کد مطلب: ۲۹۷۲۸۸

ضرورت ایجاد خط پرواز افغانستان به چابهار

ضرورت ایجاد خط پرواز افغانستان به چابهار

رییس اتاق ایران گفت: به دولت افغانستان پیشنهادی مبنی بر ایجاد خط پرواز بین افغانستان و چابهار را داده‌ایم که این امر مهم است و باید به آن توجه کنیم.

غلامحسین شافعی در جلسه ملاقات والی هرات افغانستان و هیات تجاری همراه با فعالین اقتصادی استان، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: والی هرات به دنبال تحولات سازنده جدیدی است که به لحاظ همسایگی‌ با استان خراسان رضوی و شهر مشهد نقش ایشان حتما در این تحولات و حرکت‌های مثبت رو به جلو تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: برای همه ما داشتن همسایه‌ای آباد، آزاد و با سطح رفاه کامل آرزوی بزرگی است. امید داریم که همه مردم افغانستان در این مسیر به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کنند.

رییس اتاق ایران افزود: حدود ۶۰ درصد مجموع مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از مسیر خراسان و مشهد عبور می‌کند. بنابراین توسعه روابط همه جانبه اقتصادی هرات و خراسان می تواند نقش اساسی برای هر دو کشور در توسعه مناسبات ملی داشته باشد.

شافعی عنوان کرد: همچنین علاوه بر این موارد استانداران دو کشور نقش اساسی در توسعه روابط ملی دارند، امیدوارم حضور هیات‌های تجاری افغانستان ما را به نقطه هدف‌های خود نزدیک کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول چند سال گذشته دوستان افغانستانی ما علاوه بر مبادلات اقتصادی، در بخش سرمایه‌گذاری نیز اقدامات شایسته ای انجام داده‌اند که باید مورد حمایت هم قرار بگیرند.

رییس اتاق ایران بیان کرد: اما در مبادله کالا و سرمایه‌گذاری این واقعیت را باید بپذیریم که این امر یک جاده یکطرفه نیست، بلکه دو طرفه است.

شافعی تاکید کرد: ما می‌دانیم که در مبادله کالا تراز تجاری که وجود دارد مناسب نیست، باید سهم خود را از واردات افغانستان در ایران بالا ببریم و در توسعه سرمایه‌گذاری در افغانستان نیز بیش از پیش توجه و مشارکت لازم را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مبنای خود را باید بر این اصل قرار دهیم که با مسیری که دوستان دولتی آماده می‌کنند، فعالان اقتصادی دو کشور گام بردارند.

رییس اتاق ایران گفت: درحال حاضر وزارت صنایع ایران در بخش فولاد پیشنهاداتی را ارائه کرده و منتظر پاسخ طرف مقابل است و در سایر زمینه‌ها نیز باید همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

شافعی اضافه کرد: روز دوشنبه ملاقاتی با مشاور رییس جمهور افغانستان داشتم که در رابطه با توسعه مناطق آزاد در افغانستان به ایران سفر کردند و در تهران طی جلسه پیشنهاداتی را مطرح کردیم که ایران در طرح توسعه متوازن منطقه‌ای خود یکی از پیش‌بینی هایی که در برنامه آتی دارد، موضوع سرمایه‌گذاری مشترک با همسایگان در نقاط مرزی است.

وی ادامه داد: شاید اگر یک اولویت در مرزهای خود و همسایگانمان ایجاد کنیم افغانستان در راس این اولویت قرار داشته باشد.

رییس اتاق ایران بیان کرد: ما در خصوص مسأله مبادله تروریست، به خصوص توریست سلامت از افغانستان به ایران اقدام مناسبی نکرده‌ایم و در این امر با بی‌برنامگی مواجه هستیم.

شافعی افزود: ما یک نهاد برنامه‌ریز برای اینکه توریست سلامت را با خیال راحت تحویل بگیرد و کار درمان آن را انجام دهد در خراسان رضوی نداریم و این به عنوان یک پیشنهاد که به توفیق می‌انجامد می‌تواند در یک شرکت مشترک بین هرات و خراسان شکل بگیرد.

وی با مخاطب قرار دادن والی هرات، تاکید کرد: چنده ماه پیش ریاست دوره ای اتاق‌های اکو به افغانستان واگذار شد، در این دوره ریاست این فرصت را باید مورد توجه قرار داد. با این وضعیت امروز موضوع توسعه روابط افغانستان با اکو را با همکاری یکدیگر باید مورد توجه قرار دهیم.

رییس اتاق ایران اضافه کرد: بعضی از مرزهای بین ایران و افغانستان غیر فعال شده و در خراسان جنوبی بعضی از مرزها غیرفعال شده است. ما در سفر رییس جمهور افغانستان در اتاق ایران پیشنهادی را مطرح کردیم و ایشان این پیشنهاد را مورد قبول و پیگیری قرار دادند اما تاکنون اثری هنوز ملاحظه نکرده‌ایم.

شافعی خاطرنشان کرد: یکی از مرزهایی که در استان خراسان جنوبی قرار دارد یزدان بوده که پیشنهاد کرده‌ایم که مورد توجه قرار گیرد و توجیح ما برای افغانستان این بود که با توجه به ارتباط آینده ما با چابهار عبور از مرز یزدان هزینه‌های تمام شده حمل و نقل افغانستان را کاهش می‌دهد.

وی گفت: پیشنهاد دیگری هم به دولت افغانستان مبنی بر ایجاد خط پرواز بین افغانستان و چابهار داده‌ایم که به این امر مهم باید توجه کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.