کد مطلب: ۲۸۱۴۷۳

طرح نوسازی ۱۹۹ هزار خودروی فرسوده تا سال ۹۹ اجرا می‌شود

طرح نوسازی ۱۹۹ هزار خودروی فرسوده تا سال ۹۹ اجرا می‌شود

بیش از ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه با استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ نوسازی و با وسائط نقلیه فرسوده جایگزین خواهند شد.

بیش از ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه با استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹ نوسازی و با وسائط نقلیه فرسوده جایگزین خواهند شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بانک مرکزی؛ جلسه بحث و بررسی طرح ملی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور با حضور قائم‌مقام بانک مرکزی و نمایندگان بانک‌های عامل، خودروسازان، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

در این جلسه اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری از موضوعات مهم و پراهمیت است که در پایان سال گذشته توسط ریاست جمهوری مطرح و مراحل تصویب را در هئیت دولت گذراند، گفت: بعد از طرح موضوع در هئیت دولت مراحل فراهم کردن مقدمات و فاز اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت. بر این مبنا جلسات هماهنگی و هم‌اندیشی بین دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی برگزار شد که نتایج آن در دو بخشنامه مرتبط ابلاغی بانک مرکزی نمود عینی یافت.

کمیجانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه برای دوره سال‌های ۹۷ الی ۹۹ در این طرح، نوسازی و با وسائط نقلیه فرسوده جایگزین خواهند شد گفت: برای اجرایی‌شدن این طرح نیازمند منابع ارزی بودیم، بر این مبنا در ابتدا تصمیم گرفته شد از فاینانس خارجی برای تامین مالی این طرح بهره گرفته شود و در همین راستا نیز تامین ریالی توسط شبکه بانکی مدنظر قرار گرفت.

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه تحولات بین‌المللی تامین ارزی برای پروژه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تحت تاثیر قرار داد تصریح کرد: بر این مبنا تدبیری اتخاذ شد که برای سال ابتدایی طرح از منابع صندوق توسعه ملی با لحاظ کردن اصول و موازین قانونی استفاده شود.

وی افزود: به مرور که پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مدنظر قرار گرفت، بررسی‌های کارشناسی انجام شد و ضمن طرح موضوع در شورای اقتصاد، باز پرداخت منابع ارزی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تصویب شد.

قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در زمینه طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: جلسات مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی با مدیران عامل خودروسازی و بانک‌های عامل برای پیگیری و تامین اعتبار ۳ میلیارد یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت منظم برگزار و پیرو آن دو بخشنامه به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

کمیجانی با تاکید بر اصول صندوق توسعه ملی برای اختصاص اعتبار برای طرح‌های ملی خاطرنشان کرد:‌ توجه به اساس‌نامه و موازین قانونی صندوق توسعه ملی همچون رعایت نسبت مالکانه ۲۰درصد، آورده سرمایه ۲۵درصد متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی از ضروریات این صندوق است که مورد توجه قرار می‌گیرند.

قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه با اشاره به تضمین بازپرداخت تسهیلات ارزی گفت: تضمین لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی ارائه شده، ضمن انکه تصمیمات لازم در این خصوص در هیئت امنای صندوق اتخاذ شده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد بین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل در خصوص نحوه پرداخت و بازپرداخت و تضمین‌های اعتبار گفت: مسئولیت بررسی طرح و احراز صلاحیت پروژه به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی بر عهده بانک‌هاست و شبکه بانکی مکلف به مدیریت نقدینگی از نظر دریافت اقساط از مجریان طرح و پرداخت آن به صندوق توسعه ملی است.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان بانک‌های عامل، خودروسازان، سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و وزارت صمت نیز به بیان دیدگاه‌ها و ابهامات خود پرداختند و قائم‌مقام بانک مرکزی برتسریع در انجام تشریفات قانونی و اداری به منظور اجرایی‌کردن ثبت سفارش‌های انجام شده در بانک‌ها و عملیاتی شدن آنها در بانک مرکزی تاکید کرد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.