کد مطلب: ۳۹۷۶۲۵

عسل‌های تقلبی گران‌تر فروخته می‌شوند! ‏

عسل‌های تقلبی گران‌تر فروخته می‌شوند! ‏

سعادت علی‌نیا، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان ‏رضوی بیان کرد: قیمت عسل اصل کیلویی 50‌ هزار تومان است، اما مردم برندهای تقلبی را بالاتر از 100 ‏هزار تومان می‌خرند.

قیمت عسل اصل کیلویی 50‌ هزار تومان است، اما مردم برندهای تقلبی را بالاتر از 100 ‏هزار تومان می‌خرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این موضوع را سعادت علی‌نیا، معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان ‏رضوی اعلام کرده است. محمدعلی کمالی، رئیس انجمن علمی زنبور عسل هم با تایید این موضوع می‌گوید: «اتفاقا برندهای تقلبی برای اینکه وانمود کنند عسل‌شان اصل است، اقدام به ‏گران‌فروشی می‌کنند و این حربه در بازار ایران جواب داده است!‏ او همچنین خبر می‌دهد که به‌زودی کندوهای زنبور عسل شناسنامه‌دار می‌شوند و می‌توان کیفیت ‏عسل آنها را با بارکدهایی ردیابی کرد.

‏ماجرای عسل‌های اصل و تقلبی

‏«بازار عسل مغشوش و غیرشفاف است». این حرف را کمالی، رئیس انجمن علمی زنبور عسل می‌زند ‏و می‌گوید: «این روزها بازار عسل روزهای پریشانی را سپری می‌کند، چون افراد زیادی ‏هستند که به صورت غیرعلمی و غیربهداشتی به تولید عسل‌های تقلبی مشغول هستند و محصولات خود ‏را به نام عسل واقعی عرضه می‌کنند. از طرف دیگر این برندهای تقلبی با قیمت‌های گزاف محصولات ‏خود را به فروش می‌رسانند، برای این‌که مردم اطمینان حاصل پیدا کنند محصولات‌شان به دلیل قیمت ‏گزافی که دارد، اصل است».

رئیس انجمن علمی زنبور عسل درباره اینکه آیا می‌توان به خرید عسل‌های واقعی و اصل امیدوار ‏بود، می‌گوید: «برخلاف آن‌چه تصور می‌شود، ما در کشورمان پتانسیل بالایی برای تولید ‏عسل اصل داریم. دشواری تشخیص عسل اصل از تقلبی باعث شده که افراد سوءاستفاده‌گر اقدام به ‏تولید عسل‌های تقلبی کنند. این درحالی است که برای تشخیص عسل‌های تغذیه‌ای، عسل‌های ‏محیطی، عسل‌های دست‌ساز و عسل‌های تقلبی حتما به آزمون‌های آزمایشگاهی نیاز داریم و اصلا ‏این‌طور نیست که بتوان با دیدن قیافه عسل‌ها تشخیص داد آنها اصل هستند یا تقلبی‏».

او ادامه می‌دهد: «این روزها ما می‌بینیم که برندهای تقلبی عسل‌های خود را با مبالغ گزاف کیلویی ‏‏120 تا 150‌ هزار تومان می‌فروشند در صورتی که قیمت هر کیلو عسل اصل بین 50 تا 65‌ هزار ‏تومان است»‏.

این درحالی است که متولی برخورد با عسل‌های تقلبی وزارت بهداشت و درمان است که باید با ‏واحدهای فاقد برند، بسته‌بندی و شناسنامه برخورد کند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.‏

توانایی تولید عسل به مقادیر زیاد را داریم

رئیس انجمن علمی زنبور عسل می‌گوید: «بر خلاف آن‌چه مطرح می‌شود ما توانایی زیادی برای تولید ‏عسل داریم و زنبورداران ما می‌توانند عسل طبیعی تولید کنند».

کمالی درباره اینکه زنبورهای عسل از کجا تغذیه می‌شوند، می‌گوید: «تعداد زیادی از زنبورداران برای ‏تغذیه زنبورهای خود به ییلاق و قشلاق می‌روند؛ یعنی در تابستان‌ها نقاط سردسیر را انتخاب می‌کنند و ‏در زمستان به مناطق گرمسیر می‌روند».

او توضیح می‌دهد: «اطراق زمستانی زنبورداران در نوار جنوبی کشور از بهبهان گرفته تا عسلویه ‏و گاوبندی است. در تابستان هم به مناطقی مثل کردستان می‌روند و حتی در برخی از نقاط شمالی استان ‏تهران اطراق می‌کنند. اتفاقا برخلاف آن‌چه در تصور عموم وجود دارد در کشور ما امکان تولید عسل به ‏مقادیر زیاد امکانپذیر است، چون مراتع خوب و پوشش‌های گیاهی مناسب برای تغذیه زنبورها داریم. البته ‏برخی باغدارها و مزرعه‌دارها برای اجاره دادن زمین‌های خود به زنبورداران با آنها همکاری نمی‌‏کنند».

او تاکید می‌کند: «با اینکه سال‌هاست وزارت کشاورزی توصیه اکید کرده که مرتع‌داران و باغداران ‏برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل واقعی به زنبورداران کمک کنند، اما همچنان مشکلات پابرجا ‏است و برخی از آنها حاضر نمی‌شوند مزارع خود را در اختیار زنبورداران قرار دهند.

با توجه به ‏اینکه در کشور ما توانایی تولید عسل به مقدار فراوان وجود دارد، امیدواریم بتوانیم با توسعه این ‏صنعت جلوی متقلبان را بگیریم. ضمن اینکه امسال هویت‌گذاری کندوهای عسل نیز در دستور کار است ‏و این وظیفه برعهده اتحادیه مورد نظر است. با شناسنامه‌دار کردن زنبورداران، تولیدات آنان قابل ‏ردگیری و ساماندهی است تا از تولید عسل تقلبی جلوگیری شود»‏.

منبع: شهروندآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.