کد مطلب: ۷۲۲۶۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سکه به بورس رسید / چه کسانی می‌توانند اوراق سکه بخرند؟

سکه به بورس رسید / چه کسانی می‌توانند اوراق سکه بخرند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار است امروز اوراق سکه بهار آزادی با سر رسید 6 ماهه در بورس کالا عرضه شود. شرایط این عرضه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته رئیس بانک مرکزی خبر از عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بازار سرمایه داد و امروز این عرضه در بازار ثانویه بورس کالا آغاز می‌شود.

آنطور که رئیس بانک مرکزی خبر داده قرار است انتشار اوراق سکه بهار آزادی از فردا آغاز شود. مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر می‌شود، این اوراق معاف از مالیات است و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه است.

تمامی اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، شش ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید است. قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت های پایانی تمامی گواهی های سپرده سکه بانک ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بازار سرمایه انجام می‌شود. دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

عرضه اوراق سکه در بورس

عرضه اوراق سکه در بورس

بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالا ایران به قیمت روز را متعهد می شود. همچنین اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.

اوراق سکه مورد تایید تایید کمیته فقهی نیست؟

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی بانک مرکزی اعلام کرد که از عرضه خبری ندارد و با توجه به اینکه تسویه به صورت نقدی است و امکان تحویل فیزیکی وجود این اوراق مورد تایید کمیته فقهی بانک مرکزی نیست!

سکه بخریم؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این شرایط اقتصادی خرید اوراق سکه خوب است و به نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت سودده به حساب می‌آید. در مقابل برخی برخی از تحلیلگران بازار سهام می‌گویند که در شرایط فعلی اوراق سکه به ماهیت بازار سرمایه آسیب می‌زند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه نیز درخصوص گفت: نسبت به این اوراق دید مثبتی ندارم. چرا که جلوه‌ای مشابه تامین مالی از بازار سرمایه را به ذهن متبادر می‌کند. بورس به دنبال ورود پول است و این اوراق می‌تواند نقدینگی را از بازار خارج کند که اصلا به نفع بورس نیست.

تجربه تلخ برای فعالان بورس

اواخر دهه 80 بود که اوراق مبتنی بر طلای آب شده چاپ شد که در نهایت تسویه آن با قیمت روز انجام نشد به نوعی خاطره خوبی برای سرمایه‌گذاران به جا نماند. حالا برخی از کارشناسان این سوال را دارند که با آن تجربه، آیا انتشار مجدد این اوراق می‌تواند چاره‌ساز باشد و با استقبال مردم مواجه شود یا نه؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.