کد مطلب: ۵۶۰۴۸۴

بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران

بازگشت یک ایرلاین اروپایی به آسمان ایران

به گفته عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها، از دی ۹۸، پرواز شرکت‌های هواپیمایی اروپایی از آسمان ایران متوقف شده بود اما در شب‌های گذشته، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به آسمان کشور بازگشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد امیرانی، از عبور «لوفت هانزا» از آسمان ایران به عنوان اولین ایرلاین اروپایی از دی ۱۳۹۸ تا کنون در شب گذشته خبر داد و گفت: دلایل مختلف سبب شد تا تعداد پرواز‌های عبوری که در سال ۱۳۹۸ بر اساس آمار‌های اعلامی شرکت فرودگاه‌ها، به طور متوسط ۲۳ تا ۲۸ هزار سورتی پرواز در هر ماه بود، به ۵ تا ۱۰ هزار سورتی پرواز به طور متوسط در هر ماه در سال ۱۳۹۹ کاهش دهد.

او افزود: با این حال در سال جاری شاهد افزایش و رشد تعداد پرواز‌های عبوری از ابتدای سال هستیم و روندی که در زمستان سال گذشته آغاز شده بود، در بهار امسال نیز ادامه یافت. ضمن اینکه ایرلاین‌های خارجی نیز که از فرودگاه‌های ایرانی رفته بودند، در دو ماه اخیر هم به عبور از آسمان و هم به نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور بازگشته‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: ما دو برخورد با پرواز‌های عبوری داشته‌ایم؛ یکی در مورد پرواز‌های عبوری‌ای که شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به واسطه تحریک ابرقدرت‌ها، تحریم کرده و از آسمان کشورمان عبور نمی‌کردند یا در فرودگاه‌های ما نشست و برخاست نداشتند، از چندی پیش با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها خصوصاً لوفت هانزا وارد مذاکره شدیم.

او ادامه داد: به تدریج این اتفاق در حال وقوع است و پس از آنکه هواپیما‌های لوفت هانزا پرواز‌های خود به فرودگاه حضورت امام (ره) را از سر گفت، ۱۲ تیر ۱۴۰۰، اولین پرواز عبوری لوفت هانزا از آسمان ایران اتفاق افتاد که منظریم متعاقب لوفت هانزا، سایر ایرلاین‌های اروپایی هم پرواز‌ها عبوری خود از آسمان ایران را آغاز کنند.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: دومین اقدامی که انجام داده‌ایم، در پی اخذ مجوز از هیات دولت مبنی از مکان اعطای تخفیف از سوی شرکت فرودگاه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی خارجی، با چند شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم امیدواریم که بعد از نهایی شدن توافقات با این شرکت‌ها، شاهد افزایش پرواز‌های عبوری از آسمان ایران به دلیل ایجاد جذابیت‌های اقتصادی باشیم و این شرکت‌ها بیشتر از آسمان عبور کنند.

امیرانی در رابطه با رقبای کریدور فضای آسمان کشورمان چه کشور‌های دیگری هستند؟ تصریح کرد: مهمترین رقیب ما در کریدور هوایی شمال به جنوب، آسمان عراق است؛ این کریدور بعد از بازگشایی آسمان عراق، پرواز‌ها عبوری زیادی را به سمت خود کشاند، چون هم مسیر از سمت آسمان عراق کوتاه‌تر است ضمن اینکه عراقی‌ها برای هر پرواز عبوری یک نرخ ثابت و فیکس، فارغ از اینکه چه تناژی و چه مسافتی را طی کند، پیشنهاد داده بودند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ولی ما در ایران بر اساس قانون، دو فاکتور وزن هواپیما‌های تجاری عبوری و طول مسافت را در نظر می‌گیریم و برآورد هزینه را بر اساس این دو فاکتور، محاسبه می‌کنیم. با این حال بر اساس قوانین ما این اختیار را داریم تا با شرکت‌ها وارد مذاکره شویم البته نمی‌توانیم فرمول محاسبه هزینه پرواز عبوری را تغییر دهیم، ولی می‌توانیم تخفیف دهیم؛ مثلاً اینکه اگر تعداد پرواز‌های عبوری یک شرکتی از یک تعدادی بیشتر شود، یک رقمی به آن‌ها تخفیف می‌دهیم که این میزان تخفیف، بستگی به رقمی دارد که از درآمد‌های مورد نظر ما بیشتر شود.

امیرانی درباره اینکه آیا ایرلاین‌هایی که در فرودگاه‌های ما نشست و برخاست دارند، از پرداخت تعرفه عبور از آسمان کشورمان معافند یا خیر؟ گفت: ما بابت مقداد دقیقه‌ای که از آسمان کشورمان در حال عبور هستند، از ایرلاین‌های خارجی هزینه می‌گیریم به عنوان مثال، هواپیمایی که برای نشست در فرودگاه‌های ایران وارد کشور می‌شود، از لحظه ورود به آسمان کشور تا زمان نشست و سپس برخاستن و خروج از آسمان کشورمان، مشمول همه هزینه‌ها اعم از خدمات ناوبری هوایی، خدمات فرودگاهی و هزینه پرواز‌های عبوری می‌شود.

او بیان کرد: دیشب یک فروند بوئینگ ۷۷۷ متعلق به ایرلاین آلمانی لوفت هانزا از فرانکفورت برای رسیدن به فرودگاه چِنای در هند از آسمان ایران عبور کرد که نخستین تردد هواپیمای متعلق به یک ایرلاین اروپایی از آسمان ایران از دی ماه ۱۳۹۸ تا کنون بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار حوزه سفرهای هوایی را از صفحه حمل و نقل تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.