کد مطلب: ۷۵۲۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ماجرای عرضه اولیه اردستان چه بود؟

ماجرای عرضه اولیه اردستان چه بود؟

پس از ماه‌ها دوری از عرضه اولیه بالاخره هفته گذشته سهام سیمان اردستان روی تابلوی بورس رفت اما برخی از فعالان بازار نسبت به روند این عرضه اعتراض داشتند؛ مشکل عرضه سیمان اردستان چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تابستان سال 99 بود که به واسطه دخالت‌های برخی از مسئولان، بورس تهران روند نزولی به خود گرفت و در نهایت سقوط کرد.

پس از گذشت بیش از دو سال از این سقوط این روزها وضعیت بازار سرمایه تغییر کرده و شاخص تا حدودی مثبت شده و این روزها شاهد عرضه‌‌های اولیه‌ جدید در بازار هستیم.

ماجرای عرضه اولیه اردستان

آخرین چهارشنبه دی ماه بود که 170 میلیون و 250 هزار سهم معادل 15 درصد از سهام شرکت سیمان اردستان در بازار دوم بورس تهران به شیوه ثبت سفارش کشف قیمت عرضه اولیه شد.

جمعا معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سیمان اردستان با (نماد اردستان) به قیمت هر سهم ۱۰۰۰ تومان در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد. در عرضه اولیه سهام شرکت شرکت سیمان اردستان با (نماد اردستان) بیش از یک میلیون ۱۸۴ هزار و ۴۳۴ کد معاملاتی شرکت کردند و حداکثر ۱۵۸ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه اولیه سیمان اردستان نوشت: «در عرضه اولیه اردستان سهامداران عمده هم سهمیه گرفتند! تخلف نیست؟»

سهامداران عمده اول صف خرید نشستند

این کارشناس بازار سرمایه در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «در زمان عرضه اولیه روال بر این است که سهامداران عمده بر اساس توافق‌نامه مشخص به نسبت مشارکت سهام خود، سهم عرضه می‌کنند تا کنترل مدیریت شرکت بر هم نخورد. برای نمونه اگر سرمایه‌گذاری 51 درصد سهم دارد و قرار است نیم درصد عرضه کند باید باقی سهامداران نیز نیم درصد عرضه کنند تا توازن برهم نخورد.»

آقابزرگی توضیح داد: «در این عرضه اولیه سهامداران عمده سهم بیشتری داشتند که این روند برای اولین بار در بازار رخ داد. به نظر من ناظر باید به این عرضه ورود می‌کرد و تقاضای بالا را حفظ می‌کرد؛ به نظر می‌رسد که سهامداران عمده در صف نشستند تا در روز اول خرید کنند.»

وی افزود: «برای نمونه گواهی سپرده سکه با دستکاری به 20 میلیون تومان رسیده و این در حالی است که سکه در بازار آزاد بیش از 25 میلیون تومان معامله می‌شود.»

به نظر می‌رسد در برخی از موارد ناظر به صورت سلیقه‌ای با جرائم برخورد می‌کند. البته این برخورد سلیقه‌ای برای اولین بار نیست و در برخی از موارد باعث می‌شود که سهامداران اعتراض بسیار زیادی کنند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • N

    بنده و چندین نفر دیگه ثبت سفارش اردستان رو انجام دادیم ولی بهمون ندادن!؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!؟
    خاک توی سر ناظر

  • ناشناس

    ناظر در روز عرضه اولیه فروژ هم تقلب کرد😡
    درست ساعت ۱۲ اعلام کرد که افراد حقیقی می‌توانند خرید کنند تا ساعت ۲/۳۰
    در حالیکه عرف زمان اعلام ساعت ۱۰ پس از کشف قیمت اولیه میباشد🧐
    باعث شد که همان مقدار چنتا هم به افراد حقیقی تعلق نگیرد
    😖😳😡😡😡😡