کد مطلب: ۱۶۱۷۲۸

ضرورت توجه به توسعه صادرات غیرنفتی

ضرورت توجه به توسعه صادرات غیرنفتی

از اصلی‌ترین راههای فعال‌تر کردن اقتصاد کشور توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات است.

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت توجه بر بازارهای صادراتی عراق و روسیه تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی صادرات، بر لزوم شکل‌گیری عزمی ملی در میان همه دستگاه‌های اجرایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تاکید کرد و با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در شهریورماه سال جاری ابلاغ شد، تصریح کرد: در این بسته مشوق‌ها و حمایت‌های فراوانی برای توسعه صادرات غیرنفتی قید شده که لازم است همه دستگاه‌ها به ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت اجرای دقیق و کامل این بسته را پیگیری کنند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و نقش موثر آن در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، گفت: امروز دولت و بخش خصوصی به این اجماع رسیده‌اند که توجه جدی به صادرات غیرنفتی، پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات، از اصلی‌ترین راههای فعال‌تر کردن اقتصاد کشور است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز یکی از جهت‌گیر‌ی‌های اصلی، توسعه صادرات غیرنفتی است که در همین راستا کارگروه برون‌گرایی اقتصاد با عضویت وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی تدوین کنند.

جهانگیری همچنین بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به کشورهای هدف صادرات ایران نظیر عراق، سوریه و روسیه تاکید کرد و اظهار داشت: تجار و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از خط اعتباری جدیدی که برای صادرات به سوریه تصویب شده استفاده کنند و لازم است سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اجرای این مصوبه را با جدیت پیگیری کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت تاسیس شرکت‌های بزرگ صادراتی و ایجاد برند برای صادرات کشور، خاطرنشان کرد: لازم است شرکت‌های بزرگ صادراتی تاسیس شود تا امکان صادرات کالا و خدمات به کشورهای هدف همچون روسیه بیش از پیش مهیا گردد.

وی با اشاره به پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی درخصوص محاسبه مابه‌التفاوت نرخ تورم بازار داخلی و خارجی در نرخ تسعیر ارز، بر لزوم تشکیل کارگروهی متشکل از وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای بررسی آثار نرخ ارز بر میزان صادرات و تدوین راه‌کارهایی برای بهبود صادرات غیرنفتی تاکید کرد.

جهانگیری همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت برای احیای سازمان توسعه تجارت، گفت: لازم است جلسه ای متشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور تشکیل شود و موضوع احیای این سازمان مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه این جلسه، بخش گردشگری را نیز از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌ها در اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد ارزی دانست و از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی خواست جلسه ای با عضویت نمایندگان وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه تشکیل و راه‌کارهای توسعه گردشگری را بررسی و برنامه دقیقی برای توسعه گردشگری در سال ۹۶ و ۹۷ تدوین کنند.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرپرست وزارت نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشتند، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از عملکرد صادرات غیرنفتی در شش ماهه نخست سال ۹۶ ارایه کرد و سپس به تشریح پیشنهادات تدوین شده در قالب «الزامات تحقق اهداف صادراتی» پرداخت که مقرر شد این الزامات در کارگروه برون‌گرایی اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در صورت تایید نهایی، به عنوان مصوبه شورای عالی صادرات غیرنفتی ابلاغ شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.