کد مطلب: ۷۲۲۳۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس درگیر دلار دو نرخی

بورس درگیر دلار دو نرخی

چند روزی می‌شود که شاخص کل بورس تهران روند صعودی به خود گرفته و وارد محدوده جدید شده است. علت این رشد چیست و باید به صعود بورس امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع سومین هفته آبان ماه روند صعودی بورس نیز آغاز شد. این صعود دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد اما مهترین دلیل آن به نرخ ارز بازمی‌گردد. در این هفته قیمت دلار بازار آزاد به محدوده 36 هزار تومان رسید و این عامل باعث شد که برخی از سهامداران نسبت به آینده بورس امیدوارتر از گذشته شوند.

البته نکته مهم اینجاست که معاملات بورس براساس دلار نیمایی است و این روزها قیمت این دلار در محدوده 27 هزار تومان نوسان می‌کند و دلار بازار آزاد تنها می‌تواند به صورت هیجانی روی بازار سهام تاثیر داشته باشد.

بررسی عملکرد یک ماهه دلار نیمایی نشان می‌دهد که این ارز در این مدت روند افزایشی داشته است و با توجه به افزایش نرخ دلار بازار آزاد احتمالا افزایش آن ادامه‌دار باشد. در نهایت با این افزایش قیمت در بلند مدت بازار سرمایه می‌تواند صعودی شود.

قیمت دلار بازار آزاد در فردوسی در روزهای گذشته تا محدوده 36 هزار و 200 تومان رسید و در مقابل قیمت دلار نیمایی نیز در محدوده 27 هزار و 400 تومان معامله می‌شود. تفاوت قیمت دلار بازار آزاد و صرافی بیش از 8 هزار تومان است. این گپ قیمتی را دو منظر می‌توان بررسی کرد.

نخست با افزایش قیمت دلار بازار آزاد سهامداران نسبت به بازار امیدوار می‌شوند و در برخی از موارد هیجانی و برای مثبت شدن بورس معامله می‌کنند. چرا که عقیده دارند با افزایش دلار نیمایی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز افزایش خواهد یافت.

در مقابل افزایش قیمت دلار باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی یا سهامداران بورسی، سرمایه خود را به صورت موقت از بازار مبدا خارج کرده و وارد بازار ارز کنند. زیرا سود بیشتری دارند و با این اختلاف می‌توانند سود بیشتری به جیب بزنند.

این دو فرضیه را می‌توان درست دانست و سرمایه‌گذار باید استراژی معاملاتی خود را تعیین کند. نکته اساسی اینجاست که اگر اعتماد بورسی مردم افزایش یابد استراژی مردم سرمایه‌گذاری در بورس خواهد بود.

بورس تغییر مسیر می‌دهد؟

از سوی دیگر اختلاف نظر زیادی میان فعالان بازار سرمایه وجود دارد. برخی نگران‌اند که اتفاقات سال 99 در بازار رخ دهد و می‌گویند رشد معاملات واقعی نیست و تنها عدد و رقم رشد کرده و معاملات بازار عوض نشده است.

برخی از تحلیلگران با اشاره به P/E و نمودارهای بازار می‌گویند پس از رسیدن شاخص به کف یک میلیون و 200 هزار واحدی و کمترین P/E ممکن به نظر می‌رسد که نظر آماری شاخص آماده صعود خوبی باشد.

با بررسی نظرات کارشناسان و عوامل تاثیرگذار روی بازار سهام می‌توان گفت که اگر دخالت خاصی در بورس رخ ندهد این بازار آماده رشد است. یعنی سهامداران در میان مدت می‌توانند سود خوبی از معاملات خود به دست بیاورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تجارت نیوز رشد شاخص رو درگیری بورس و دلار تعریف می‌کنه