کد مطلب: ۴۰۷۷۰۶

یک فعال بازرگانی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

ناآرامی‌ها در عراق چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

ناآرامی‌ها در عراق چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

یک فعال بازرگانی می‌گوید: در حال حاضر تنها در شهرهایی مانند کربلا و بغداد که حدود 50 درصد از بازار ما در عراق را شامل می‌شوند ناآرامی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد در روند صادراتی ایران مشکلی ایجاد کند.

دیاکو افخم، فعال بازرگان ایرانی در گفتگو با تجارت‌نیوز به ارزیابی اثر ناآرامی‌های اخیر عراق بر صادرات ایران پرداخته و در این باره می‌گوید: وقتی می‌گوییم عراق باید به نکته توجه داشته باشیم که عوامل زیادی از جمله مذهب‌گرایی در این کشور نفوذ دارد که عراق را به سه منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین تقسیم می‌کند. تنش و درگیری‌ این روزهای عراق نیز فقط مربوط به منطقه شیعه‌نشین این کشور بوده و در دیگر مناطق ناآرامی وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر تنها در شهرهایی مانند کربلا و بغداد که حدود 50 درصد از بازار ما در عراق را شامل می‌شود ناآرامی وجود دارد که به نظر نمی‌رسد در روند صادراتی کشور ما مشکلی ایجاد کند و مهم‌ترین دلیل آن نیز موضوع تحریم کالاهای ترکی از سوی اقلیم کردستان عراق است.

افخم می‌افزاید: استان‌های کردنشین عراق، به دلیل مسائل سیاسی، تحریم کالاهای ترکیه را شروع کرده‌اند که جایگزین این کالاها، اجناس ایرانی می‌تواند باشد. در حال حاضر فرصتی برای کشور ما پیش آمده که می‌توانیم صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق را بیش از پیش کنیم. در مناطق سنی‌نشین نیز بازار محصول مطلوبی در اختیار داریم و تنها در مناطقی که تنش در آنها وجود دارد باقی می‌ماند که در این خصوص هم بعید است مشکلی وجود داشته باشد.

افخم در پاسخ به این پرسش که ناآرامی‌های اخیر عراق ممکن است کدام گروه‌های کالایی را متضرر کند؟ می‌گوید: بیشترین ضرر تنش‌های عراق برای ایرانی‌هایی است که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند مانند آتش‌سوزی که اخیرا در یک کارخانه‌ ایرانی اتفاق افتاده بود.

این تاجر تاکید می‌کند: ایران در سطح سیاسی و اقتصادی نفوذ زیادی در کشور عراق دارد و با توجه به دوستی دیرینه‌ای که بین آنها وجود دارد نمی‌توان گفت که تجارت ایران با عراق به یک‌باره دچار خطر خواهد شد.

وی در ادامه می‌گوید: درست است که صادرات ما در مناطق شیعه‌نشین مورد تهدید قرار گرفته اما این را هم باید در نظر داشته باشیم که اکنون فرصت خوب در مناطق کرد نشین برای ما به وجود آمده، حتی اگر مرز استان‌های شیعه‌نشین نیز برای ما بسته شود ما باز هم می‌توانیم از طریق استان‌های کرکوک و سلیمانه وارد بازار این منطقه شویم. ما همچنین می‌توانیم به بازار مناطق شیعه‌نشین عراق از جمله بصره از طریق اقلیم کرستان نفوذ کنیم.

افخم عنوان می‌کند: عراق بیشترین مرز را با کشور ایران دارد و سعی‌ می‌کند به سمت تجارت با ایران روی بیاورد. اکنون فرصت خوبی در اقلیم کردستان عراق برای ایران پیش آمده، اگر این فرصت برای تجار ترکیه پیش می‌آمد آنها لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند و بازار را در دست می‌گرفتند آنچنان که پیش‌تر گرفتند. بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تجار ترک 70 درصد بازار ما را در عراق گرفتند، حال که این موضوع برعکس شده باید سهم پیشین خود را در اقلیم کردستان پس بگیریم. سازمان توسعه تجارت و دیگر نهادهای مربوطه باید تجار را تشویق و حتی اقدام به برداشتن عوارض کنند.

این تاجر ایرانی با اشاره به نحوه بازگشت ارزهای حاصل از صادرات از عراق می‌گوید: درباره بازگشت ارزهای صادراتی در این اوضاع ناآرام عراق نباید نگران بود. نهادهایی مانند صندوق دوستی ایران و عراق و صرافی‌هایی که برای تبادل ارز تعیین شده‌اند این نگرانی را برطرف می‌کنند اما توصیه می‌شود تجار از صندوق ضمانت صادرات، ضمانت نامه صادراتی بگیرند که اگر کالا در عراق دچار مشکل شد سرمایه آنها در عراق از بین نرود و ریسک سرمایه کمتر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.