کد مطلب: ۴۸۶۷۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توزیع قیر رایگان کلید خورد / اعتبار یارانه‌ها، صرف توزیع قیر شد؟

توزیع قیر رایگان کلید خورد / اعتبار یارانه‌ها، صرف توزیع قیر شد؟

علی‌رغم انتقادات بسیار زیاد به طرح توزیع قیر رایگان در مجلس، این طرح به مرحله اجرا رسیده است. طرحی که دولت گفته بود اعتبار اجرای آن را ندارد و اگر مجبور به اجرای آن شود، باید از اعتبار یارانه‌ها و خرید گندم بزند تا بتواند 2 میلیون تن قیر رایگان توزیع کند. قیری که برخی معتقدند به فساد 18 هزار میلیارد تومانی دامن می‌زند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه دولت گفته بود با تخصیص قیر رایگان مخالف است و اعتبار اجرای آن را ندارد، اما به نظر می‌رسد توزیع قیر رایگان از اردبیل آغاز شده است؛ از حوزه انتخابیه علی نیکزاد، نماینده مجلس و وزیر پیشین راه و شهرسازی.

آنگونه که مهر گزارش داده در سفر معاون وزارت راه و شهرسازی و علی نیکزاد به اردبیل، از پروژه‌های شهری این شهر بازدید کرده‌اند و نتیجه این سفر، تامین قیر رایگان برای آسفالت معابر سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در اردبیل و پارس‌آباد بوده است.

این خبر در حالی منتشر شده که همزمان با آغاز طرح توزیع قیر رایگان در مجلس، دولت مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده و گفته بود هیچ منبع مالی برای این طرح وجود ندارد.

سخنگوی دولت همان زمان هشدار داده بود که اگر مجلس بخواهد با تکلیف به وزارت نفت و یا پالایشگاه‌ها قیر مجانی را تامین کند، در این صورت منابع مالی هدفمندی که باید صرف پرداخت یارانه‌های نقدی، خرید گندم تضمینی، حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و معلولین و تولید شود، کاهش خواهد یافت.

ضمن اینکه ربیعی هشدار داده بود تجربه‌های قبلی نشان داده که توزیع قیر مجانی باعث فساد و عدم شفافیت شده و نتیجه چندانی عاید توسعه کشور نکرده است.

توزیع رانت 18 هزار میلیارد تومانی!

تجربه‌ای که ربیعی به آن اشاره می‌کند تجربه توزیع قیر رایگان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بود که طرح توزیع ۴ میلیون تن قیر رایگان اجرا شد و قیرها به جای استفاده در پروژه‌های عمرانی، سر از بازار آزاد درآورد.

مرداد ماه و زمان طرح این مساله گفته ‌شد فساد ناشی از این کار، حدود 12هزار میلیارد تومان است. چراکه قیمت هر تن قیر به صورت میانگین ۳۰۰ دلار بود و توزیع ۲ میلیون تن قیر رایگان به معنای توزیع ۶۰۰ میلیون دلار رانت بین پیمانکاران خاص است. رانتی که اکنون با دلار 30 هزار تومانی 18 هزار میلیارد تومان می‌شود!

سوال دیگری که نه مجلس و نه دولت به آن جواب نداده این است که بالاخره منابع مالی این طرح از کجا تامین شده است؟ آیا همانگونه که ربیعی هشدار داده بود منابع مالی یارانه‌های نقدی، پول خرید گندم تضمینی و حمایت از خانوارهای تحت پوشش صرف توزیع قیر رایگان شده و ممکن است به فساد 18 هزار میلیارد تومانی و تولد سلطان جدیدی در اقتصاد دامن بزند؟

اگرنه، اعتبار طرح از کجا تامین شده است؟ جز مجلس، دولت و وزارت نفت و راه و شهرسازی هم باید پاسخ بدهند که چگونه و از چه محلی این اعتبار را تامین کرده‌اند؟ اگرچه اجرای طرح‌های عمرانی و بهسازی اهمیت دارد اما ایا در شرایطی که مردم از افزایش قیمت‌ها گله می‌کنند و در برخی از شهرها مساله کمبود نان و آرد عنوان می‌شود، لازم نیست که دولت درباره منابع اجرای این طرح شفاف‌سازی کند؟

ماجرای توزیع قیر رایگان و انتقادات به آن را در لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ?

  • ناشناس

    حتماً دولت می‌خواد با این کار قیر را سر سفره‌های مردم بیاره! بلکه قیر بخوریم بمیریم راحت شیم!

    • ناشناس

      ن عزیزمیخادسفرسیاه کنه

  • ناشناس

    طرح قیر رایگان طرح خوبی است اختصاص این سهمیه ها به دهیاریها باعث پیشرفت روستاها خواهد شد