نسبت به انتشار گزارش‌های شش ماهه واکنش مثبت نشان دهد. البته همیشه استثناهایی نیز وجود دارد و ممکن است برخی از صنایع بازار با توجه به عدم تعیین و تکلیف برجام و قیمت کامودیتی‌ها روند نزولی و اصلاحی به خود بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.