کد مطلب: ۵۷۴۴۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طالبان آب هیرمند را به روی ایران باز کرد؟

طالبان آب هیرمند را به روی ایران باز کرد؟

با روی کار آمدن طالبان شایعاتی درباره آزاد شدن آب هیرمند به روی مزارع سیستان و بلوچستان در فضای مجازی مطرح شد با این حال پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان در این باره توضیح می‌دهد که این موضوع تنها یک شایعه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با مسلط شدن طالبان بر افغانستان شایعاتی مبنی بر آزاد شدن حق‌آبه رود هیرمند در فضای مجازی دهان به دهان می‌چرخد.

با این حال اهالی سیستان و بلوچستان این شایعه را رد می‌کنند و می‌گویند هیچ آبی سمت این سد به سمت مزارع سیستان و بلوچستان و زابل روانه نشده است.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: این خبر تنها یک شایعه بود و تاکنون چنین اتفاق پیش نیامده است.

ملازهی چند گمانه درباره این شایعه را مطرح می‌کند: ممکن است دلیل این اتفاق، باران‌ها و سیلاب‌هایی باشد که اخیرا در آن منطقه رخ داده و آنها بند کجکی را باز کرده‌اند تا بخشی از آبی که پشت سد کمال‌خان جمع شده، رها شود و اضافه این آب به سمت ایران آمده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که چندی پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم درباره حقابه هیرمند موضع تندی در پیش گرفته بود تا آن‌ جا که واکنش برخی مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا فداحسین مالکی، رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس در واکنش به سخنان سخنگوی طالبان درباره ایران حقابه رودخانه هیرمند گفت: اظهارات مجاهد درباره رودخانه هیرمند بیانگر عدم آشنایی او به قوانین بین المللی است چرا که بر اساس معاهده سال ۱۳۵۱هر دولتی که در افغانستان روی کار بیاید باید به حقابه جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه داشته باشد.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسایل افغانستان هم تاکید می‌کند: هنوز نمی‌دانیم سیاست رسمی طالبان در قبال مساله حق‌آبه ایران چیست زیرا آنان از مجرای رسمی هنوز چیزی اعلام نکرده‌اندو نمی‌دانیم که قرار است قرارداد قبلی اجرا شود و سهم ایران هم داده شود یا نه.

این کارشناس مسایل افغانستان قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: افغان‌ها در هیچ برهه زمانی به قرارداد حق‌آبه پایبند نبودند و مشکلات کم‌آبی در سیستان و بلوچستان هم ناشی از عدم اجرای همین قرارداد است و حالا با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان ممکن است اوضاع بدتر هم شود.

مزارع گسترده خشخاش یکی از دلایلی است که باعث می‌شود طالبان به آب نیاز داشته باشند. تولید مواد مخدر، یکی از منابع منبع درآمد طالبان بوده و با این که آن‌ها اعلام کردند که اجازه تولید مواد مخدر در افغانستان را نمی‌دهند، در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، حدود ۸۳ درصد از تمام تریاک تولید شده در جهان در خاک افغانستان کشت شده است و متوقف شدن این فرآیند در افغانستان تقریبا غیرممکن است.

گفتنی است در دهه پنجاه قراردادی درباره رود هیرمند در کابل منعقد شد که براساس آن قرار بود، ۲۶ مترمکعب آب در ثانیه حقابه ایران باشد و افغان‌ها هم آن را پذیرفتند اما بعد از کودتا و جنگ‌های داخلی و خارجی در افغانستان آن قرارداد انجام نشد و حکومت‌های افغانستان هم از انجام کامل آن قرارداد سر باز زدند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم اخیرا اعلام کرده بود که با افتتاح سد کمال خان، کشورش از این پس در مقابل نفت به ایران آب می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « تاکتیکِ تریاکیِ طالبان » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظرم اگه آب مسموم بشه که هیچکس نتواند از آن استفاده بکند بهتر است یا همه یا هیچکس

    • ناشناس

      زبان فارسی تو از کجا آوردی بدون افغانستان مال ایران بوده وگرنه زبان فارسی مال آریایی هاست تو افغانستان چیکار میکنه

  • ناشناس

    خدا لعنت انگلیس رو که هرات رو از ایران درهمین ۱۰۰سال گذشته جدا کردو این بلا رو برسرهراتیها و سستانی های ایران آورد

    • ناشناس

      خیلی سرعت نگرفتی؟
      تاریخ را درست بخوان.
      در تاریخ خود زیاد غلو کردید.
      از روزی که تاریخ بود هرات جزء افعانستان بوده و است.

    • ناشناس

      اون وقت خود افغانستان مال کدام کشور بوده خوبه تا 200سال پیش کل افغانستان جز کشور ایران بوده

    • ناشناس

      شما واقعا تاریخ خوندین

  • ناشناس

    ابخیز داری ومکانیزه کردن اب قطره ای و کشت محصولات کم اب وتولید بذر بازده بااب کمتر از طدیق دانشگاهها وبه دادن به محیط زیست وتصفیه اب کارخانه ها نرختن پسبا کارخانه و فاضلاب خانه به دریا وزیرساخت اب وفاضلاب مکانیزه کردن

  • ناشناس

    فقط.یک.راکت.یا.یک.انفجارلازم.داره.کی.به.کیه.تا.بیان.بسازن.سیستان ابادشده.چون.حق.ایرانه.کو.وطن..پرست.یک.نادر.لازم.داریم

    • ناشناس

      واقعا براتون متاسفم ما خودمون اب ندارم به اب نیاز داریم بعد شمامیگید سد زو خراب کننددنیا شمارو خوب شناخته

  • ا خزایی

    سلام به همه عزیزانی که بفکر مردم مطلوم و ستم دیده زابل که زندگی شان وابسطه هامون استهر روز روزگارشان بد تر میشودوامیدشان به کسانیست که اب را از هر طریقی که ممکن است به سیستان خشکیده و تشنه برسانند اگر امکانش هم هر چه زود تر بهتر به امید روزی که خوشحالی مردم زابل را با رساندن‌اب به هیرمند نطاره گر باشیم‌

  • ح

    ابی که مهاجرین افغان در ایران استفاده میکنند افغانستان باید متقبل بشه

  • ناشناس

    باید سد رو طبق قوانین منفجر کرد
    چرا کاری نمی‌کنید؟ درسته کار زشتیه ولی قانون قانونه
    مگه اعدام که قانون هست و برخی کشورها قانونشون نیست رو انجام نمیدین و میگین حق هست و…؟ خب اینم حق هست

  • A.S

    چیه افغانستان چون درگیرجنگ داخلی اینجوری برامون شاخ شدیدشمادرحدی نیستیدکه به افغانستان یه نگاه چپ کنیدشماازافغانستان میترسیدبرای همین نمیخواید افغانستان قدرت بگیره

    • ناشناس

      افغانستان خخخخخخ برو بابا

  • رضوی

    ماهمه مردم ایران وافغانستان برادریم انشأالله آرامش به کشور عزیز و برادر افغانستان برگردد برادرانه مشگلاتمان را حل خواهیم کرد دشمنان نمیتوانند از این دست مسایل بهره برداری کنند:برادران تند روی جایز نیست:خداوند نعمت وبرکاتش را افزون کند هردو کشور درصلح برادری با یاری خداوند به زندگی آرام ادامه خاهند داد کور شود تا نتواند ببیند دوستی وبرادری مردم غیور ایران وأفقانستان عزیز را زنده باد دوستی وبرادری: مرگ بر آمریکا وشیاطین

  • ناشناس

    شماها اگه غیرت داشتین تو ایران اواره نبودین