کد مطلب: ۷۵۶۱۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران و جهان / ضریب نفوذ ۳.۲ درصدی شدنی است؟

مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران و جهان / ضریب نفوذ 3.2 درصدی شدنی است؟

با وجود هدف‌گذاری بیمه مرکزی برای رسیدن ضریب نفوذ بیمه به 3.2 درصد، بررسی‌ها حاکی از آن هستند که دستیابی به این هدف بسیار بعید است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز دوشنبه 10 بهمن ماه، قائم مقام و سخنگوی بیمه مرکزی در نشست خبری اتصال صنعت بیمه به سامانه درمان پرونده الكترونیک سلامت، مدعی شد که طبق برنامه‌های بیمه مرکزی، قرار است که ضریب نفوذ بیمه به ۳.۲ درصد برسد. ادعایی که با بررسی نرخ ضریب نفوذ بیمه فعلی ایران و با توجه به لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 1402 بسیار بعید به نظر می‌رسد.

وضعیت غیر قابل دفاع ضریب نفوذ بیمه در ایران

ادعای افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در حالی از سوی مجید مشعلچی مطرح شده که طبق اظهارات معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد، در سال 1400 این نرخ در ایران حدود 1.8 درصد بوده است.

از سوی دیگر، بر اساس لایحه بودجه سال 1402 هدف‌گذاری تعیین شده برای این ضریب در سال آینده معادل تنها 0.1 درصد است. بنابراین باید دید که بیمه مرکزی چگونه می‌خواهد به هدف 3.2 درصدی خود برسد و در این راستا چه برنامه‌هایی دارد؟

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که ایران در مقایسه با میانگین جهانی و بخش اعظم کشورهای دنیا، عملکرد قابل قبولی را در ضریب نفوذ بیمه به ثبت نرسانده است.

مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران و جهان

مقایسه ضریب نفوذ بیمه در ایران و جهان

ضریب نفوذ بیمه چیست؟

ضریب نفوذ بیمه شاخصی است جایگاه صنعت بیمه هر کشوری را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند. این شاخص از تقسیم کردن حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی هر کشور به‌دست می‌آید و نشان‌دهنده وضعیت صنعت بیمه در مقایسه با کل اقتصاد کشور است.

تغییرات ضریب نفوذ بیمه از آن جهت اهمیت دارد که یکی از شاخص‌های مهم رشد و توسعه صنعت بیمه در هر کشور به حساب می‌آید؛ چراکه هرقدر درآمد سرانه خانوار یک کشور بالاتر باشد، آنها درصد بیشتری از درآمد خود را به بیمه اختصاص می‌دهند. به عبارت دیگر، میزان این ضریب در هر کشور به نوعی بیانگر رفاه مردم آن کشور است.

البته وضعیت اقتصادی تنها عاملی نیست که بر وضعیت ضریب نفوذ بیمه اثرگذار است و تعدد گزینه‌های بیمه غیراجباری پیش‌روی مردم در کنار نحوه ارائه این خدمات توسط شرکت‌های بیمه نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.