کد مطلب: ۴۱۲۷۲۲

طرح سود مرکب بانکی به کجا رسید؟

طرح سود مرکب بانکی به کجا رسید؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهادی مطرح شد تا روش محاسباتی برای سود مرکب بانکی را احصاء کنیم که در مجلس اصلاحاتی برای این طرح انجام دادیم و هم اکنون مجدداً به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ما هم پیگیری این مسئله هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمصاحبه با رادیو درخصوص وضعیت سود مرکب اظهار کرد: این مبحث از ابتدای امسال در نشست مجلس با روسای بانکها شروع و پیشنهاداتی مطرح شد.

وی افزود: بخشی از مطالبات بانکها در قالب وثیقه‌هایی است که بخش خصوصی گذاشته و برخی از این وثیقه‌ها حتی اگر تملک هم شوند مشکلی را از نظام بانکی حل نمی‌کند و به عنوان یک دارایی در سرفصل ترازنامه بانکها می‌ماند. از این رو پیشنهادی مطرح شد تا روش محاسباتی را احصاء کنیم گرچه در بخشنامه بانک مرکزی هم این موضوع مدنظر بود اما بر اساس عملکرد سلیقه‌ای بانکها سود مرکب در گزارشات لحاظ و اعمال شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: روسای بانک‌ها در این نشست با محاسبه بر اساس ربح مرکب موافقت کردند و صورت جلسه شد. این نشست با حضور رئیس مجلس جمع بندی و متنی هم در کمیسیون مبنای تصمیم‌گیری تنظیم شد اما در عمل تعدادی از بانکها و بانک مرکزی که خودشان هم موافق بودند مخالفت کردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما اصرار کردیم و این موضوع را به صحن علنی آوردیم و بالاترین رأی را آورد و به شورای نگبهان هم ارسال شد، شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و نهایتا شورای نگهبان به دلیل هزینه فرصت با این موضوع موافقت نکرد.

پورابراهیمی گفت: ما یا باید نظر را می‌پذیرفتیم و یا اینکه بر مصوبه قبلی خودمان اصرار می کردیم. نهایتا این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و مجمع هم نظر شورای نگهبان را پذیرفت. ما مجددا در مجلس اصلاحاتی انجام دادیم و هم اکنون مجدداً به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و ما هم پیگیری این مسئله هستیم.

سیاست گذاری متاثر از منافع بانکها آفت سیاست گذاری بانکهاست

حسین رضوی پور کارشناس حوزه پولی و بانکی نیز اظهار کرد: مجلس فعلی نماینده اقتصاددان و نماینده‌ای که بتواند اصلاحات اقتصادی را دنبال کند خیلی کم دارد لذا مردم نمایندگانی انتخاب کنند که از دانش اقتصادی بیشتری برخوردار باشند زیرا بیشتر مصوبات مجلس جنبه اقتصادی پررنگی دارند و یک مجلس کارآمد در حوزه اقتصادی به شدت بر معیشت مردم موثر خواهد بود.

وی درخصوص بهره مرکب گفت: بهره مرکب یک جنبه شرعی و یک جنبه بانکی دارد، زمانی که قانون بانکداری بدون ربا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد ما چیزی به عنوان جریمه تاخیر و دیرکرد و بهره مرکب نداشتیم اما این سیستم اشکالاتی را به وجود آورده بود.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) مطرح کرد: افراد در بازپرداخت بدهی‌های خود اهمال می‌کردند و فقدان جریمه و بهره مرکب به این اهمال دامن می‌زد از این رو در بازنگری‌های قانون بانکداری بدون ربا با وجود مخالفت شورای نگهبان از نظر شرعی و فقهی اما نهایتاً با نظر مجمع تشخیص این کار پیاده شد تا معوقات بانکی را کاهش دهد.

رضوی پور بهره مرکب را همانند یک قیچی دو لبه توصیف کرد و گفت: اگر فشاری بر وام گیرنده نباشد در پرداخت بدهی کوتاهی می‌کند از طرف دیگر دریافت سود مضاعف از نظر شرعی دچار اشکال و رباست و آفت های خود را دارد.

کارشناس حوزه پولی و بانکی مطرح کرد: اگر ذینفع ربای جاهلی، خود بانک باشد بانک دقتی در پرداخت وام به اشخاص و اطمینان از بازپرداخت آن نخواهد کرد و حتی به استفراض از بانک مرکزی روی می‌آورد چراکه می‌خواهد ربا و بهره مرکب را بگیرد اما اگر حاکمیت (بانک مرکزی) ذینفع باشد و نرخ جریمه هم شناور باشد و بانک مرکزی از محل جرائم به اندازه هزینه فرصت به بانکها خسارت پرداخت کند بر عملکرد بانکها موثر خواهد بود.

وی سیاست گذاری متاثر از منافع بانکها را آفت سیاست گذاری بانکها دانست و تأکید کرد: ما باید حکمرانی را در بانک مرکزی تقویت کنیم.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عادل

    سلام
    البته باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که اگر در 15 روز کاری افزایش یا کاهش نماد 50% و یا در 5 روز کاری 20% باشه نماد متوقف میشه و عملا سود مرکب مطابق با فرمول محقق نمیشه و در حالت ایده آل هم همواره مثبت بخوره از این مقدار کمتر خواهد بود.