کد مطلب: ۶۱۱۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

«عرضه دستوری» سنگ‌آهن در بورس کالا!

«عرضه دستوری» سنگ‌آهن در بورس کالا!

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت قرار است فولاد و سنگ‌آهن از روند قیمت‌گذاری دستوری خارج شوند به زودی در بورس کالا پذیرش شوند. اما آیا عرضه فولاد و سنگ‌آهن در بورس، این دو کالا را از قیمت‌گذاری دستوری نجات می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت چند روز پیش اعلام کرده بود که از این به بعد کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شود. این در حالی است که پیش از این قیمت مجموعه زنجیره فولاد، دستوری قیمت‌گذاری و عرضه می‌شد.

سعید عسکری‌زاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن می‌گوید: سنگ‌آهن نمی‌تواند در بورس عرضه شود زیرا قیمت پایه سنگ‌آهن دچار مشکل می‌شود.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ادامه می‌دهد: بعد از اسفند ۹۹، تلاش کردیم واحدها، کالا را بر اساس زمان و تقاضا عرضه کند. بعد از آن بخش‌نامه‌ای جدید تمام تلاش‌های ما را بر باد داد و عرضه کالا را سهمیه‌بندی کرد.

او مطالبه اصلی‌شان از وارت‌ صمت را رفع این مانع می‌داند و می‌گوید: مجموعه تولیدکنندگان بلاتکلیف بودند که اگر کالای خود را در بورس عرضه کنند و بر اساس توافق ما با بورس عمل کنند، دولت آنان را مشمول جریمه سهمیه‌بندی می‌کند یا نه. ما همواره‌ از وزارتخانه ابطال این بخش‌نامه را می‌خواستیم. در بخش نامه جدید هم به این موضوع ابطال اشاره‌ای نشده و عرضه در بورس، به این شکل بی‌معناست.

عسکری‌زاده می‌افزاید: سود واحدهای کوچک ما بسیار کم است و این واحدها اساسا توان دپو کردن محصولات تا زمانی که به میزان عرضه در بورس برسند را ندارند. به همین دلیل هم تقاضای سنگ ‌آهن و قیمت‌ها برای آن‌ها مهم است.

دبیر انجمن سنگ‌آهن یادآوری می‌کند: ابتدا باید بخش‌نامه سهمیه‌بندی لغو می‌شد، بعد از آن واحدهای کوچک مقیاس استثنا می‌شدند. به جز این بخش‌نامه جدید باید خطاب به بنگاه‌ها می‌بود اما عنوان بخش‌نامه خطاب به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌هاست.

۱۰ درصد سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه می‌شود

سجاد غرقی، نایب رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران هم درباره مشکلات عرضه سنگ آهن در بورس به تجارت‌نیوز می‌گوید: بار پیش هم کمتر از ۱۰ درصد کل مصرف کنستانتره و گندله در بورس کالا عرضه می‌شد. به همین دلیل هم تاثیر جدی در بازار نداشت. قیمت‌گذاری دستوری و سهمیه‌بندی ابتدا باید حذف شود و بعد وارد بورس کالا شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من یک کیلو سنگ اهن می خوام بدم به ماشیناسورام بخورن ملت مسخره کردی بعدجواب کارات میگیری

  • ناشناس

    برای سیمان که جواب داده گویا