کد مطلب: ۳۳۱۴۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهام چه شرکت‌هایی تا پایان سال عرضه اولیه می‌شوند؟/کدام عرضه اولیه‌ها ارزش خرید دارند؟

سهام چه شرکت‌هایی تا پایان سال عرضه اولیه می‌شوند؟/کدام عرضه اولیه‌ها ارزش خرید دارند؟

از ابتدای امسال تاکنون بازار سهام میزبان 12 عرضه اولیه بوده است، سوالی که مطرح می‌شود این است که سهام چه شرکت‌هایی عرضه اولیه خواهند شد و آیا زمان عرضه اولیه مناسب است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای امسال تاکنون عرضه اولیه سهام شرکت‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر، کشاورزی و دامپروی بینالود، پتروشیمی پارس، کشت و دام قیام اصفهان، عطرین‌نخ قم، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، داروسازی اوه‌سینا، کشت و صنعت و دامپروری پارس، پتروشیمی بصیر، سنگ آهن گهرزمین و مادیرا انجام ‌شده است. سوالی که مطرح می‌شود این است که تا پایان سال سهام چه شرکت‌هایی عرضه اولیه خواهند شد و آیا با توجه به نوسانات این روزهای شاخص کل بورس عرضه اولیه در بازار سهام عملکرد منطقی و کارشناسانه‌ای است؟

عرضه قطعی 6 عرضه اولیه تا پایان سال

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: تا پایان سال شایعات در مورد عرضه اولیه زیاد است به طوری که از عرضه اولیه‌ شرکت پدیده تا شرکت ایرانسل، فروشگاه افق کوروش، تامین سرمایه نوین، پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی نوری، پتروشیمی آریاساسول گرفته تا شرکت‌های کوچک فرابورسی مانند توسعه برق گیلان، ایمن خودرو شرق، مجتمع کشت وصنعت خرمدره، کشاورزی مکانیزه اصفهان را در پیش داریم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از شرکت‌های جذاب بزرگی که در نوبت هستند و به‌نظر اولویت با این شرکت‌هاست می‌توان به فروشگاه افق زنجیره‌ای کوروش، پتروشیمی نوری و تامین سرمایه نوین اشاره کرد که تا پایان سال عرضه خواهند شد و سهام این شرکت‌ها ارزندگی مناسبی نیز دارند.

نصیری افزود: همچنین سهام شرکت‌های کوچکی مانند ایمن خودرو شرق، توسعه برق گیلان و کشاورزی مکانیزه اصفهان می‌توانند تا پایان سال عرضه شوند و عرضه سهام سایر شرکت‌های دیگر مانند پدیده و ایرانسل در حد گمانه‌زنی است.

ورود نقدینگی به بازار با عرضه اولیه‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا زمان عرضه اولیه این شرکت‌ها مناسب است؟ تصریح کرد: زمان عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها مناسب است، زیرا باعث ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد شد. هر چند عرضه اولیه دو تا سه روز تاثیر منفی در بازار سهام خواهد گذاشت، اما شاهد رشد حجم نقدینگی در بازار خواهیم بود، بنابراین تاثیر مناسب عرضه اولیه‌ها بیشتر از نبود آنها است.

عرضه اولیه سهام شرکت‌ها

تا پایان امسال سهام 6 شرکت عرضه اولیه خواهد شد که سهام سه شرکت ارزندگی مناسبی دارد.

همچنین محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: به‌نظرم در ماه‌های پایانی امسال سهام شش شرکت عرضه اولیه خواهد شد، معمولا هر ساله نزدیک عید نوروز بازار سهام میزبان عرضه اولیه بوده و به همین جهت احتمال عرضه اولیه نزدیک عید نوروز وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا زمان عرضه اولیه سایر شرکت‌ها مناسب است؟ تصریح کرد: به هیچ عنوان زمان عرضه اولیه‌ سایر شرکت‌ها مناسب نیست و اگر سازمان بورس و اوراق بهادار نزدیک به عید نوروز سهام چند شرکت کوچک را عرضه اولیه کند کافی خواهد بود، مگر اینکه بازار روند صعودی جدیدی شروع کند که بعید می‌دانم این اتفاق رخ دهد.

خادمی افزود: معتقدم شاخص کل بورس تا پایان امسال در محدود 180 تا 190 هزار واحد قرار خواهد گرفت که این محدوده زمان مناسبی برای عرضه اولیه سهام سایر شرکت‌ها نیست، مگر اینکه در این محدوده 180 تا 190 هزار واحدی شاخص کل بورس نرخ دلار به 20 هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریج کرد: به طور کلی زمانی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها مناسب است که نقدینگی در بازار وجود داشته باشد و زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا کند حجم نقدینگی در بازار سرمایه افزایش پیدا می‌کند، زیرا ارزش ریال کاهش پیدا کرده و مردم با خرید دلار، طلا و سهام این کاهش ارزش ریال را جبران می‌کنند، اما بعید می‌دانم که نرخ دلار در بازار آزاد رشد قابل توجهی داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.