کد مطلب: ۲۱۰۵۶۴

طرح سوآپ نفتی ایران و عراق اجرا نشد

طرح سوآپ نفتی ایران و عراق اجرا نشد

در حالی‌که پس از توافق قرارداد سواپ نفتی ایران و عراق هفته گذشته آغاز شود اما رویترز به نقل از مقامات ایرانی اعلام کرد: طرح سوآپ ۶۰ هزار بشکه‌ای دو کشور به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی اجرا نشد.

ایران و عراق توافق کرده بودند که روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت سوآپ داشته باشند قرار بود این نفت از میدان کرکوک به پالایشگاهی در کرمانشاه ایران توسط تانکرهای نفت منتقل شود، اما رویترز اعلام کرده است که اجرای این سوآپ نفتی لغو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آخرین اطلاعاتی که مسئولان ایرانی و عراق اعلام کردند قرار بود دو هفته پیش محموله‌های نفتی به ایران بیاید حتی مسیر تردد تانکرهای نفت نیز از نظر امنیتی چک شد تا مبادا مین‌ها و یا سایر مواد منفجره از جنگ ایران و عراق باقی نمانده باشد و همچنین امنیت مسیر حرکت کامیون‌ها را بررسی کرده بودند.

اما امروز رویترز نوشته است که طرح انتقال نفت از میدان کرکوک به عراق به دلیل نگرانی‌های امنیتی منتفی شده است البته این خبرگزاری انگلیسی این مطلب را به نقل از مقامات ایرانی نوشته است.

حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق این خبر را اعلام کرده است.
وی گفته است طرح انتقال روزانه 60 هزار بشکه نفت از میدان نفتی کرکوک عراق به ایران به دلیل نگرانی‌های امنیتی و نبودن ایکس ری منتفی شده است.

عراق و ایران توافق کرده بودند که ۶۰ هزار بشکه نفت از میدان نفتی کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه ایران منتقل شود. قرار بود این میزان با ۳۰ هزار بشکه در روز آغاز شود.

رویترز نوشته است ایران در حال حاضر برای اجرای این توافق به دلیل مسائل امنیتی با مشکلاتی مواجه شده است. ایران سازوکارهای ایکس‌ری را ندارد که کامیون‌هایی که از عراق می‌آید را اسکن کنند. ظاهراً ایران در حال مذاکره با عراق بوده تا تسهیلات ایکس‌ری را در مبادی ورودی برقرار کند.

جابر اللعیبی ماه گذشته اعلام کرد که صادرات نفت از میدان کرکوک به ایران تا پایان ماه ژانویه آغاز خواهد شد. همچنین ایران و عراق به دنبال ساخت خط لوله‌ای برای انتقال نفت از کرکوک هستند تا در آینده از کامیون‌های نفتی هم استفاده نکنند.

طرح ساخت خط لوله نفتی می‌تواند خط لوله موجود باشد که از میدان کرکوک و از طریق ترکیه و مدیترانه رد می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.