کد مطلب: ۵۱۶۹۸۵

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

عرضه تخم‌مرغ در بورس به کجا رسید؟ / شفافیت برای بورس دردسرساز شد!

عرضه تخم‌مرغ در بورس به کجا رسید؟ / شفافیت برای بورس دردسرساز شد!

در معاملات سال ۸۹ بورس کالا، تخم مرغ برای نخستین بار روی تابلوی بورس رفت اما با وجود تقاضا معامله ای روی این محصول انجام نشد. دلیل عدم عرضه این محصول در بورس کالا چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۸۹ سیاست عرضه کالاهای اساسی در رینگ کشاورزی بورس کالا دنبال شذ و کالاهایی مانند تخم‌مرغ و رب در بورس کالا پذیرش شدند اما بر اساس گزارش اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ۲۰ تن تخم مرغ روی تابلو برد که با وجود تقاضای پنج تنی در بازار، معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

امیرحسین بهرامی، کارشناس بازارهای کالایی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با دلیل عرضه این محصولات و علت ادامه‌دار نشدن این عرضه در بورس کالا گفت: این محصولات به این دلیل که از قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند در بورس کالا عرضه شدند. اما قیمت کالا در بورس کالا نیز به نوعی دستوری تعیین می‌شد و همین امر باعث می‌‌شد عرضه کنندگان تمایلی به عرضه نداشته باشند و بورس کالا نیز در این مورد مصمم نبود.

این کارشناس در رابطه با مشکلات عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا گفت: این نوع کالاها هر وقت عرضه شدند با مشکلات زیادی مواجه بودند و یکی از این مشکلات این بود که نوسان قیمت را تقصیر بورس کالا می‌انداختند در صورتی که معاملات بورس کاملا شفاف بود. در مواردی شکر در بورس کالا به حدود قیمتی ۹۲۰ تومان عرضه شد اما در آن زمان قیمت شکر افزایش پیدا کرد و به حدود هزار و ۳۰۰ تومان رسید و این افزایش قیمت تقصیر بورس کالا افتاد. حتی قیمت این محصول در بازار آزاد بیشتر بود و برای عرضه کنند جذاب‌تر بود. شفافیت بورس کالا باعث شد تا با قیمت‌گذاری دستوری کنار نیاید و همین موضوع برای ادامه عرضه‌ها دردسرساز شد.

این کارشناس در رابطه با بورس کالا افزود: بورس کالا شرکت سهامی عام و مستقل است ولی نهادهای دولتی در این بازار دخالت می‌کنند و مدیران این بازار نیز عموما دولتی و شبه دولتی هستند و به صورت مقطعی سرکار می‌ایند که این موضوع باعث می‌شود نخواهند جلوی دخالت‌های نهادهای دولتی قد علم کنند. حتی بورس کالا در عرضه این محصولات متهم شد و این بزرگ‌ترین مشکل این عرضه‌ها بود. تقریبا چند سال بعد معاملات آتی سکه را نیز به دلیل افزایش قیمت سکه بستند و بورس کالا را به افزایش قیمت سکه متهم کردند اما حالا سئوال اینجاست که با بسته شدن معاملات آتی سکه قیمت سکه پایین آمد؟

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م

    کلا این بازارهای نو ظهور مثل بورس فقط به ضرر اقتصاد و مردم هستند، چون سهامداران فقط به فکر سود و دلالی هستند و به هر نحو ممکن سعی در کسب سودهای چند برابری در مدت کم دارند و این خودش عامل گرانی و مشکلات اقتصادی هست.

  • ناشناس

    جوراب هم بیارید ?

    • ناشناس

      ?????????

  • ناشناس

    مدیران تدبیر حتی عرضه کنترل عرضه و تقاضا و قیمت تخم مرغ را هم ندارند چه رسد به خود مرغ …

  • ۱۳

    احتمالا سازمان محترم بورس خاطره خوشی از تخم مرغ ندارند واین کاملا طبیعی هستش که ازش دوری کنند وبهش توجه نکنه و سهامداران هم ترجیح میدند از تخم مرغ جای دیگه استفاده بشه وبیشتر واسه دیزاینِ ساختمان شیشه از تخم مرغ استفاده میکنند

  • مسعود

    همه چیز رو میارن‌ تو بورس پول مردم رو غارت کنند بدن ولی کور خوندن من که تا شاخص وارد کانال یک میلیون و هشتصد نشه سراغ بورس نمیام علی برکت الله

  • ناشناس

    فکرکنم میخوان پول تخم مرغایی که مردم به طرف بورس پرت کردن رابگیرندیامیخوان ساختمان بورس راسوپری کنندچیپس پیازجعفری وگوجه ای هم بیارین

  • ناشناس

    سیستم بورس همین الان مشکل داره یه نگاه به ریزش ها و دستکاری ها کنید ، هیچ نظارتی هم نیست،
    حالا هر روز بگید یه چیزی می‌خوایم بیاریم توی بورس عرضه کنیم تا قیمتش بیاد پایین،
    درحالی که با این سیستم فاسد بورس بدتر قیمت اجناس گران میشه

  • ناشناس

    بنظرم عرضه تخم مرغ در بورس کالا دردی از معظلات بازار رو دوا نمیکنه …. به تجربه نشون داده فقط عرضه تخم مرغ بر پیگره تالار شیشه ای بورس بمدت یکی دو روز کار ساز تره ….

  • فکر مثبت

    …باسلام …تجارت نیوز خواهشا این کامنت را بگذارین …برای رشد حرکتی بورس چاره ساز هست …انشالله از شنبه که بورس روی خوش نشان نمیدهد با افتتاح عرضه تخمرغ در بورس …روز اول دوم مردم با یه استقبال خوب به شستشوی تالار بورس با تخمرغ بومی استقبال و افتضاح و افتتاح میکنند تا بلکه به خودش بیاید …چون بورس ما به تخمرغ خیلی حساسیت نشان میدهد ولی به دلار و به سیاست و بایدن و مجلس خودی نشان نمیدهد….انشالله با بورس مثبت از شنبه

  • ناشناس

    بورس گوجه ای هست تخم مرغم که بیاد املت میزنیم