کد مطلب: ۲۴۳۷۳۱

ضرورت تامین اعتبارات برای ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی

ضرورت تامین اعتبارات برای ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی

مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی با اشاره به ضرورت تامین اعتبارات هواشناسی به منظور ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰۱ ایستگاه سینوپتیک، ۲۵۹ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۲۴۸۳ ایستگاه باران‌سنجی، 9 رادار هواشناسی، ۴۷ ایستگاه هواشناسی کشاورزی و ۶۶ ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در کل کشور وجود دارد.

مسعود حقیقت، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان هواشناسی حدود ۴۰۱ ایستگاه فعال برخط یا همان سینوپتیک در کشور وجود دارد که به‌طور ۲۴ ساعته داده‌های هواشناسی را ارسال می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: ۲۵۹ ایستگاه اقلیم‌شناسی که ایستگاه‌های کوچک مقیاس‌تری به نسبت ایستگاه‌های سینوپتیک هستند در کشور مستقر است. برخی ایستگاه‌ها هم کار سنجش باران و برف را انجام می‌دهند که تعداد آن‌ها ۲۴۸۳ ایستگاه است.

مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی با اشاره به استقرار ۹ رادار هواشناسی در کل کشور گفت: این رادارها از باندهای مختلف وضعیت جوی اطراف خود را پایش می‌کنند. افزون بر این ۴۷ ایستگاه هواشناسی کشاورزی در کشور داریم که وضعیت مزرعه و هواشناسی را پایش می‌کنند و از طریق این اطلاعات، توصیه‌های هواشناسی در اختیار کاربران مختلف اعم از باغداران، دامداران، مزرعه‌داران، زنبورداران و سایر گروه‌های حوزه کشاورزی قرار می‌گیرد.

حقیقت در ادامه اظهار کرد: ۶۶ ایستگاه جاده‌ای در نقاط مختلف کشور به منظور جمع‌آوری، پردازش و ارائه توصیه به رانندگان در مورد وضعیت جوی جاده‌ها مستقر هستند.

وی در مورد برنامه‌ریزی‌های سازمان هواشناسی برای تجهیز ایستگاه‌ها و رادارهای هواشناسی گفت: یک برنامه پنج ساله در راستای برنامه ششم توسعه برای تهیه تجهیزات وجود دارد که بر اساس آن به جزییات مشخص شده که تا پنج سال آینده باید تعداد ایستگاه‌های سینوپتیک، باران‌سنجی، هواشناسی کشاورزی و جاده‌ای و رادار به چه تعدادی برسد البته اجرای این برنامه پنج ساله مستلزم تامین اعتبارات است و سعی داریم ضمن پیگیری منابع مالی سازمان هواشناسی ایستگاه‌ها را تجهیز کنیم.

به گزارش ایسنا، داود پرهیزکار- رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه - چندی پیش، از وضعیت بودجه این سازمان انتقاد کرد و گفت: مسلما با اعتبارات قطره‌ چکانی مسیر بهبود وضعیت هواشناسی کشور سرعت بالایی نخواهد داشت. متاسفانه پایه اعتبارات سازمان هواشناسی از گذشته بسیار ناچیز بود و با اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای افزایش اعتبارات هواشناسی انجام شده است و موفقیت‌های محدودی در این زمینه به دست آمده اما هنوز هم با بودجه‌های محدود هواشناسی امکان انجام خیلی از پروژه‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تمام امکانات سخت‌افزاری هواشناسی تولید خارج است بنابراین باید این دستگاه‌ها و تجهیزات را با ارز خریداری کنیم و طبیعی است که با نوسان قیمت ارز مشکلاتی برای توان مالی سازمان ایجاد می‌شود چون اعتبارات سازمان هواشناسی ثابت است و با افزایش قیمت ارز بودجه سازمان بیشتر نمی‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.