کد مطلب: ۵۴۰۶۹۰

پرویز کردوانی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

طوفان گرد و خاک در کاشان / منتظر طوفان در استان‌های دیگر باشیم؟

طوفان گرد و خاک در کاشان / منتظر طوفان در استان‌های دیگر باشیم؟

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی می‌گوید: «وضع کاشان خیلی بد است. در چنین وضعیتی در این منطقه بندر خشک هم ایجاد کردند که مصرف آب زیادی دارد. وضعیت کاشان خیلی بدتر خواهد شد. بدتر از آن منطقه آران بیدگل است چون هر چه کاشان چاه بزند، آب آران و بیدگل گرفته می‌شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاشان روز جمعه (۲۴ اردیبهشت) با گرد و غبار شدیدی مواجه بود. گرد و غباری که برای چندین ساعت مردم با آن درگیر بودند. ساکنان حوزه کاشان و نطنز می‌گویند پدیده گرد و خاک در این مناطق چندان جدید نیست اما روز گذشته بسیار شدید بود.

فاطمه یکی از ساکنان کاشان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «از حدود ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و تقریبا تا ساعت پنج بعدازظهر ادامه داشت. جلوی چشممان را نمی‌توانستیم ببینیم.» یکی دیگر از ساکنان این منطقه نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «گرد و خاک‌هایی که اینجا وجود دارد مشکلات تنفسی زیادی برای ما دارد، به‌خصوص برای کسانی که آسم دارند.»

اما تنها کاشان درگیر ریزگردها نیست. دیگر استان‌های کشور هم در معرض وقوع این طوفان‌ها هستند. آن هم در سال جاری که میزان بارندگی کم شده و استان‌های مختلف با بحران آب مواجه‌اند.

وضعیت کاشان بدتر می‌شود؟

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «میزان آب هر کشوری بسته به مقدار بارشی است که به سطح آن می‌ریزد. ما در جایی قرار گرفتیم که از لحاظ آب فقیریم. کره زمین گرم شده است، در نتیجه بارندگی مناطق کم، کمتر شده است، از طرفی بی‌نظم هم شده است. مشکل آب فقط مربوط به کاشان نیست. امسال اصفهان هم بارندگی خوب نبود.»

کردوانی با اشاره به اینکه قطر ریزگردها کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌متر است که هزاران کیلومتر جابه جا می‌شوند، درباره ریشه طوفان گرد و غبار می‌گوید: «یک طوفان گرد و غبار(ریزگرد) داریم یک طوفان ماسه. پیش‌ترها طوفان ریزگرد از عراق و سوریه و حتی از صحرای افریقا می‌آمد که خوزستان را هم درگیر کرد.»

او ادامه می‌دهد: «اما اینکه چرا در خوزستان و سایر استان‌ها طوفان ریزگرد دیده می‌شود به دلیل بارندگی کم و به دنبال آن پوشش گیاهی کم و حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق است.»

کردوانی می‌گوید: «وضع کاشان بسیار بد است. در چنین وضعیتی در این منطقه بندر خشک هم ایجاد کردند که مصرف آب زیادی دارد. وضعیت کاشان بدتر خواهد شد. بدتر از آن منطقه آران بیدگل است چون هرچه کاشان چاه بزند، آب آران و بیدگل گرفته می‌شود.»

منتظر طوفان‌ در استان‌های دیگر باشیم

محمد درویش، فعال محیط زیست نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «میزان ریزش‌های آسمانی در کشور ۳۴ درصد کمتر از میانگین درازمدت ۵۲ ساله بوده است،تاسف‌آورتر آنکه نمایندگان مجلس اینک طرحی را به بهانه مانع‌زدایی از تولید کشاوزی می‌خواهند تصویب کنند که نتیجه‌اش برداشت بیشتر آب از سفره‌های بی‌آب کنونی، کف‌شکنی بیشتر و در نتیجه بروز طوفان‌های گرد و خاک بیشتر به بهانه صادرات محصولات کشاورزی و تسهیل زراعت در مناطق کویری و بیابانی است.»

او همچنین شب گذشته در توییتی نوشت: «وضعیت بحرانی امروز کاشان، عقوبت عدم توجه به تشدید وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک است. وقتی هشدار می‌دهیم که ایرانیان ذخیره هزار ساله آب خود را در سه دهه به تاراج برده‌اند، باید منتظر چنین رخدادهایی در اصفهان، تهران، قم، قزوین، سمنان و کرج هم باشیم.»

پیش از این در آذرماه سال ۹۹ معین‌الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای ضمن انتقاد از دولت برای در نظر نگرفتن ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای مقابله با ریزگردها، گفته بود: «متأسفانه دولت در لایحه بودجه سال آینده، ردیف مشخصی برای مقابله با ریزگردها پیش‌بینی نکرده است که در مجلس این لایحه را حتما اصلاح خواهیم کرد و ردیفی برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.»

اما چندی بعد عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور در بهمن ماه سال ۹۹ گفت: «۲۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار در بودجه سال آینده کشور در نظر گرفته شده است.» با همه این اظهارات مشخص نیست مقابله با ریزگردها در سال جاری چگونه پیش‌ خواهد رفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    وقتی کشور برای شما اولویت دوم باشد و در فرامرزهای ایران
    به دنبال فعالیت هستید کشور باید هم دچار خشکسالی و ریز گرد
    و بیکاری و……باشد!!

    • قادر

      وقتی اجنبی یا دوتابعیتی میشن همه کاره حال وروز ایران سیاهه

  • ناشناس

    واردات آب و مدیریت آب با تعرفه و گرفتن پول آب از کشاورز راه حل نابودی فلات ایران است
    در نظر بگیرید سالی 5 میلیارد متر به قیمت حدودا 500 میلیون دلاراز افغانستان وارد کنیم و باهاش یه چیزی مثلا نخل در سیستان بکاریم . با هکتاری 5000 متر میشه 1 میلیون هکتار زیر کشت برد بعد از 10 سال برا 1 میلیون خانواده شغل دایم ایجاد میشه و طبیعت منطقه متحول میشه و …

  • ناشناس

    متاسفم

  • کارشناس

    بیشتر نواحی مشور در اقلیم خشک واقع است وبی تدبیری به خشک شدن مراتع و کویری شدن ان کمک کرده. اگر جلو تغییر کاربری مزارع که درحال باغ شهری وساخت وساز است گرفته میشد وهمچنین جلو کشت میوه هایی که به اب زیاد نیاز دارند مثل هندوانه وسیفی جات. بحران خشکسالی کاسته میشد. متاسفانه مدیران مسئول غافلند جنگ دهه پیش رو جنگ اب است نه جنگ نظامی.